Young Marketing Company of the Year: Goodless Smart Group

In een wereld waar duurzaamheid steeds prominenter wordt, is Goodless Smart Group een inspirerend voorbeeld van hoe de moderne marketeer een gat in de markt heeft gevonden door goed te luisteren naar de noden van klanten én van het milieu. Met zijn herbruikbare beker met smart technologie, ofwel Goodless Smart Cup, vult het bedrijf niet alleen een gat in de markt, het sleept ook een nominatie binnen voor de Young Marketing Company of the Year bij de Belgian Marketing Awards.

goodless_LKD

 

Veel bedrijven moeten vandaag de dag heel wat herdenken om rekening te houden met duurzaamheid. Bij Goodless Smart Group is duurzaamheid een van de redenen van zijn bestaan. “We zijn ontstaan in 2019 vanuit het idee en de vaststelling dat duurzaamheid en herbruikbaarheid steeds prominenter werd in de markt”, aldus Rudi De Kerpel, CEO van Goodless Smart Group. Het bedrijf zet in op de verhuur en de verkoop van herbruikbare voedingsverpakkingen en bekers met smart technologie, waardoor de klant op een innovatieve manier het duurzaamheidsprobleem kan aanpakken.

Duurzaam, innovatief én makkelijk

Goodless Smart Group verhuurt en verkoopt herbruikbare bekers en voedingsverpakkingen. Dat is an sich niets nieuws, maar Goodless Smart Group doet veel meer dan dat. “Wij gaan voor een totale ontzorging van onze klanten waardoor ze zich kunnen focussen op waar ze goed in zijn. Onze klanten verkopen voornamelijk bier en frisdranken over the counter in herbruikbare bekers, zonder dat ze eigenlijk problemen hebben met het herbruikbare aspect”, zegt Rudi De Kerpel.

Hoe Goodless Smart Group dat juist doet? Door smart technologie (RFID chips) in de herbruikbare bekers wordt elke beker gelinkt met de betaler ervan. “Op het moment dat de Smart Cup wordt ingeleverd in een van onze Smart Bins, refunden we de betaler.” De waarborg wordt dus automatisch terugbetaald aan de betaler van de beker dankzij de verzamelautomaten. Organisatoren moeten zich niet bezighouden met de waarborg, gebruikers krijgen gemakkelijk hun waarborg terug en bekerfraude is haast onmogelijk. Op die manier biedt Goodless naast een herbruikbare beker, die doorgaans ook nog eens gepersonaliseerd kan worden, een oplossing voor verschillende pijnpunten van organisaties die verduurzamen.

Naast een hoop minder afval, moeten de klanten zich ook niet wagen aan een berg afwas. De bekers worden namelijk efficiënt verzameld én gestapeld in de Smart Bin, en Goodless houdt zich bezig met het reinigen van de bekers. “Er zijn andere bedrijven die herbruikbare bekers verhuren, maar geen enkel bedrijf gaat zo ver in het track en tracen van de bekers en in de sofisticatie van de verzamelautomaten die ook bekers kunnen stapelen.”

Dat levert natuurlijk ook interessante data op voor klanten over het consumptiegedrag van hun consumenten. Dominique Vercraeye (Chosen Group) wijst namens het Selectiecomité naar die data-verzameling als een van de troeven van deze case: “Het bedrijf maakt gebruik van slimme technologie om data te verzamelen. Data waarmee het bedrijf extra waarde creëert voor zijn klanten en gebruikers.”

Nood van de markt en onze planeet

Werken met herbruikbare bekers vergt in het algemeen heel wat logistiek, extra personeel en opslagplaats. Goodless Smart Group zorgt voor een milieuvriendelijk alternatief voor wegwerpbekers dat dankzij smart technologie het gebruik van herbruikbare bekers vergemakkelijkt. Voorzitter van het Selectiecomité Dominique Vercraeye beschouwt Goodless Smart Group als een inspirerende marketingcase: “Goodless Smart Group is het ideale voorbeeld van hoe de moderne marketeer een gat in de markt heeft gevonden door goed te luisteren naar de noden van klanten. Het bedrijf heeft een ‘total solution’ ontwikkeld waarmee hij zijn klant ontzorgt.”

Naast een gat in de markt, speelt Goodless Smart Group ook duidelijk in op de noden van onze planeet. “We kijken nu soms tegen een alternatief aan voor vervuilende producten omdat organisaties ervan uitgaan dat de alternatieven veel kostelijker en complexer zouden zijn. Goodless biedt waardevolle producten en een waardevolle service aan die bedrijven op een innovatieve manier kunnen verder helpen met de duurzaamheidskwestie. Het is veel meer dan een gewone herbruikbare beker”, besluit Rudi De Kerpel.

 

Meer informatie over de finalisten en inschrijven voor de awardceremonie kan via www.belgianmarketingawards.be

 

De Belgian Marketing Awards komen tot stand met dank aan onze partners Deloitte & Adobe en mediapartner Kanaal Z.