Hoe kan marketing lokaal shoppen stimuleren?

Consumenten zijn zich sinds de coronacrisis veel bewuster van de producten die ze kopen. Lokaal is in. Hoe ga je daar als marketeer mee om?

shop lokaal_600-250

 

“Elke Genkenaar krijgt een cheque van 45 euro.” “Winkels Wetteren openen de deuren met de sticker ‘show your love, shop local’.” “Via www.9500-geraardsbergen.be kunnen de lokale handelaars cadeaubonnen verkopen onder het motto #koopnuvoorlater.”

Ze zijn haast niet meer te tellen, de initiatieven om lokaal shoppen te promoten. Die trend is natuurlijk ingegeven door de coronacrisis. Enerzijds omdat we door de coronacris onze inkopen dichtbij moesten doen en heel wat consumenten zo de (voedings)buurtwinkel ontdekten. Anderzijds omdat het net de lokale handelaars zijn (toch diegene die gedurende weken moesten sluiten), die heel hard te lijden hebben onder de situatie.

Lokaal shoppen heeft uiteraard ook een link naar lokale producten. Uit een studie van Fairtrade blijkt dat de Belgische consument veel vaker voor lokale producten kiest: de voorkeur steeg met 42%

Samenwerken voor ‘lokaal’

Al deze elementen geven duidelijk aan dat lokaal shoppen een consumententrend is. Elke marketeer die de naam waardig is, onderzoekt dan natuurlijk of hij of zij kan inspelen op die trend. Wij zien drie manieren om ermee om te gaan, en die zijn zeker niet altijd voor de hand liggend.

Laten we beginnen met de trend tot samenwerking. De vraag rijst wat dit in hemelsnaam met lokaal shoppen te maken heeft, maar de campagne Winkelhier van Unizo had al aangetoond dat samenwerking tussen meerdere partijen de claim sterker maakt. Al dreigt zo wel een Calimero-effect: wij lokale handelaars tegen de ‘boze’ buitenlandse winkels en webshops.

29 winkelketens, van A.S.Adventure tot ZEB, riepen al bij het begin van de crisis consumenten op om te kopen op lokale websites. De radioregies maakten er zelfs een tag-on van die gratis werd toegevoegd aan radiospots van lokale bedrijven.

Deze vorm van samenwerken komt ook naar voren in het initiatief Shoplokaal.online. Deze zoekmotor geeft enkel plaatselijke websites. Ook hier worden de krachten gebundeld om alle mogelijkheden tot lokaal shoppen te bundelen.

Ondersteunen

Shoplokaal.online toont ons ook een andere vorm van inspelen op de consumententrend. Eentje die bovendien helemaal past in de Zeitgeist: het ondersteunen van dergelijke initiatieven. De zoekmotor is immers tot stand gekomen dankzij de hulp van webbureau Glue. Zo linkt dat zich aan lokaal shoppen en wordt het gezien als een bedrijf dat zijn maatschappelijke rol tijdens deze crisis ter harte neemt. 

Communicatie

Tot slot kan je ook in je communicatie inspelen op ‘lokaal’. Ten minste als je die claim kan maken. Lokale producten en producenten zijn hip en dat mag je gerust duidelijk maken in je communicatie. Het is immers iets waarnaar consumenten actief op zoek zijn.

Toch is het een dun evenwicht. Wie de #shoplokaal-claim te expliciet en te commercieel inzet, riskeert daarvoor afgerekend te worden. Het is het geval voor de campagne van Bru, dat de claim ‘Eet lokaal. Drink lokaal.’ uitspeelt, maar daar op sociale media toch wat voor wordt afgestraft. Waarschijnlijk zit de directe toon daar voor iets tussen…

Benieuwd welke extra mogelijkheden de volgende dagen en weken nog het licht zullen zien…