Belgian Marketing Awards - Marketing Leader(ship) of the Year: Cédric Cauderlier

Het Selectiecomité van de Belgian Marketing Awards heeft de 9 finalisten van de jaarlijkse marketinghoogmis bekendgemaakt. De 3 finalisten voor elk van de 3 categorieën maken op 8 november kans op een bekroning als The Belgian Marketing Company of the Year, The Young Belgian Marketing Company of the Year en The Belgian Marketing Leadership of the Year.

Cedric Cauderlier_LKD

 

Cédric Cauderlier is al bijna twintig jaar actief in de wereld van digital strategy en innovatie. Nadat hij in de beginfase van zijn carrière ervaring opdeed bij Accor en Danone en zelf het bureau Vitam oprichtte, stond hij in 2013 mee aan de wieg van Mountainview Agency. Cauderlier bekleedt er vandaag de functie van Lead Digital Strategist en is tevens CEO van het overkoepelende MTV Networks. In 2021 werd zijn boek ‘La stratégie digitale marketing’ verkozen tot Marketing Book of the Year.

Langetermijnaanpak

Cédric Cauderlier kiest resoluut voor een standvastige benadering. “Er speelt vandaag zoveel in digital marketing, er zijn allerlei oplossingen, platformen en mogelijkheden. Sommigen waren een half jaar geleden experts van de metaverse en nu weten ze plots alles over AI. Ik probeer net iets structureels te bieden binnen die context vol trends, een meer verankerde en realistische langetermijnaanpak.”

Jean Cornet (Marketing Manager Colruyt Group) zetelde in het Selectiecomité van de Belgian Marketing Awards en is vol lof over Cauderlier en zijn bureau. “Mountainview staat voor samenwerking, een verademing in de sector. Dat het agency 60 mensen in dienst heeft, mag trouwens gezien worden. Cédric is dus een marketeer én een ondernemer. Hij gaf in zijn dossier ook enkele krachtige standpunten mee, onder andere over het feit dat digital wel degelijk een grote ecologische impact heeft.”

Een digitale totaalervaring

“Meer dan eens kiezen merken ervoor om een bepaald product te lanceren, om er vervolgens een marketingplan rond uit te werken”, wijst Cédric Cauderlier op een marketinguitdaging die naar zijn mening eigenlijk een businessuitdaging is. “Dan denken ze na over de boodschappen, de distributiekanalen en de mediabudgetten. Je mag echter niet vergeten dat er nog een laagje boven bestaat: het ontwikkelen van het product zelf.”  

Want ook op productniveau schuilt een acute nood aan een digitale transformatie, aldus Cauderlier. “Alles draait om de digitale ervaring die je je klanten wil voorschotelen. Je moet van bij de start nadenken over het traject dat je wil creëren en over de barrières die een aankoop zouden kunnen afremmen. Het resultaat is dan een digitale totaalervaring, waarbij het marketingverhaal een radertje in het geheel is.”

Belang van externe partners benadrukken

Met op zijn cv bijna twee decennia aan praktijkervaring, vele lesuren als docent en een succesvol marketingboek heeft Cédric Cauderlier zijn nominatie voor de Marketing Leader(ship) of the Year Award allerminst gestolen. De toekomst (lees: de jury) zal uitwijzen of hij de trofee daadwerkelijk in de wacht sleept.  

“Het zou het belang van agencies en adviesbureaus alleszins in de verf zetten. Zulke partnerorganisaties staan de adverteerders en hun marketeers dag in dag uit bij en vormen evenzeer een essentieel onderdeel van het marketingecosysteem. Hoewel er nu een trend van inhousing aan de gang is, zal de nood aan externe ondersteuning de komende jaren alleen maar toenemen om alle uitdagingen de baas te kunnen.”  

 

Meer informatie over de finalisten en inschrijven voor de awardceremonie kan via www.belgianmarketingawards.be

 

De Belgian Marketing Awards komen tot stand met dank aan onze partners Deloitte & Adobe en mediapartner Kanaal Z.