Develop_marketing & sales

Develop - Marketing & Sales 3.0

# 5 sessies

  • Van marketingplanning naar salesplanning
  • Concretiseren van een werkbare Value Proposition en resultaatvorming
  • Meteen inzetbare sales tools & tips

Van lead to deal

Marketing en sales staan in steeds meer organisaties schouder aan schouder. Ze richten zich op hetzelfde publiek en streven hetzelfde einddoel na. Marketing doet het voorwerk en sales zorgt voor de daadwerkelijke aankoop.

De samenwerking tussen marketing en sales laat desondanks nog vaak te wensen over. In deze opleiding leer je hoe je beide disciplines goed geolied laat samenwerken zodat ze samen meer leads en conversies genereren.

We richten ons met dit programma tot commerciële én marketingverantwoordelijken die zich geconfronteerd zien met een snel evoluerende salescontext. We bespreken de ‘state of the art’ van cruciale topics binnen marketing en sales functies. Daarbij komt ook de organisatorische impact aan bod.

Marketeers hebben meer en meer nood aan salescompetenties. Kennis van de verkooptaken, -activiteiten en -doelstellingen zorgt voor synergie. Andersom zijn verkopers gebaat met een intensere samenwerking tussen marketing- en sales-competenties.

In de opleiding evalueer je je werkpraktijk, leer je bij te sturen en doe je volop inspiratie op.

Wat leer je uit deze opleiding:

  • Marketing en sales organisatie vandaag en morgen.
  • De samenwerking tussen sales en marketing veel beter begrijpen.
  • Van marketingplanning naar salesplanning werken.
  • Sales Management 3.0.
  • De recente inzichten in sales en sales management in de praktijk toepassen.
  • Begrippen zoals SPIN-selling, TOC, sales script, ...
  • Een value proposition uit te werken die ook sales kan concretiseren.
  • Hoe een werkbare value proposition kwantificeren.
  • Hoe de samenwerking tussen marketing en sales concretiseren in jouw organisatie - Een vlotter proces uitwerken en beter resultaten boeken.

Programma

Sessie 1: Marketing & Sales organisatie (12/05/2020)

  • Marketing 3.0: what’s going on in marketing
    • Agile marketing
    • Customer journey
    • Hoe werkt dat bij jullie?...Wat zou je willen veranderen in jouw organisatie?
  • Van marketingplanning naar salesplanning
    • Positionering (STP)
    • Het kruispunt marketing & sales
    • Rol van marktonderzoek, communicatie, lead generation
    • Accountability? Wie is verantwoordelijk en  hoe meet je het effect?

Sessie 2: Sales Management 3.0 (19/5/2020)

  • HET REC-concept: Results, Efforts, Competenties.
  • Sales leadership gebaseerd op Sales effectiveness (volgend op optie 1).
    • Rol van CRM
    • Het sales manager dashboard & deal management: customer portfolio, sales funnel, opportunity assessment, KPI’s
    • Coaching, the hard & the soft skills...

Deze sessie kan ook à la carte gevolgd worden. Inschrijving via deze link Sales Management 3.0.

Sessie 3: Value Proposition Building (28/05/2020)

  • De driehoek marketing - sales – klant
    • Marketing ‘what’ to offer?
    • Sales ‘how’ to offer.
    • How to synchronise messages
  • Wat is een goeie ‘value proposition’
    • Rol van marketing, product management, general management
    • Rol van sales management, key account managers
    • Competition : the best Value Proposition of the day
  • Value proposition vertaalt naar de rol van sales
    • Sales toolkit gebaseerd op Value Selling
      • SPIN
      • FARP
      • IBS
      • From ‘marketing’ to ‘sales’ and back
      • The Valueselling Toolkit

Sessie 4: Hoe value proposition kwantificeren? (02/06/2020)

  • Ontwerp een sales script
  • Méérwaarde betekenen voor de klant
  • Show me the money
    • TCO, ROI, QOS
    • Business case: kostenbesparingen

Sessie 5: Persoonlijke reflectie (09/06/2020)

  • De deelnemers werken een praktijkcasus uit en presenteren aan de groep.
  • Besprekingen en de-briefing in groep.
  • De docenten geven feedback, suggesties, …

De BAM opleidingen worden gegeven door marketeers die elke dag in de praktijk staan en erkend worden voor hun expertise.

Je werkt zo met de meest actuele en meteen inzetbare methodologieën.

Vragen of bijkomende info?

Pascale Cambie – Director BAM=LEARN

(02)234 54 03 - pascale.cambie@marketing.be