Het voorjaar van 2020 zullen we wellicht nooit uit ons geheugen wissen. Het Covid-19-virus raasde en raast als een gek door heel de wereld en zorgt voor ongeziene gezondheids-, maatschappelijke en economische schade.
Voortaan spreken we over pre-corona en post-corona. En het is die post-coronatijd die we moeten voorbereiden en vormgeven. Als marketers hebben we er immers alle vertrouwen in dat deze pandemie ingedijkt wordt en dat wij dit als een opportuniteit moeten zien om te veranderen, te vernieuwen en te transformeren, ten bate van de mensheid en de samenleving.
Verder op het ingeslagen pad
In het heetst van de strijd namen heel wat bedrijven initiatieven die op heel wat empathie en steun konden rekenen. Slimme samenwerkingen met andere organisaties, straffe innovatie, mooie initiatieven die vertrokken vanuit een duidelijke purpose… Vaak met de zorgsector en de gezondheid als evidente doel. Solidariteit primeert. Hoewel heel wat bedrijven stilliggen, blijven ze hun creativiteit tonen. Samen sterk. Laten we er samen voor zorgen dat die manier van denken en handelen ons eigen blijft in de nieuwe realiteit.
Daarom lanceert BAM samen met ACC, ABCI, UMA, BMMA, VLCM, Cube, VONK, VBO en UBA de online community ‘Marketing België’. Die verbindt marketeers die bezig zijn met het voorbereiden van de toekomst. Ze kunnen er ideeën, cases en andere inspiratie delen en met elkaar in dialoog gaan. Nu we in een nieuwe realiteit terechtkomen is het uitermate belangrijk dat we elkaar helpen en inspireren. Dat alles met één doel: samen de marketing – en zo de samenleving – van de toekomst in handen nemen en kneden.
Merken hebben verantwoordelijkheid
Deze crisis toont aan dat wij als marketeers een verantwoordelijkheid hebben tegenover de maatschappij. Merken moeten relevant zijn, en communiceren vanuit hun purpose of gaan actief op zoek naar die purpose.
Die beweging was al langer aan de gang. De relaties tussen consumenten, klanten en merken hebben een grondige verschuiving ondergaan. Globalisering, technologie en een snel evoluerend medialandschap deden immers een nieuwe balans ontstaan tussen bedrijven, beleid en samenleving - en dit in een wereld waarin het individu centraal lijkt te staan. We gaan naar een nieuwe realiteit waarin ook de relaties tussen merken en consumenten worden hertekend. En waarin meaningful marketing de richting is waarin de marketingpraktijk moet evolueren.
Delen en inspireren
‘Marketing België’ verbindt marketers die bezig zijn met het voorbereiden van de toekomst. Ze kunnen er ideeën, cases en andere inspiratie delen en met elkaar in discussie gaan. Nu we in een nieuwe realiteit terechtkomen is het uitermate belangrijk dat we elkaar helpen en inspireren. Dat alles met een doel: samen de marketing – en zo de samenleving – van de toekomst in handen nemen en kneden.
Om de uitwisselingen zo eenvoudig mogelijk te maken, bestaat deze community in het Frans (Marketing Belgique) en in het Nederlands (Marketing België).
Zet er mee je schouders onder!
Op zoek is naar meer theoretische handvatten? Het meaningful marketing framework biedt een model met verschillende pijlers voor een marketing die futureproof is.