Discover_marketing basics_1300-250

Discover - Marketing Basics

# 6 namiddagsessies + persoonlijke feedback

  • Basiskennis
  • Meteen inzetbare learnings
  • Persoonlijke assessment & feedback

Wat zijn de actuele marketinginzichten?

Op welke manier worden actuele marketingconcepten toegepast?

Is marketing méér dan reclame en verkopen?

Dit programma richt zich tot niet-marketeers die de basisconcepten van marketing willen verwerven en toepassen.

Ook marketeers die doorgroeien van bv. een communicatiefunctie naar marketing management, of commerciële medewerkers (zoals sales managers, account managers, communicatiemanagers, productmanagers, online communicatie verantwoordelijken...) die marketingtaken opnemen, verruimen met dit programma hun competenties.

Ook Master Marketeers wijzen marketingpractici op de noodzaak om de fundamenten van Marketing onder de knie te hebben. Het volstaat niet om in één enkel onderdeel van marketing te excelleren. Steeds meer moet de marketeer de volledige toolbox van het marketing denken en doen beheersen. Deze opleiding beantwoordt volledig aan deze praktijkbehoefte.

Een specifieke vooropleiding is niet vereist.

Je leert uit deze opleiding:

  • Wat is “marketing”?
  • Een praktijkgericht routeplan om actuele marketinginzichten toe te passen.
  • Welke best practices in marketing, communicatie en sales kunnen inspireren?
  • Je maakt kennis met de essentiële commerciële (marketing, sales, communicatie) begrippen en concepten.
  • Wat is de toegevoegde waarde van online marketing instrumenten.
  • Je leert de concepten op een competente manier vertalen naar je bedrijfspraktijk.
  • Je kunt een marketingvraagstuk uit de persoonlijke werkpraktijk tijdens de opleiding aftoetsen.

Programma

Sessie 1: Actuele essenties van marketing (02/04/2020)

  • Wat is marketing?
  • Klantwaarde of customer value
  • Klantentevredenheid en NPS
  • De marketingmix: van 4 P’s naar de 4C’s
  • Essenties van marketing 3.0
  • Marketingstrategie: de essenties

Deze sessie kan ook à la carte gevolgd worden. Inschrijving via deze link Actuele essenties van marketing

Sessie 2: Waarde verschaffen: de Marketing-Mix (21/04/2020)

  • Van de 4P’s naar de 4 C’s
  • De marketing mix voor diensten
  • De marketing mix in B-to-B
  • Marketing strategie: hoeksteen van het marketing plan

Sessie 3: Waarde communiceren (30/04/2020)

  • Advertising, brand activation, verkopen, ...
  • De communicatie-mix uitgediept
  • Het communicatieproces ‘remastered’
  • Hoe een communicatieplan opstellen
  • Digitale marketing

Sessie 4: Waarde implementeren: Marketing planning (05/05/2020)

  • Hoe stel je een professioneel marketingplan op?
  • Stappenplan voor een adequate marketingplanning
  • Implementatie van het marketingplan: tips & tricks

Sessie 5: Workshop - Q&A (19/05/2020)

Wrap-up van de verschillende sessies en voorbereiding persoonlijke assessment.

Tijdens de opleiding wordt een reflectiesjabloon aangereikt om de besproken thema’s in de dagdagelijkse werkpraktijk te situeren en op zoek te gaan naar concrete toepassingen en adviezen.

Sessie 6: Heb je een marketingbrein? (26/05/2020)

De-briefing assessment & persoonlijke feedback.

Onder de begeleiding van de docent worden de resultaten van het assessment besproken en elke deelnemer ontvangt een persoonlijke actieplan.

Deze opleiding wordt door een e-learningplatform ondersteunt.

Het e-learningplatform biedt je de kans om op eigen tempo het marketingvakgebied grondig

te bestuderen. Op het platform vind je online sessies en krijg je de mogelijkheid om de verworven kennis te toetsen en toe te passen.

Dit maakt dat je op een zeer persoonlijke manier en op eigen tempo kunt studeren met praktijkgerichte kennis én inzichten.

  • Sessie Marktanalyse : Hoe een markt omschrijven en analyseren? - Segmenteren en positioneren – Marktanalyse.
  • Sessie Consumentengedrag : De customer journey - Behoeften, motivatie, koopgedrag.
  • Sessie Digitale marketing : Ostellen van een digitaal marketingplan - Het REAN-model - Online communicatie-instrumenten.
  • Sessie Marketing planning : Stappenplan voor het opstellen van een adequaat marketingplan.

Praktijkgericht handboek

De deelnemers ontvangen het handboek: ‘Marketing Toegepast’, J. Vanhaverbeke, m.m.v. M. Janssens, V. Hellemans, Intersentia-Educatief. Dit geeft de rode draad van deze opleiding.

 

Vragen of bijkomende info?

Wil je detailinformatie over de opleidingen of workshops en welke het beste passen bij jouw profiel en toekomstplannen?

Pascale Cambie – Director BAM=LEARN

(02)234 54 03 - pascale.cambie@marketing.be