Belgian Marketing Awards - Young Marketing Company of the Year: Lucien

Voor Lucien zijn ‘Soigneert fietsers’ en ‘We are all Lucien’ geen holle slogans, maar broodnodige instrumenten om een sterk merk neer te zetten in een context van overnames. De naar een Tourwinnaar en een stamvader van de D’Ieteren-familie genoemde retailketen zweert bij een klantgerichte aanpak en dat is ook het Selectiecomité van de Belgian Marketing Awards niet ontgaan. Lucien dingt straks mee naar de award van Young Marketing Company of the Year.

lucien_LKD

 

Lucien startte in februari 2022 en opereert onder de vleugels van globale mobiliteitsspeler D’Ieteren. De keten van fietsenwinkels focust hoofdzakelijk op urban mobility en telt intussen al zeventien vestigingen, verspreid over Brussel en de Vlaamse centrumsteden. Onlangs werd Lucien, dat zowel B2C- als B2B-klanten bedient, door het publiek op de Retail Excellence Awards verkozen tot Retailer van het Jaar.

Nabijheid

“We proberen uiteraard kwalitatieve fietsen te verkopen, maar maken vooral het verschil met onze service en dienstverlening”, stelt Managing Director Karl Lechat. “Lucien is een attitude: dicht bij de mensen staan, de klant goed opvolgen, eerlijk en transparant advies geven en natuurlijk gepassioneerd zijn door de fiets.” Dat Lucien een voornaam als merknaam draagt, is dan ook geen toeval. “Zo zetten we onze persoonlijke manier van werken extra in de verf. Tegelijk is het een knipoog naar twee grote Luciens: Lucien Van Impe, de laatste Belgische Tourwinnaar, en Lucien D’Ieteren, het brein achter het succes van de onderneming.”

De leuze ‘Soigneert fietsers’ geldt als een belangrijke leidraad en komt ook in de filialenstrategie van het merk duidelijk tot uiting. “We opteren resoluut voor nabijheid”, klinkt het bij ‘Directeur Sportif’ Lechat. “Zo hebben we in Brussel en in Antwerpen niet één grote, maar zeven kleinere winkels. Iemand die een bakfiets koopt om z’n kinderen dagelijks mee naar school te brengen, heeft tenslotte een servicepunt in de buurt nodig.”

Onder één vlag

Lucien begint op geen enkele locatie vanaf nul. Het kiest ervoor om bestaande fietsenwinkels over te nemen. Vandaar ook de heldere klantgerichte slogan en de sterke collectieve attitude – het interne motto luidt niet zomaar ‘We are all Lucien’. “Alle winkels die we overnamen, beschikten over een eigen naam en een eigen identiteit. Het was aan ons om ze adequaat te verenigen onder eenzelfde vlag. Een vlag die de lading dekt en sympathie opwekt bij klanten, maar waar ook de oorspronkelijke medewerkers zich mee kunnen identificeren.”

De groeiende populariteit en de solide businessresultaten van Lucien bewijzen dat het jonge bedrijf goed werk levert. Ook de nominatie voor de Young Marketing Company of the Year Award is een positief signaal. “Als marketing draait rond het opbouwen van duurzame relaties met klanten, dan toont Lucien hoe dat moet”, aldus Dominique Vercraeye (Chosen Group) van het Selectiecomité. “Want hoe behoud je na een overname de vertrouwensband tussen een lokale fietsenmaker en z’n klanten? Het antwoord van Lucien is duidelijk: empower de bestaande relatie met een betere waardepropositie, een sterke merkidentiteit en gepersonaliseerde communicatie.”

Lucien Assistance

Consumenten aanspreken met relevante marketingboodschappen… Vanzelfsprekend was het niet voor Karl Lechat en co. “Fietsenwinkels en degelijke databases, het is geen goed huwelijk. We hadden eigenlijk quasi geen data en wisten dus heel weinig over onze klanten. Om daaraan tegemoet te komen en tegelijk onze slogan kracht bij te zetten, hebben we Lucien Assistance gelanceerd.”

Wie een fiets koopt bij Lucien, kan rekenen op één jaar gratis pechverhelping. Waar of wanneer je ook een lekke band krijgt, de fietsenmakers van Lucien komen je uit de nood helpen. “Om recht te hebben op die dienstverlening, moet de klant wel z’n persoonlijke gegevens achterlaten. De database die ontstaat, wenden we aan om gepersonaliseerde promoties uit te sturen. Zo combineren we dataverzameling, marketing en het uitdragen van onze USP’s.”

 

Meer informatie over de finalisten en inschrijven voor de awardceremonie kan via www.belgianmarketingawards.be

 

De Belgian Marketing Awards komen tot stand met dank aan onze partners Deloitte & Adobe en mediapartner Kanaal Z.