Discover_marketing basics_1300-250

Discover - Marketing Basics

# 6 namiddagsessies + persoonlijke feedback

  • Basiskennis
  • Meteen inzetbare learnings
  • Persoonlijke assessment & feedback

Marketingcompetenties voor de pragmatische marketeer  

Wil je starten in of doorgroeien naar een marketingfunctie? Dan is een stevige basiskennis van het marketingdomein onontbeerlijk. Ook als je vanuit een ander werkveld meer kennis wilt verwerven over marketingconcepten zit je goed bij deze opleiding.

Dit programma heeft een pragmatische insteek waarmee je meteen aan de slag kan als niet-marketeer met marketingtaken of als startende marketeer. De competenties die we aanreiken zijn ook inzetbaar als je doorgroeit naar een marketingrol vanuit een functie in de communicatie of commercie (sales manager, accountmanager, communicatiemanager, productmanager, …).

Je neemt kennis van de actuele marketinginzichten, leert hoe je actuele marketingconcepten toepast en ontdekt waarom marketing méér is dan reclame en verkopen. Aan het eind van de opleiding heb je de fundamenten van marketing onder de knie. Kennis van één enkel onderdeel volstaat vandaag de dag niet meer. De opleiding beantwoordt aan deze praktijkbehoefte. Na afloop beheers je de volledige toolbox van het marketing denken en doen.

Een specifieke vooropleiding is niet vereist.

Je leert uit deze opleiding:

  • Wat is “marketing”?
  • Een praktijkgericht routeplan om actuele marketinginzichten toe te passen.
  • Welke best practices in marketing, communicatie en sales kunnen inspireren?
  • Je maakt kennis met de essentiële commerciële (marketing, sales, communicatie) begrippen en concepten.
  • Wat is de toegevoegde waarde van online marketing instrumenten.
  • Je leert de concepten op een competente manier vertalen naar je bedrijfspraktijk.
  • Je kunt een marketingvraagstuk uit de persoonlijke werkpraktijk tijdens de opleiding aftoetsen.

Programma

Sessie 1: Actuele essenties van marketing (05/05/2020)

  • Wat is marketing?
  • Klantwaarde of customer value
  • Klantentevredenheid en NPS
  • De marketingmix: van 4 P’s naar de 4C’s
  • Essenties van marketing 3.0
  • Marketingstrategie: de essenties

Deze sessie kan ook à la carte gevolgd worden. Inschrijving via deze link Actuele essenties van marketing

Sessie 2: Waarde verschaffen: de Marketing-Mix (19/05/2020)

  • Van de 4P’s naar de 4 C’s
  • De marketing mix voor diensten
  • De marketing mix in B-to-B
  • Marketing strategie: hoeksteen van het marketing plan

Sessie 3: Waarde communiceren (26/05/2020)

  • Advertising, brand activation, verkopen, ...
  • De communicatie-mix uitgediept
  • Het communicatieproces ‘remastered’
  • Hoe een communicatieplan opstellen
  • Digitale marketing

Sessie 4: Waarde implementeren: Marketing planning (02/06/2020)

  • Hoe stel je een professioneel marketingplan op?
  • Stappenplan voor een adequate marketingplanning
  • Implementatie van het marketingplan: tips & tricks

Sessie 5: Workshop - Q&A (11/06/2020)

Wrap-up van de verschillende sessies en voorbereiding persoonlijke assessment.

Tijdens de opleiding wordt een reflectiesjabloon aangereikt om de besproken thema’s in de dagdagelijkse werkpraktijk te situeren en op zoek te gaan naar concrete toepassingen en adviezen.

Sessie 6: Heb je een marketingbrein? (16/06/2020)

De-briefing assessment & persoonlijke feedback.

Onder de begeleiding van de docent worden de resultaten van het assessment besproken en elke deelnemer ontvangt een persoonlijke actieplan.

Deze opleiding wordt door een e-learningplatform ondersteunt.

Het e-learningplatform biedt je de kans om op eigen tempo het marketingvakgebied grondig

te bestuderen. Op het platform vind je online sessies en krijg je de mogelijkheid om de verworven kennis te toetsen en toe te passen.

Dit maakt dat je op een zeer persoonlijke manier en op eigen tempo kunt studeren met praktijkgerichte kennis én inzichten.

  • Sessie Marktanalyse : Hoe een markt omschrijven en analyseren? - Segmenteren en positioneren – Marktanalyse.
  • Sessie Consumentengedrag : De customer journey - Behoeften, motivatie, koopgedrag.
  • Sessie Digitale marketing : Ostellen van een digitaal marketingplan - Het REAN-model - Online communicatie-instrumenten.
  • Sessie Marketing planning : Stappenplan voor het opstellen van een adequaat marketingplan.

Praktijkgericht handboek

De deelnemers ontvangen het handboek: ‘Marketing Toegepast’, J. Vanhaverbeke, m.m.v. M. Janssens, V. Hellemans, Intersentia-Educatief. Dit geeft de rode draad van deze opleiding.

 

Vragen of bijkomende info?

Wil je detailinformatie over de opleidingen of workshops en welke het beste passen bij jouw profiel en toekomstplannen?

Pascale Cambie – Director BAM=LEARN

(02)234 54 03 - pascale.cambie@marketing.be