Belgian Marketing Awards - Marketing Leader(ship) of the Year: José Fernandez

In een paar jaar tijd is er veel veranderd op de marketingafdeling van D’Ieteren Automotive. Ze brengt de customer journey veel nauwkeuriger in kaart, heeft een inhouse media agency en bouwde rond zich een kwalitatief ecosysteem van bureaus uit. Het leverde Chief Marketing Officer José Fernandez een finaleplaats op bij de Belgian Marketing Awards in de categorie Marketing Leader(ship) of the Year.

José Fernandez_LKD

 

Sinds 2019 is José Fernandez CMO bij D’Ieteren, waar hij over het hele merkengamma heen verantwoordelijk is voor de customer experience, digitale marketing en data. Eerder speelde hij een rol in de start-up ACTITO, dat uitgroeide tot een belangrijk bedrijf in de CRM-wereld, en vervulde hij leidinggevende functies bij communicatie- en mediabureaus als Digitas en Dentsu. “Ik heb van heel wat facetten van de bedrijfswereld kunnen proeven, maar de laatste jaren focus ik sterk op het technologische luik binnen marketing.”

Een nieuwe wind

Hoewel D’Ieteren Automotive een rijke voorgeschiedenis kent en over de nodige marketingervaring beschikt, lag er best wat werk op de plank voor José Fernandez en zijn teams. “Een van de grootste moeilijkheden was het gebrek aan uniformiteit wat onze data betreft. We hebben daarom een strategisch kader ontwikkeld waarbinnen het mogelijk is om alle gegevens aan elkaar te linken. Nu kunnen we de klant doorheen het hele traject volgen.”

“Een andere uitdaging had te maken met het op een effectieve manier inzetten van media. We gooiden onze werkwijze volledig om door enkele sleutelfuncties intern in te vullen en een eigen media agency op te richten, met de focus op digital.” En ook het ecosysteem van partners en bureaus rond D’Ieteren Automotive ziet er vandaag fundamenteel anders uit. “We omringen ons met de meest competente geesten om zo de meest creatieve campagnes te kunnen creëren. Dat we vorig jaar onze eerste Gold binnenhaalden, op de Cannes Lions nota bene, was alvast een positief signaal.”

Expertise delen

José Fernandez acht het moment gekomen om zijn expertise te delen, om anderen te inspireren. “Ik denk dat ik qua ervaring een zeker niveau van maturiteit bereikt heb. Ik vind dan ook dat we goed werk leveren met D’Ieteren, waar we al onze merken vandaag een pak beter positioneren en de marketingafdeling echt in dienst staat van de business.”

Jean Cornet, Marketing Manager bij Colruyt Group en lid van het Selectiecomité, verklaart Fernandez’ nominatie voor de Marketing Leader(ship) of the Year Award. “De automobielindustrie behoort tot de sectoren die het meest door de ecologische transitie worden uitgedaagd. We zagen in de realisaties van José en in de veranderingen die hij bij D’Ieteren teweegbracht een duidelijke ambitie om die uitdaging aan te gaan.”

“Ook zijn ervaring in bureaus en bij adverteerders, de initiatieven van D’Ieteren in het kader van multimodale mobiliteit en de sterke resultaten qua omzet, EBITDA en CX spraken in zijn voordeel”, vervolgt Cornet. “We waren bovendien onder de indruk van zijn passie om zijn expertise in digitale marketing te delen met studenten.” Zelf maakt Fernandez gewag van een belangrijke collectieve factor. “Een goed team zonder goede leider bestaat misschien niet, maar het omgekeerde geldt evenzeer. Ik heb het geluk te mogen samenwerken met heel wat talentvolle mensen. Deze nominatie komt ook hen toe.”

True leader

Gevraagd naar de grootste troeven van zijn profiel, legt José Fernandez de nadruk op twee elementen. “Het gaat natuurlijk om een marketingerkenning, en op dat vlak geven mijn parcours en onze realisaties blijk van impact. De campagnes doen het goed, ons marktaandeel en de klanttevredenheid vertonen een stijgende lijn, de cost per click is gevoelig afgenomen, … Daarnaast zie ik mezelf als een true leader die zijn mensen stimuleert en hen het vertrouwen geeft om zich te ontwikkelen. Dat is belangrijk, want ik vind dat een manager de dag van vandaag niet alleen een sturende functie heeft, maar ook een ondersteunende.”

 

Meer informatie over de finalisten en inschrijven voor de awardceremonie kan via www.belgianmarketingawards.be

 

De Belgian Marketing Awards komen tot stand met dank aan onze partners Deloitte & Adobe en mediapartner Kanaal Z.