Develop_marketing & sales

Develop - Marketing & Sales 3.0

# 5 sessies

  • Van marketingplanning naar salesplanning
  • Concretiseren van een werkbare Value Proposition en resultaatvorming
  • Meteen inzetbare sales tools & tips

Van lead to deal.

In tal van organisaties is de interactie tussen marketing en sales niet langer een L.A.T-relatie. Verkoopmanagement moet nauw samenwerken met Marketingmanagement.

Dit programma richt zich tot commerciële én marketing verantwoordelijken die met een snel evoluerende salescontext geconfronteerd worden. Er wordt een ‘state of the art’ gegeven van cruciale topics in de takendomeinen van marketing- en sales functies. Ook de organisatorische impact wordt hierbij behandeld en toegelicht.

Marketeers hebben meer en meer nood aan salescompetenties, of dienen minstens het de verkooptaken, activiteiten, doesltellingen,... goed te begrijpen.

Verkopers zijn gebaat met een intensere samenwerking tussen marketing- en sales competenties;

De deelnemers worden aangespoord om hun werkpraktijk te evalueren, bij te sturen en inspiratie te verwerven.

Wat leer je uit deze opleiding:

  • Marketing en sales organisatie vandaag en morgen.
  • De samenwerking tussen sales en marketing veel beter begrijpen.
  • Van marketingplanning naar salesplanning werken.
  • Sales Management 3.0.
  • De recente inzichten in sales en sales management in de praktijk toepassen.
  • Begrippen zoals SPIN-selling, TOC, sales script, ...
  • Een value proposition uit te werken die ook sales kan concretiseren.
  • Hoe een werkbare value proposition kwantificeren.
  • Hoe de samenwerking tussen marketing en sales concretiseren in jouw organisatie - Een vlotter proces uitwerken en beter resultaten boeken.

Programma

Sessie 1: Marketing & Sales organisatie (12/05/2020)

  • Marketing 3.0: what’s going on in marketing
    • Agile marketing
    • Customer journey
    • Hoe werkt dat bij jullie?...Wat zou je willen veranderen in jouw organisatie?
  • Van marketingplanning naar salesplanning
    • Positionering (STP)
    • Het kruispunt marketing & sales
    • Rol van marktonderzoek, communicatie, lead generation
    • Accountability? Wie is verantwoordelijk en  hoe meet je het effect?

Sessie 2: Sales Management 3.0 (19/5/2020)

  • HET REC-concept: Results, Efforts, Competenties.
  • Sales leadership gebaseerd op Sales effectiveness (volgend op optie 1).
    • Rol van CRM
    • Het sales manager dashboard & deal management: customer portfolio, sales funnel, opportunity assessment, KPI’s
    • Coaching, the hard & the soft skills...

Deze sessie kan ook à la carte gevolgd worden. Inschrijving via deze link Sales Management 3.0.

Sessie 3: Value Proposition Building (28/05/2020)

  • De driehoek marketing - sales – klant
    • Marketing ‘what’ to offer?
    • Sales ‘how’ to offer.
    • How to synchronise messages
  • Wat is een goeie ‘value proposition’
    • Rol van marketing, product management, general management
    • Rol van sales management, key account managers
    • Competition : the best Value Proposition of the day
  • Value proposition vertaalt naar de rol van sales
    • Sales toolkit gebaseerd op Value Selling
      • SPIN
      • FARP
      • IBS
      • From ‘marketing’ to ‘sales’ and back
      • The Valueselling Toolkit

Sessie 4: Hoe value proposition kwantificeren? (02/06/2020)

  • Ontwerp een sales script
  • Méérwaarde betekenen voor de klant
  • Show me the money
    • TCO, ROI, QOS
    • Business case: kostenbesparingen

Sessie 5: Persoonlijke reflectie (09/06/2020)

  • De deelnemers werken een praktijkcasus uit en presenteren aan de groep.
  • Besprekingen en de-briefing in groep.
  • De docenten geven feedback, suggesties, …

De BAM opleidingen worden gegeven door marketeers die elke dag in de praktijk staan en erkend worden voor hun expertise.

Je werkt zo met de meest actuele en meteen inzetbare methodologieën.

Vragen of bijkomende info?

Pascale Cambie – Director BAM=LEARN

(02)234 54 03 - pascale.cambie@marketing.be