Belgian Marketing Awards - Marketing Company of the Year: Spadel

In een uiterst competitieve en complexe markt speelt Spadel perfect in op de uitdagingen die het tegenkomt en legt het bedrijf de lat hoog voor zichzelf op vlak van duurzaamheid en innovatie. Het zorgt – samen met een ijzersterke filosofie en steeds vernieuwend productengamma – voor een nominatie in Belgian Marketing Company of the Year. “We proberen onszelf van dag tot dag opnieuw uit te vinden en de dingen in onze sector van binnenuit te veranderen.”

Spadel_LKD

 

Spadel is een Belgisch familiebedrijf dat dranken produceert op basis van natuurlijk, mineraal- of bronwater en natuurlijke ingrediënten. U kent het bedrijf wellicht van zijn merken Spa en Bru. Het bedrijf is ook actief in andere Europese landen, zoals Frankrijk en Bulgarije, waar het ook telkens een lokaal merk op de markt heeft.

IJzersterke filosofie

Spadel springt eruit als bedrijf door zijn ijzersterke filosofie en missie die over de volledige lijn wordt toegepast. Het bedrijf en zijn werknemers zijn gepassioneerd door hun missie, die ook verder gaat dan louter het commerciële. “Naast die commerciële missie hebben we een maatschappelijke missie geïntegreerd. We willen mensen en de natuur op een duurzame manier met elkaar verbinden. De missie van ons bedrijf is om die unieke waterbron, de natuur en het gebied eromheen te beschermen”, aldus Mélanie Decelle, Brand Equity en Innovation Director bij Spadel. “We hebben een verankerd geloof dat we dingen ten goede kunnen veranderen en dat een bedrijf als Spadel een positieve impact kan hebben op de natuur, op de samenleving en op de lokale gemeenschap om zich heen”, zegt Mélanie Decelle. “We willen natuurlijk de consument bedienen, maar nooit ten koste van onze filosofie en bredere missie”, voegt ze nog toe.

Zo heeft het bedrijf verschillende merken die telkens stevig gevestigd zijn in hun regio van oorsprong. In België kan u genieten van Spa-water, terwijl u in Frankrijk naar Carola kan grijpen. Om zijn impact op het milieu te minimaliseren, beslist Spadel om zijn producten niet verder te verkopen dan 500 kilometer van de bron, waar het ook steeds gebotteld moet worden. “We commercialiseren echt sterke merken, maar we kiezen er bewust voor om ze regionaal te houden, en dat om onze ecologische voetafdruk te beperken.”

Voor Spadel is het verder belangrijk om samen te werken met lokale mensen, organisaties en bedrijven. “We werken bijna uitsluitend samen met lokale mensen en partners. Het succes dat we boeken willen we ook terug laten vloeien naar de lokale economie en lokale partners”, zegt Mélanie Decelle. Daarnaast investeert Spadel 5% van zijn winst in lokale partnerschappen of projecten die bijvoorbeeld natuurbescherming promoten of instaan voor biodiversiteit.

Opwaartse spiraal

Naast het oog voor duurzaamheid, natuur en lokale belangen, differentieert Spadel zich door merken te creëren die veel meer bieden dan gewoonweg flesjeswater. “We hebben echt geprobeerd om purpose-driven merken te creëren. Bij Spa is dat bijvoorbeeld mensen helpen om beter te drinken, om beter te leven. Dat doen we niet enkel door het water aan te bieden, maar ook door allerlei tips en tricks zodat mensen een gezondere levensstijl kunnen opbouwen.”

Door de consument op een holistische manier te bedienen, voelt Spadel zichzelf in een opwaartse spiraal gaan. “De consument op een zinvolle manier dienen leidt tot het succes van een merk, en dat succes kan vervolgens onze waarden en missie voeden. Dat is de opwaartse spiraal waarin we ons momenteel bevinden en die hopelijk wordt beloond”, meent Mélanie Decelle.

Walter Gelens (BABM) benadrukt dat Spadel een sterke strategie heeft die bloeit uit zijn ijzersterke filosofie, en dat dat loont: “Spadel start vanuit natuurbehoud en heeft via een doordachte marketingstrategie het hart van de Belgen meer dan ooit veroverd als preferred brand.”

Uitdagingen worden opportuniteiten

Spadel heeft de laatste jaren heel wat uitdagingen en veranderingen gekend, ongetwijfeld zoals elk bedrijf. “Water in flessen is nog steeds een gestandaardiseerd product. We hechten daarnaast heel veel belang aan duurzaamheid, net zoals de consument.” De manier waarop Spadel echter met deze uitdagingen is omgegaan is merkwaardig volgens jurylid Walter Gelens. “Ondanks alle concurrentie weet Spadel zich telkens weer aan te passen aan de veranderende behoefte van de consument en doet dit op een authentieke manier met focus op duurzaamheid en innovatie”, benadrukt hij.

“Ondanks die moeilijkere situatie hebben we een belangrijke positie in de markt”, zegt Mélanie Decelle. En die hebben we te danken aan de mindset die heerst in het bedrijf. Spadel behandelt uitdagingen eerder als opportuniteiten om te innoveren, om anders te gaan denken en uiteindelijk als een tool om de consument tevreden te stellen. “Plastic flesjes water staan onder alsmaar meer druk vandaag. Duurzaamheid is niet enkel voor ons belangrijk, dat is het ook alsmaar meer voor de consument. Doordat we juist in een hoek gedreven worden, worden we als merk verplicht om outside the box te denken en te blijven innoveren. Als resultaat kwamen we uiteindelijk tot het Spa Eco-Pack, een verpakking van 5 of 10 liter, die onze ecologische voetafdruk aanzienlijk vermindert. En dat is nog maar het begin…”

 

Meer informatie over de finalisten en inschrijven voor de awardceremonie kan via www.belgianmarketingawards.be

 

De Belgian Marketing Awards komen tot stand met dank aan onze partners Deloitte & Adobe en mediapartner Kanaal Z.