Marc Raisière wordt juryvoorzitter Belgian Marketing Awards
Brussel, 11 juni 2021. Na Dominique Leroy zal ook dit jaar een ‘captain of industry’ de jury van de Belgian Marketing Awards voorzitten. Niemand minder dan Marc Raisière, CEO van Belfius, heeft toegezegd om eind dit jaar de jury te leiden die de Belgian Marketing Company of the Year, The Young Belgian Marketing Company of the Year en The Marketing Leader(ship) of the Year verkiest.
“De wereld waarin we leven is complexer geworden, maar marketing an sich is eenvoudiger geworden. Dankzij apps en social media kunnen we het gedrag van onze klanten live volgen én we hebben de kanalen om direct met hen in communicatie te gaan.” Wie van Marc Raisière een klassieke kijk op marketing verwacht, komt bedrogen uit. De CEO, Chairman of the Management Board en Member of the Board of Directors van bank en verzekeraar Belfius heeft een duidelijke mening over het vak en ziet het uitdragen van het belang ervan als zijn belangrijkste opdracht als juryvoorzitter van de Belgian Marketing Awards.
“Een marketeer heeft de taak om als orkestmeester zowel de klanten en klantenbehoeften als financiële en risk KPI’s te begrijpen en moet erin slagen deze twee te koppelen”, aldus Marc Raisière. “Het spreekt voor zich dat deze holistische kijk op het bedrijf een cruciale rol binnen een organisatie is. Als juryvoorzitter ben ik hiervan de ambassadeur.”
Op zoek naar meer dan marketingcommunicatie
Bij de jurering vindt Marc Raisière het belangrijk om de lat hoog te leggen: “We willen te weten komen wat de reële impact van de marketeer of van marketing in het bedrijf is. Welke rol speelt marketing bij de evoluties op het vlak van client centricity? Hoe is marketing betrokken bij de digitale transformatie?
Goede marketingcommunicatie voeren zal niet volstaan om een award in de wacht te spelen.”
Bij de criteria van de Belgian Marketing Awards is ook meaningful marketing van belang. Het ligt dicht bij wie Marc Raisère en Belfius zijn. “Bij de start van Belfius was het onze missie om financiële stabiliteit te garanderen”, klinkt het. “Dat was gezien de extreem moeilijke periode waaruit we kwamen (Belfius ontstond uit de ontmanteling van Dexia, nvdr.) het allerbelangrijkste. Als we daarin slaagden, wilden we de klant centraal stellen en ons ten dienste stellen van de Belgische economie. In 2019 hebben we een nieuwe missie bepaald voor de periode 2020 – 2025. Die is ‘Meaningful & Inspiring for the Belgian Society. Together’. We zetten dus zelf ook heel wat stappen om nog betekenisvoller voor onze stakeholders te zijn en het is in mijn ogen een essentiële taak van marketing.”
Kandidaten kunnen aanmelden tot eind juni
Marc Raisière zal tijdens de jurering worden bijgestaan door 12 andere marketingprofessionals met een diverse achtergrond waaronder een afgevaardigde van elke ondersteunende vakvereniging en twee gereputeerde academici.
Ter herinnering, ACC, BABM, BAM, BMMA, CUBE en UMA organiseren de Belgian Marketing Awards voor de tweede keer. De awards bekronen merken en marketeers die vanuit marketing de customer centric transformatie van bedrijven voeden en sturen, en de marketing practice heroriënteren richting meaningful marketing. Ze tellen drie categorieën: The Belgian Marketing Company of the Year, The Young Belgian Marketing Company of the Year en The Marketing Leader(ship) of the Year.
Kandidaten kunnen zich nog tot eind juni melden via de website www.belgianmarketingawards.be. Vervolgens worden de kandidaten uitgenodigd om een dossier in te dienen voor 11 september. Een Selectiecomité (het Steering Committee aangevuld met enkele marketingprofessionals waaronder de genomineerden van vorig jaar) kiest vervolgens de 9 genomineerden (3 per categorie). Op basis daarvan bepaalt de jury onder voorzitterschap van Marc Raisière de winnaars. Die worden op 17 november bekendgemaakt.
--
Over ACC: Association of Communication Companies
De missie van de ACC bestaat erin het communicatievak te upgraden, te promoten en te beschermen. De ACC telt 135 leden, gaande van gespecialiseerde bureaus in bepaalde vakgebieden tot en met de volledig geïntegreerde bureaus. De rol van ACC is het versterken van deze bureaus in hun individuele belangen en hun collectieve ambities.
Meer info op www.accbelgium.be
Over BAM
De Belgian Association of Marketing (BAM) is de belangrijkste community van marketing- en mediaspecialisten in België. BAM heeft als missie om marketing om te vormen tot een betekenisvolle aanpak, Meaningful Marketing, die ondernemers, bedrijven en organisaties begeleidt in hun transformatie naar klantgerichtheid. BAM focust op vier domeinen: innovatietechnologie, data, (digitale) media en privacy. Het doet dat door meaningful events te organiseren, in samenwerking met anderen initiatieven te nemen, opleidingen te organiseren en invloed uit te oefenen op het beleid (wetgeing, lobbying).
Meer info op www.marketing.be
Over BABM
BABM is de Belgo-Luxemburgse Vereniging van Merkartikelfabrikanten. Zij vertegenwoordigt de sector van de Fast Moving Consumer Goods van merkfabrikanten in België en Luxemburg inzake essentiële onderwerpen die het vermogen van merkfabrikanten om hun merken te ontwerpen, te verdelen en te verhandelen kunnen beïnvloeden.
De missie van BABM: duurzame waarde in de Belgische FMCG markt creëren door middel van een eerlijke, op samenwerking gebaseerde relatie met de handelaars, een efficiënte toeleveringsketen en inspirerende consumenten ervaringen.
BABM is lid van AIM (de Europese Merkenvereniging) die gelijkaardige organisaties in verschillende Europese landen groepeert.
Meer info op www.babm.be
Over BMMA
Inspireren, opleiden en delen zijn de pijlers van de BMMA
Al 50 jaar lang slaan we de brug tussen management en marketing. Professionals met honger naar verandering vinden hier de inspiratie waar ze naar op zoek zijn. De BMMA is uniek, want ze brengt alle spelers in het veld rond de tafel voor zinvolle discussies en ontmoetingen.
Meer info op www.bmma.be
Over CUBE
Cube is the connected hub for like-minded people with a passion for consumer understanding.
Meer info op www.consumerunderstanding.be
Over UMA
The UMA (United Media Agencies) promotes media agencies’ expertise, added value and diversity of the services proposed to a wide audience within the communication sector, such as advertisers, media partners, authorities and the general public.
Meer info op www.uma.be
_________________________________________________________________________________
Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht, contacteer sarah.vyverman@marketing.be - 02/234 54 08