Develop_marketing man update_1300-250

Develop - Marketing Management Update

# 5 sessies

  • Marketing 4.0
  • Het omgaan met de digitaliserende klant
  • Meteen inzetbare tools & tips

Nieuwe digitale technologieën stellen een aantal “common practices” in vraag. Hoe ermee omgaan?

Digital transformation, Uberization, disruption, customer intelligence, business model generation, data-driven marketing, agile organizations, customer 360°, cognitive boardrooms, marketing orchestration, minimum viable products…

Zijn het buzzwoorden of betekenen ze de nieuwe standaard?

Het is duidelijk dat een digitaliserende economie impact heeft op zelfs de meest traditionele sectoren. Nieuwe digitale technologieën stellen een heel aantal “common marketing management practices” in vraag en dwingen ons om kritisch in de spiegel te kijken. Centraal in heel dit verhaal staat de klant en zijn data.

Het gedrag en de verwachtingen van klanten zijn op een onvoorstelbare manier veranderd. In dit speelveld zijn marketers een essentiële partij om de connectie tussen de klant en de doelstellingen van de organisatie op de meest optimale manier te verzekeren.

Wat leer je uit deze opleiding:

  • Wat is Marketing 4.0?
  • Hoe concurrentievoordelen te realiseren in de gedigitaliseerde economie.
  • Hoe om te gaan met de veranderende customer buying journey.
  • Welke nieuwe competenties en structuren bedrijven moeten activeren.
  • Hoe competitief blijven in deze veranderende economie.
  • De impact van veranderende klanten op new product development (NPD).
  • Hoe analytische modellen te gebruiken om betere beslissingen te nemen.
  • Wat nodig is om een performante data-driven organisatie te worden.

Programma

Deze BAM opleiding bestaat uit:

  • 3 vaste sessies
  • 2 sessies te kiezen binnen de verschillende opties.

Op die manier kan je je programma op maat samenstellen.

VASTE SESSIES

Sessie 1: Marketing 4.0 (24/03/2020)

Marketing changes, change marketing: een opdracht voor marketing management.
Een update over de actuele trends en strategische aspecten in marketing management.
Deze sessie behandelt welke nieuwe competenties en structuren bedrijven moeten activeren.

  • Digitale evolutie als catalysator voor marketing transformation.
  • Agile marketing: wat doen we ermee?
  • Strategie en de data-driven company: welke nieuwe competenties zijn er nodig?
  • Een professionele dashboard uitwerken voor marketing performance management.
  • Management impact van Marketing4.0.

Sessie 2: Customer Management: Het beheren van een veranderende klant (31/03/2020)

Hoe kan ik maximaal voordelen halen uit het kennen en beheren van een veranderende klant.
In deze sessie bekijken wij hoe om te gaan met de veranderende customer buying journey.

  • Wat kenmerkt de ‘nieuwe klant’?
  • Hoe kan een dynamische klant toch op een gestructureerde manier worden beheerd?
  • Segment of one vs. mass customization?
  • Nieuwe businessmodellen.

Sessie 3: Data-Driven Marketing & Sales (21/04/2020)

Wat is er nodig om een succesvolle data-driven organisatie te worden.

  • Wat is het en wat is het niet?
  • Wat maakt marketing & sales organisaties succesvol?
  • Hoe kunnen we het succes van marketing & sales meten?
  • Het einde van de “gold-silver-bronze” segmentaties?
  • De praktische toepassing van data science voor marketing & sales.

OPTIES

Kies 2 sessies om je programma volledig samen te stellen.

Optie 1: Het commerciële (sales-) 'dream team' in kaart (28/04/2020)

  • Hoe de digitaliserende economie onze commerciële afdeling hertekent.
  • Sales, business development, marketing. Wie is er verantwoordelijk voor de klant?
  • De governance en alignering van een dream team.
  • Welke nieuwe skills en competenties moeten we ontwikkelen?

Optie 2: Het marketingbudget ontcijfert (05/05/2020)

Deze module behandelt de belangrijkste aspecten van business development en de bijhorende marketing metrics. We relateren marketing metrics aan strategische en financiële kerncijfers en vertalen een overzicht van actuele strategische inzichten naar het ontwikkelen van een werkbaar business model. Het toepassen van strategische knowhow staat hierbij centraal.

  • Hoe kan je het marketingbudget afstemmen op de financiële bedrijfslogica?
  • Op welke manier kan marketing en financiën elkaar begrijpen?
  • Wat heeft het marketingbudget te maken met bedrijfsstrategie?
  • Business development en marketing efficiëntie.
  • Bedrijfsstrategie vertaald naar marketingstrategie.
  • Van marketingstrategie naar operationele budgettering.
  • Meten is weten, maar wat weten we na het meten?
  • Wat leren we na het meten?
  • Financiële metrics ‘revisited’

Optie 3: Sales Management 3.0 (19/05/2020)

  • HET REC-concept: Results, Efforts, Competenties.
  • Sales leadership gebaseerd op Sales effectiveness (volgend op optie 1).
    • o   Rol van CRM
    • o   Het sales manager dashboard & deal management: customer portfolio, sales funnel, opportunity assessment

De BAM opleidingen worden gegeven door marketeers die elke dag in de praktijk staan en erkend worden voor hun expertise.

Je werkt zo met de meest actuele en meteen inzetbare methodologieën.

Vragen?

Wil je detailinformatie over de opleidingen of workshops en welke het beste passen bij jouw profiel en toekomstplannen?

Pascale Cambie – Director BAM=LEARN

(02)234 54 03 - pascale.cambie@marketing.be