Belgian Marketing Awards - Marketing Company of the Year: LolaLiza

Met zijn frisse blik op inclusiviteit en klantenservice haalde LolaLiza een nominatie voor de Belgian Marketing Awards binnen. Het merk wil vrouwen van alle leeftijden, maten en etniciteit zelfvertrouwen geven met een mooie kledingkast. “De voorbije twee jaar heeft ons bedrijf enorme evoluties doorgemaakt. LolaLiza heeft een modern jasje gekregen in alle opzichten.”

Lola liza_LKD

 

Twee jaar geleden veranderde Lola & Liza (L&L) naar LolaLiza. Een bewuste zet was het zeker, een slimme nog meer. “We hebben het merk in een nieuw, moderner jasje gestoken om er uit te springen in het behoorlijk gesatureerde en competitieve modelandschap”, zegt Annelien Alaerts, marketing manager bij LolaLiza. Eruit springen doet het merk niet enkel door een naamsverandering, LolaLiza pakt de zaken regelmatig anders aan dan andere merken. “Onze modellen lachen altijd op foto’s omdat wij een kleurrijk en vrolijk merk zijn en dat weerspiegeld willen zien in onze beelden en communicatie. We hebben ook plus size mannequins in de winkels en werken samen met influencers en modellen van alle maten en etniciteit.” 

Ook Walter Gelens (BABM) van het Steering Committee van de Belgian Marketing Awards benadrukt de originele aanpak: “De coronapandemie was niet de gemakkelijkste periode voor de mode-industrie. Toch wist LolaLiza zich op een originele manier te positioneren en heeft het merk alle aspecten van zijn bedrijfsvoering herzien.”

Inclusiviteit centraal

LolaLiza onderscheidt zich van andere modemerken door te focussen op inclusiviteit en toegankelijkheid. In de campagnes en beelden die gecommuniceerd worden naar de klant zie je veel verschillende vrouwen. Annelien Alaerts: “We zijn voor iedereen aanwezig: voor elke maat, voor elk figuur en elk type vrouw, of ze zich nu casual, chic of praktisch wil kleden.”

Niet enkel de campagnes zijn inclusiever dan de meeste modemerken, ook heeft het merk een groter aanbod aan maten. Zo komt het met maten van 34 tot 50, om zo veel mogelijk vrouwen te bereiken. “Het is een totaal andere manier van patronen tekenen, maar we doen het graag omdat we die inclusiviteit niet enkel willen tonen via onze modellen en campagnes, we willen het ook echt waarmaken”, klinkt het bij Alaerts.

Balans tussen jong en oud

Het merk heeft daarnaast ook de juiste balans tussen het aantrekken van nieuwe klanten, loyale klanten behouden en toch nog meegaan met de trends gevonden. Zo trekt LolaLiza de jongere generatie aan door ook in te zetten op populaire digitale platformen zoals TikTok en Pinterest, maar dat betekent niet dat de oudere generaties vergeten worden. “We proberen onze marketingmix zo goed mogelijk af te stemmen op onze verschillende doelgroepen”, aldus Annelien Alaerts. “We doen heel vaak aan influencer marketing, we worden alsmaar populairder op TikTok en Pinterest en bereiken daarmee specifiek die jongere doelgroep. Maar we vergeten natuurlijk niet de traditionele media waarbij we eerder focussen op een iets ouder publiek.”

Klantenkennis en service loont

LolaLiza heeft daarnaast ook een sterke klantenkennis, waarvan het merk handig gebruik kan maken. 80% van de LolaLiza-klanten zitten in de loyalty base. Alaerts: “Dat wil zeggen dat we ook naar 80% van onze klanten heel gepersonaliseerde communicatie kunnen sturen, wat veel effectiever is dan algemene boodschappen die naar iedereen gericht zijn. Die persoonlijke communicatie zit trouwens sowieso in ons DNA: de verkoopsters in onze winkels worden getraind om de beste stijltips te geven aan onze klanten. Vrouwen die iets minder zeker in hun schoenen staan qua stijl en qua kledijcombinaties kunnen dus altijd rekenen op de hulp van een ervaren verkoopster. Ons doel is echt om vrouwen zelfzeker te laten voelen met de kledij die ze dragen.” Ook dat viel de jury van de Belgian Marketing Awards op: “Het merk LolaLiza wordt op een creatieve, inspirerende manier gepositioneerd met steeds veel aandacht voor customer intimacy, zowel in de winkel als op sociale media”, besluit Walter Gelens.

 

Meer informatie over de finalisten en inschrijven voor de awardceremonie kan via www.belgianmarketingawards.be

 

De Belgian Marketing Awards komen tot stand met dank aan onze partners Deloitte & Adobe en mediapartner Kanaal Z.