/ Belgian Association of Marketing (BAM)

BAM is de grootste marketingcommunity in België en helpt marketeers en bedrijven – groot en klein – om relevant te blijven als professional en als merk door meer meaningful marketing in de praktijk te brengen.

/ Waarom BAM?

De relatie tussen consumenten en merken ondergaat al enkele decennia ingrijpende veranderingen. Globalisering, technologie en een voortdurend veranderend medialandschap zorgen ervoor dat business, politiek en samenleving permanent op zoek moeten naar een nieuw evenwicht, in een omgeving waarin het individu meer dan ooit centraal staat.

Wie als marketeer en als merk zijn relevantie wil behouden, moet dan ook wendbaar zijn en zich voortdurend heruitvinden.

/ Wat?

BAM is de voornaamste marketingcommunity in België en wil marketeers en bedrijven helpen zo vlot mogelijk doorheen die constante evoluties te navigeren. En dat voor marketeers in om het even welke sector; juniors, mediors en seniors; actief in een bedrijfscontext of als freelancer. Ook voor merken is BAM inclusief: groot of klein, B2B of B2C, startup of corporate…   

/ Hoe?

Door nauw samen te werken, met marketeers, maar ook met partners en andere vakorganisaties, wil BAM marketeers en bedrijven bijstaan in het ondernemen van meer verantwoorde marketingacties.

Het ontwikkelt daarom verschillende activiteiten, gestuurd vanuit de gemeenschap:

Inspire & Educate

Het verspreiden en delen van kennis is een van de hoofdopdrachten van BAM. Dat doet de vakvereniging via artikels, conferenties, congressen en workshops. Daarnaast biedt BAM een breed aanbod aan opleidingen over de belangrijkste marketingonderwerpen. Deze opleidingen worden gegeven door ervaren professionals en laten de deelnemers toe om hun vaardigheden aan te scherpen. Zo zorgt BAM ervoor dat marketeers en marketingafdelingen mee zijn met de belangrijke ontwikkelingen in ons vakdomein.

Connect & Reward

Meer verbinding creëren tussen marketeers is een tweede activiteitenpijler van BAM. De vakvereniging wil marketingprofessionals met elkaar in contact brengen in een open community waardoor ze actief kunnen bijdragen aan de evolutie van de industrie op basis van hun behoeften, ideeën en doelstellingen. De vijf Think Tanks  spelen hierbij een belangrijke rol.

Zelf werkt BAM ook samen met de andere belangrijke beroepsverenigingen in de sector, zoals UBA, ACC, UMA, BMMA en CUBE. Ook buiten de zuivere marketingsector is BAM actief, met name samen met het VBO, SafeShops/BeCommerce. Dit om een zo groot mogelijke verbinding binnen de markt tot stand te brengen.

Daarnaast zet BAM de beste prestaties en mooiste realisaties op marketingvlak in de bloemetjes. Dit doet het met de organisatie van o.a. de Belgian Marketing Awards en de Mixx Awards.

Regulate & Transform

Een laatste activiteitenpijler is marketeers en merken te begeleiden naar een verantwoorde marketingpraktijk. BAM positioneert zich daarbij als interface tussen de marktspelers en de overheid om zo een constructieve en interactieve dialoog tot stand te brengen. Enerzijds geeft het met behulp van position papers en permanent contact met overheden en regulatoren de mening van de sector over belangrijke evoluties mee, anderzijds informeert het de leden over de bestaande wetgeving en de wijze waarop deze moet worden toegepast.