Belgian Marketing Awards - Marketing Company of the Year: Edgard & Cooper
Edgard & Cooper maakt een verschil en doet dat niet alleen door zijn vernieuwend product. Reden waarom het bedrijf het tot één van de finalisten in de categorie Belgian Marketing Company of the Year schopte. “Edgard & Cooper wil meer doen dan enkel een gezond, evenwichtig product met vers vlees op de markt brengen."
Toen Koen en Louis, de baasjes van honden Edgard en Cooper, in 2014 de markt van hondenvoedsel onderzochten, kwamen zij tot een opvallende bevinding. Bijna 99% van de dierenvoeding wordt met vleesmeel gemaakt, een ontzettend bewerkt product dat amper nog nutritionele waarde heeft. Edgard & Cooper werd opgericht in 2016 met een zeer concreet doel: Edgard en Cooper, en alle andere hondjes, verdienen evenwichtige en gezonde voeding op basis van vers vlees. “Op korte termijn heeft het merk met een doelgerichte strategie, die inspeelt op gezonde voeding voor honden en katten, de harten van vele pet-owners kunnen veroveren”, aldus Walter Gelens (BABM), jurylid in de categorie Marketing Company of the Year bij de Belgian Marketing Awards.
Consumentengericht
Al heel snel groeide Edgard & Cooper uit tot een bedrijf dat marktleider is en internationaal actief is, en dat is onder meer te danken aan zijn consumentgerichte aanpak: “We merkten dat er een grote vraag was naar high quality huisdierenvoedsel, maar het aanbod was enorm klein. Zelfs tot op de dag van vandaag voeren we continu consumentenonderzoek om de consument beter te begrijpen. Wat is nu eigenlijk de nood? En waarnaar is een honden- en kattenbaasje op zoek? Bij elke beslissing die wij nemen, stellen we de consument centraal. Daardoor zijn wij heel erg snel gegroeid en blijven wij ook marktleider”, aldus Maaike Pieters, Marketing Manager bij Edgard & Cooper.
Uit consumentenonderzoek bleek dat alsmaar meer honden- en kattenbaasjes hun huisdier als deel van het gezin zien en ook op die manier behandelen. Maaike Pieters: “De liefde voor huisdieren blijft groeien. In welke sociale klasse of leeftijdscategorie je ook zit, of je nu in het platteland of de stad woont, mensen worden zich veel bewuster van wat ze juist geven aan hun dieren.” Daar heeft het dierenvoedsel bedrijf goed op ingespeeld, volgens jurylid Walter Gelens: “Dankzij een slimme kijk op de markt en een duidelijke missie en visie is Edgard & Cooper erin geslaagd om een geliefd merk te worden in een competitieve markt”.
Daarnaast valt het succes van Edgard & Cooper niet te reduceren tot een strategie. “Iedereen die bij ons werkt is enorm gepassioneerd en de founders van het bedrijf staan er vandaag nog steeds met dezelfde passie als dat ze het bedrijf hebben opgestart. We hebben echt een missie voor ogen en iedereen leeft voor het bedrijf en daardoor ook voor de consument”, aldus Maaike Pieters.
Impact maken
Edgard & Cooper is een bedrijf dat impact wil maken. Het bedrijf wil katten- en hondenbaasjes bewuster maken over wat ze eigenlijk aan hun huisdieren geven en aantonen dat de levenskwaliteit kan beteren door betere voeding. “We willen echt een boodschap brengen aan katten- en hondenbaasjes en hun laten zien dat het belangrijk is om bewust te zijn van wat je aan je hond of kat geeft”, benadrukt Maaike Pieters.
Verder maakt Edgard & Cooper niet alleen indruk op honden- en kattenbaasjes, maar ook op de grotere bedrijven die zich bezighouden met dierenvoeding. “Toen we opstartten waren we alleen aan het opereren in deze categorie, en hadden we amper tot geen concurrentie”, luidt het bij Maaike Pieters. De markt van huisdierenvoeding heeft de laatste aantal jaren een transformatie gekend, en daar zit Edgard & Cooper zeker voor iets tussen. “We hebben echt gemerkt dat we ook grotere bedrijven hebben wakker geschud”, besluit ze.
Daarnaast vinden de founders het belangrijk om ook een ander soort impact te hebben, dat veel verder gaat dan het verkopen van hun producten en trends zetten in de markt. 1% van de jaarlijkse omzet wordt gedoneerd aan de Edgard & Cooper Foundation, een aparte entiteit die zich richt op het verbeteren van dierenwelzijn. “We steunen hiermee bijvoorbeeld een organisatie in Afghanistan, waar we hondsdolheid willen uitroeien met behulp van vaccinaties en educatie”, vertelt Maaike Pieters. Meer dan 800.000 euro werd al gedoneerd aan de Foundation tot nu toe.
Edgard & Cooper is zich ook heel bewust van de negatieve impact die bedrijven kunnen hebben op de planeet. “Twee jaar geleden behaalden we het B corp-certificaat met de hoogste score onder de huisdierenvoerbedrijven. We zijn daar enorm fier op! We waren daarnaast ook het eerste huisdierenvoerbedrijf met een volledig biologisch afbreekbare verpakking.” Daar stopt het niet voor Edgard & Cooper. Met zijn ‘Zero Pawprint Plan’ wil het bedrijf tegen 2025 klimaatneutraal opereren.
Meer informatie over de finalisten en inschrijven voor de awardceremonie kan via www.belgianmarketingawards.be
De Belgian Marketing Awards komen tot stand met dank aan onze partners Deloitte & Adobe en mediapartner Kanaal Z.