data & business

Opleiding Professional - Data & Business: Hoe een business model vertalen naar marketing budgetten?

# 3 namiddagen

Het ontwikkelen van een business model

Hoe marketing dichter bij sales en finance brengen

Het ontwikkelen van elke business gaat gepaard met méér aandacht voor effectiviteit en efficiency. Een duidelijk business model en data op een gerichte manier aanwenden zijn daarbij cruciaal. Marketeers moeten dus nauwer samenwerken met finance en de financieel verantwoordelijken moeten marketing begrijpen. Deze opleiding streeft ernaar om deze beide managementdomeinen dichter bij elkaar te brengen.

Doelgroep # PROFESSIONALS

Voor professionals met een interesse in strategie, business modelling en data-analyse.

Dit programma richt zich tot personen die interesse hebben in commerciële en data analyse en geen specifieke economische vooropleiding hebben. Professionals dus, die de basics willen begrijpen en die willen doorgronden hoe data-analyse kan bijdragen tot succesvol ondernemen.

  • Je bent geen data analist en je wilt begrijpen hoe onderbouwde data-analysetechnieken je business positief kunnen beïnvloeden. 
  • Je bent recent aangesteld als commercieel budgetverantwoordelijke.
  • Tot slot: je wil je kennis van Excel een grondige update geven.

In 3 sessies leer je met deze opleiding:

  • Een werkbaar marketing-, sales- en communicatie-budget opstellen
  • Een marketing- en verkoopplan met cijfermateriaal op een professionele manier uitwerken
  • Commerciële inspanningen kwantificeren
  • De commerciële budgetten laten aansluiten op het bedrijfsplan
  • Bedrijfseconomische logica in de commerciële budgettering integrereren
  • Op een correcte manier financiële en accountancy begrippen toepassen in het commerciële werk

Programma

Deze opleiding omvat 2 modules. De eerste module legt de fundamenten voor het ontwikkelen van een business model. Module twee vult dit kader concreet in aan de hand van een casus. De deelnemers krijgen ook de kans om hun business case te bespreken met de docent(en).

Referatenboek: ‘Commerciële Budgettering toegepast’, Vanhaverbeke, J. en Vanhaverbeke, L., Intersentia, 2017 met aanvullende e-learning modules.

Docenten

Penelope Schoutteet, Researcher Vrije Universiteit Brussel

Johan Vanhaverbeke, MSc. Hir., docent KULeuven/Campus Brussel, professor Marketing Management Ehsal Management School (EMS), Wetenschappelijk Adviseur BAM

Tarieven

€ 745 (excl. 21% BTW)

€ 520 (excl. 21% BTW) als BAM lid

Vragen?

Pascale Cambie – Director BAM=LEARN

(02)234 54 03 - pascale.cambie@marketing.be