Spadel, Lucien en José Fernandez (D’Ieteren) winnaars Belgian Marketing Awards
Brussel, 9 november 2023. Spadel, Lucien en José Fernandez (D’Ieteren) zijn de winnaars in de drie categorieën van The Belgian Marketing Awards. De laureaten van de vierde editie werden bekend gemaakt tijdens een feestelijke avond op 8 november bij Deloitte.
Spadel, producent van natuurlijke mineraalwaters, werd als vierde bedrijf ooit bekroond tot Belgian Marketing Company of the Year. Het treedt daarmee in de voetsporen van brouwerij Alken-Maes, plantaardige zuivelproducent Alpro en supermarktketen Delhaize. Het liet Edgard & Cooper en LolaLiza achter zich. Zij gingen naar huis met respectievelijk een Silver Award en een Bronze Award.
“Door via marketing zijn meerwaarde te benadrukken, slaagt Spadel erin het hart van de consument te veroveren op een commodity-markt. Het vindt bovendien het juiste evenwicht tussen historiek en innovatie, tussen zijn authentieke verhaal en vernieuwingen qua branding en producten”, vindt de jury van de BMA, die samengesteld is uit marketingprofessionals, zowel uit de academische als bedrijfswereld.
In de categorie Belgian Young Marketing Company of the Year was de overwinning voor Lucien, een jong maar toch al toonaangevend bedrijf in de wereld van de fietsenwinkels (en onderdeel van D’Ieteren). FlexiQ (spellenfabrikant) was goed voor een Silver Award, Goodless (producent van duurzame verpakkingen) voor een Bronze Award.
De jury was onder de indruk van de maturiteit van de marketingaanpak van de jonge onderneming: “Over de hele marketinglijn staat Lucien voor kwaliteit. Het beheerst alle dimensies van het vak tot in de puntjes. Dat bewijst ook de Lucien Assistance-campagne. Die zet niet alleen de uitstekende dienstverlening in de verf, maar bleek ook een geknipt middel om een klantendatabank voor gepersonaliseerde communicatie op te zetten.”
José Fernandez, CMO bij D’Ieteren, haalde het tot slot in de categorie Belgian Marketing Leader(ship) of the Year voor Cédric Cauderlier (MTV Networks) en Wim Vermeulen (Bubka). Zij mochten beiden een Silver Award in ontvangst nemen. “Fernandez legde ons een helder en vooral zeer krachtig dossier voor”, verduidelijkt Michel Mersch, juryvoorzitter en CEO van Nestlé België en Luxemburg. “Het spreekt voor hem dat hij een grote impact weet te realiseren in een erg uitdagende sector. D’Ieteren zette daarbij de moedige beweging in van verdeler van auto’s naar leveranciers van mobiliteitsoplossingen. Bovendien is hij meer dan een leidende figuur in zijn vakgebied: ook als docent en op andere fora stelt hij zijn kennis ten dienste van het collectief.”
Deloitte Award
Dit jaar werd ook een Deloitte Award uitgereikt, voor Excellence in Data & MarTech. Cédric Cauderlier mocht deze in ontvangst nemen. De jury vertelt waarom: “Cédric Cauderlier heeft altijd voorop gelopen bij het ontdekken van nieuwe technologieën in digitale marketing die de effectiviteit en de efficiëntie van marketinginvesteringen kunnen verhogen. Bovendien is hij een evangelist in binnen- en buitenland over de positieve impact die marketeers kunnen bereiken door slimme keuzes te maken met betrekking tot het gebruik van data en technologie.”
Een collectief werk, van zowel jury als kandidaten
“Ik was niet alleen onder de indruk van het niveau van de ervaring en het professionalisme van de juryleden, maar ook van de vlotheid van de debatten. Er werd veel geluisterd en gediscussieerd, altijd in een geest van wederzijds respect”, besluit Michel Mersch. “De keuze van de winnaars was moeilijk, gezien de uitstekende kwaliteit van de ingediende projecten, waardoor we voorrang moesten geven aan de verschillende marketingvaardigheden en de maturiteit van de voorstellen. Bij het uitreiken van deze prijzen willen we ook het teamwork benadrukken dat heeft bijgedragen aan deze successen.”
