Belgian Marketing Awards - Marketing Leader(ship) of the Year: Wim Vermeulen

Met dank aan zijn inspanningen in het kader van de duurzame transitie schopte Wim Vermeulen het tot de eindronde van de Belgian Marketing Awards, in de categorie Marketing Leader(ship) of the Year. De ervaren communicatieprofessional stelt alles in het werk om marketeers te wijzen op hun rol, maar reikt hen tevens de nodige wetenschappelijke handvatten aan. “Achter de data schuilt een heel mooi verhaal, en dat moeten we vertellen.”

Wim vermeulen_LKD

 

Wim Vermeulen geeft al meer dan dertig jaar het beste van zichzelf in de communicatiewereld en omschrijft zich als een gelukzak. “Ik ben communicatiewetenschapper en politicoloog en werk al heel mijn leven in de communicatiesector: dat ik van mijn studies mijn beroep heb kunnen maken, is fantastisch.” 

“De laatste jaren stel ik alles wat ik geleerd heb ten dienste van de duurzame transitie”, vervolgt Vermeulen. Met de boeken ‘De duurzame Belg’ en ‘Speak up now!’ en als co-producer van de documentaire ‘The Decade of Action’, maar sinds 2020 ook als partner en directeur strategie en duurzaamheid bij creative agency Bubka.

Wetenschappelijk onderzoek

“Ik hoor veel collega-marketeers zeggen dat duurzaamheid een moeilijk gegeven is. Dat heeft een aantal oorzaken, die we samen met de UGent hebben onderzocht. Hoe communiceer je het best over duurzaamheid? Welke obstakels houden mensen tegen om duurzamer te leven? Waar zit de revenue in duurzaamheid? De conclusies van de studie bewijzen dat de duurzame transitie juist een grote opportuniteit is.”

Vermeulens wetenschappelijke benadering viel in de smaak bij het Selectiecomité van de Belgian Marketing Awards, vertelt Jean Cornet, in het dagelijks leven Marketing Manager bij Colruyt Group. “Marketeers worden er vaak van beschuldigd zich te weinig bezig te houden met feiten. Een agency dat een gepeerreviewde studie publiceert in een wetenschappelijk magazine, dat is een bijzondere realisatie.”

Marketing en duurzaamheid gaan hand in hand

“Omdat we echt nood hebben aan een versnelling op industrieniveau, is het cruciaal dat marketeers de currency herdefiniëren.” Vermeulen ontkracht kordaat de veronderstelling dat marketing en duurzaamheid niet samengaan. “De duurzame transitie vraagt net dat marketeers doen waar ze goed in zijn.” Hij verwijst ter vergelijking naar de aanpak van Dove. “De Real Beauty-campagne maakte modellen terug realistisch. De concurrentie is moeten volgen, de verandering in de industrie was een feit.”

Eenvoudig is het echter niet, duurzaamheidscommunicatie. “Er is geen grijze zone”, weet Vermeulen. “Ofwel klopt het, ofwel is het greenwashing. Daarom is het belangrijk dat je bouwt op wetenschappelijke feiten. Omdat niet iedereen de tijd heeft om zoveel research te doen, schrijf ik boeken en maak ik documentaires. Zo krijgen marketeers de nodige inzichten voorgeschoteld en kunnen ze meteen aan de slag.”

Het verhaal achter de data

Wetenschappelijke inzichten vormen een goed startpunt, maar vereisen volgens Vermeulen ook een passende vertaalslag naar de leefwereld van de consument. “Academici proberen de mensen al twintig jaar te overtuigen aan de hand van feiten – tevergeefs. Het is nu aan marketeers om de mooie verhalen achter de data te brengen. Neem nu de wereld van anderhalve graad. Er heerst een perceptie van doom and gloom, maar eigenlijk is dat een fantastische wereld om in te leven. Iets warmer, met minder extreem weer en geluidsoverlast, met zuivere lucht en florerende ecosystemen.”  

“En het is fantastisch dat je dat verhaal mag vertellen als marketeer. Dat je de wereld mag transformeren, en niet louter je bedrijf. Het is een unieke opportuniteit. Of de duurzame transitie lukt of niet, wordt tussen vandaag en 2035 bepaald. We leven in dat scharnierpunt en kunnen letterlijk mee beslissen hoe de transitie zal verlopen. Ook dat is een facet van het gelukzak-zijn.”

 

Meer informatie over de finalisten en inschrijven voor de awardceremonie kan via www.belgianmarketingawards.be

 

De Belgian Marketing Awards komen tot stand met dank aan onze partners Deloitte & Adobe en mediapartner Kanaal Z.