Belgian Marketing Awards - Young Marketing Company of the Year: FlexiQ
Met amusante educatieve games en dankzij een unieke marketingstrategie verovert FlexiQ in een mum van tijd de wereld van de analoge gezelschapsspelletjes. De aanpak van CEO Peter Robberecht en het netwerk van specialisten rond hem werpt duidelijk z’n vruchten af en viel ook in de smaak bij het Selectiecomité van de Belgian Marketing Awards. FlexiQ is een van de drie finalisten in de categorie Young Marketing Company of the Year.
FlexiQ zag het levenslicht in januari 2022 en is een uitgever van fysieke gezelschapsspellen. Het jonge Belgische bedrijf staat voor spellen die in de eerste plaats leuk zijn, maar ook gestoeld zijn op een bewezen educatieve basis. Met hun vaardigheidsverbeterende games tracht FlexiQ de cognitieve flexibiliteit of het aanpassingsvermogen van kinderen (en volwassenen) te versterken, om hen zo op weg te zetten naar een betere toekomst.
Focus op het merk
“Er zijn vele duizenden gezelschapsspelletjes op de markt, maar slechts een handvol merken”, schetst CEO Peter Robberecht de industrie waarin FlexiQ sinds kort actief is. “Door de boom in fysieke games tijdens de pandemie zaten we begin 2022 nog met overvolle schappen en voorraden. Ik had echter geen zin om een paar jaar te wachten en besloot het erop te wagen. Zoals Churchill zei, never waste a good crisis.”
Om in een gesatureerde context toch een snelle wereldwijde doorbraak te kunnen realiseren, was het belangrijk dat FlexiQ zich duidelijk van z’n concurrenten onderscheidde. “De meeste bedrijven focussen veeleer op de speltitels. Wij hebben eerst en vooral een sterk merk gecreëerd, waaraan we de games vervolgens konden ophangen. Concreet voegden we op conceptniveau aan die typische basislaag speelplezier een extra laagje consumer relevance toe, de levensvaardigheid aanpassingsvermogen.”
Lokale distributiepartners
FlexiQ is op dit moment een eenmansbedrijf. Toch betekent dat niet dat Robberecht er alleen voor staat. Hij laat zich omringen door een netwerk van specialisten, elk in hun eigen domein. Zo ook op vlak van distributie, want een sterk internationaal concept vraagt een unieke brandstyle. “Ik heb niet overal een eigen salesstructuur en marketingteam geïnstalleerd. We werken steeds, ook in België, met een ervaren lokale distributiepartner. Die kan onze spellen snel en efficiënt in de markt zetten.”
Tijdens de meest recente editie van de Speelgoed van het Jaar-verkiezing won FlexiQ met de game Orbito goud in de categorie denk- en logicaspellen. Straks, op de prijsuitreiking van de Belgian Marketing Awards, is het mogelijk opnieuw raak. “Deze micro-onderneming leert ons hoe je door middel van respectvolle partnerships een globale distributie uitbouwt en bewijst tevens dat investeren in een sterk merk het verschil kan maken”, duidt Dominique Vercraeye (Chosen Group) namens het Selectiecomité de nominatie van FlexiQ. “Het is daarnaast in zekere zin een klassieke 4P’s-case, die aantoont dat ook kleine bedrijven een slim marketingbeleid kunnen voeren.”
Unieke hexagonale speelkaarten
Een belangrijk facet van de aanpak van FlexiQ bestond uit het creëren van een toegankelijk, geloofwaardig verhaal. “Onze purpose is gebaseerd op wetenschappelijke modellen en zware neurologische processen”, aldus Robberecht. “Het was zaak om die op een juiste manier te vertalen naar retailers, consumenten én educatieve specialisten, die zo konden uitgroeien tot ambassadeurs en met wie we bovendien hebben samengewerkt.”
Het middel dat Robberecht en co ontwikkelden om die vertaalslag te realiseren, is een cluster van zes ‘FlexiQ skills’. Die zijn uniek in de sector en omschrijft het bedrijf als de verwerfbare componenten van aanpassingsvermogen. “Zo leggen we op een menselijke, begrijpelijke manier uit welke vaardigheden je precies aanleert wanneer je met onze spellen aan de slag gaat.” Dat de – in Europa gepatenteerde – speelkaarten van FlexiQ een hexagonale vorm kennen, een figuur die ook terugkomt op elke doos, is een pientere knipoog naar de zes skills én een handig marketingtrucje. “De unieke kaarten zien er niet alleen speels uit, ze komen ook de herkenbaarheid van ons merk ten goede.” Hopelijk heeft het merk even goede kaarten bij de verkiezing van Young Marketing Company of the Year…
Meer informatie over de finalisten en inschrijven voor de awardceremonie kan via www.belgianmarketingawards.be
De Belgian Marketing Awards komen tot stand met dank aan onze partners Deloitte & Adobe en mediapartner Kanaal Z.