Mede mogelijk gemaakt door Deloitte, Kanaal Z, Adobe en Rosalie.
Meer informatie over The Belgian Marketing Awards vindt u via www.belgianmarketingawards.be
---
Over ACC
De missie van de ACC bestaat erin het communicatievak te upgraden, te promoten en te beschermen. De ACC telt 135 leden, gaande van gespecialiseerde bureaus in bepaalde vakgebieden tot en met de volledig geïntegreerde bureaus. De rol van ACC is het versterken van deze bureaus in hun individuele belangen en hun collectieve ambities.
Meer info op www.accbelgium.be
Over BAM
BAM, kort voor de Belgian Association of Marketing, is dé vereniging voor marketing inspiratie & innovatie in België. BAM heeft als missie om waarde te creëren en duurzame relaties op te bouwen. Dat geloof in meaningful marketing wil de vereniging doorgeven aan iedereen die haar pad kruist. Een focus op sustainability, inclusion & diversity, technology en privacy & ethics geeft dit geloof extra invulling.
Enkel zo is BAM in staat om betekenis te geven aan marketing. Enkel zo helpt BAM professionals om marketing in het hart van hun organisatie te plaatsen.
Om deze missie te vervullen is BAM een open community en zoekt het actief naar partnerships. In het BAM-netwerk kunnen professionals terecht voor inspiratie, kennis en kruisbestuiving.
Meer info op www.marketing.be
Over BABM
BABM is de Belgo-Luxemburgse Vereniging van Merkartikelfabrikanten. Zij vertegenwoordigt de sector van de Fast Moving Consumer Goods van merkfabrikanten in België en Luxemburg inzake essentiële onderwerpen die het vermogen van merkfabrikanten om hun merken te ontwerpen, te verdelen en te verhandelen kunnen beïnvloeden.
De missie van BABM: duurzame waarde in de Belgische FMCG markt creëren door middel van een eerlijke, op samenwerking gebaseerde relatie met de handelaars, een efficiënte toeleveringsketen en inspirerende consumenten ervaringen.
BABM is lid van AIM (de Europese Merkenvereniging) die gelijkaardige organisaties in verschillende Europese landen groepeert.
Meer info op www.babm.be
Over BMMA
Inspireren, opleiden en delen zijn de pijlers van de BMMA. Al 50 jaar lang slaan we de brug tussen management en marketing. Professionals met honger naar verandering vinden hier de inspiratie waar ze naar op zoek zijn. De BMMA is uniek, want ze brengt alle spelers in het veld rond de tafel voor zinvolle discussies en ontmoetingen.
Meer info op www.bmma.be
Over CUBE
Cube is de hub waar gelijkgestemde mensen met een passie voor consumer understanding elkaar vinden.
Meer info op www.consumerunderstanding.be
Over UBA
United Brands Association is de Belgische vereniging voor adverteerders, van en voor merken. Missie is het creëren van een creatief, innovatief en transparant eco-systeem dat een unieke voedingsbodem vormt voor sterke en duurzame merken. UBA vertegenwoordigt de belangen van zijn adverteerders, faciliteert het verwerven van kennis rond het bouwen van merken, en inspireert en verbindt merken met elkaar. De UBA community telt 370 bedrijven, vertegenwoordigt 1050 merken en verenigt 7200 merkenbouwers.
Meer info op www.ubabelgium.be
Over UMA
De UMA (United Media Agencies) bevordert de deskundigheid, de toegevoegde waarde en de diversiteit van de aangeboden diensten van de mediabureaus bij een breed publiek binnen de communicatiesector, zoals adverteerders, mediapartners, overheden en het grote publiek.
Meer info op www.uma.be
_________________________________________________________________________________
Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht, contacteer sarah.vyverman@marketing.be
- 02/234 54 08