Hoe uw directmarketingacties afstemmen op GDPR

Direct Marketing Continuiteit in 2018

In tegenstelling tot het wijdverbreide geloof bij marketingprofessionals, hoeft de impact van de GDPR (General Data Protection Regulation) op directmarketingactiviteiten niet negatief te zijn. Het spoort bedrijven aan om na te denken over hun marketingacties en meer bepaald over hoe ze data ervoor verzamelen en verwerken. De GDPR erkent bovendien uitdrukkelijk de mogelijkheid om aan direct marketing te doen, zonder daarvoor actieve toestemming te vragen aan de klant wanneer aan welbepaalde voorwaarden voldaan wordt.

 

bpost

De nieuwe GDPR EU-Regulering vanaf mei 2018.

Sinds 2016 is de nieuwe Europese ‘General Data Protection Regulation’ al in voege. Vanaf 25 mei 2018 wordt ze van kracht in alle lidstaten. Vanaf dan zal elke organisatie moeten aantonen welke persoonsgegevens er worden verzameld, hoe deze data worden gebruikt en hoe ze worden beveiligd. Daarnaast is de regelegeving ook duidelijker over wanneer het gerechtvaardigd belang door bedrijven  kan ingeroepen worden als verantwoording van gegevensverwerking voor direct marketing doeleinden.

De opportuniteiten

Slechts de helft van de marketeers vindt dat ze een ‘goede’ kennis van GDPR hebben. Zeker wanneer het gaat over het opzetten van uw direct marketingacties, is het belangrijk om rekening te houden met de mogelijke impact van de verordening. GDPR biedt namelijk tal van mogelijkheden en creëert een duidelijker wettelijk kader dan vroeger, alleen moet de regelgeving correct begrepen en toegepast worden.

De wijzigingen

Belangrijke wijzigingen en/of aanvullingen ten opzichte van  het huidige wettelijke kader zijn:

  • de expliciete vermelding van het gerechtvaardigd belang als legale grond voor direct marketing onder welbepaalde voorwaarden;
  • de verdoken toestemming is niet meer geldig;
  • het invoeren van procedures om te gebruiken bij datalekken;
  • het verplicht bijhouden van een register rond de verwerking van persoonlijke gegevens;
  • het invoeren van ‘het recht om te worden vergeten’ voor de Europese burger;
  • de verhoging van de boetes in geval van niet-naleving van de verordening.

Wilt u de impact van de GDPR op uw direct marketing activiteiten kennen? Lees er alles over in deze GDPR whitepaper.

Download hier de GDPR whitepaper van bpost

Kan Direct Marketing nog zonder toestemming onder de GDPR?

De impact van de nieuwe verordening op direct marketing is niet voor iedereen even duidelijk. Er wordt vaak fout gedacht dat er toestemming zal moeten gevraagd worden voor het gebruik van persoonlijke gegevens om bestaande klanten aanbiedingen, informatie en promoties te sturen. Maar dat hoeft dus niet altijd want zeker in dat laatste geval kan je vaak het ‘gerechtvaardigd belang’ gebruiken. De GDPR stelt immers dat directmarketingcommunicatie naar klanten legitiem kan zijn en dat hiervoor niet altijd een actieve toestemming vereist is.

De nieuwe Overweging…

In de GDPR stelt Overweging 47 het letterlijk zo:

“Een dergelijk gerechtvaardigd belang kan bijvoorbeeld aanwezig zijn wanneer sprake is van een relevante en passende verhouding tussen de betrokkene en de verwerkingsverantwoordelijke, in situaties waarin de betrokkene een klant is van de verwerkingsverantwoordelijke […] De verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van direct marketing kan worden beschouwd als uitgevoerd met het oog op een gerechtvaardigd belang.”

… in de praktijk

In concreto stelt de GDPR-wetgeving dat om het gerechtvaardigd belang in te roepen, er een evenwicht moet aangetoond zijn tussen de belangen van het individu en die van uw bedrijf, alsook een redelijke verwachting vanuit het individu dat hij of zij zal gecontacteerd worden door het bedrijf voor direct marketingdoeleinden. Het zogenaamd gerechtvaardigd belang, ook gekend als ‘legitimate interest’, kan dan ook in vele gevallen ingeroepen worden na een case-by-case evaluatie van de situatie.   

Wanneer er geen toestemming nodig is

Tot vandaag deden heel wat marketeers en bedrijven geen beroep op het gerechtvaardigd belang. Vaak werd de toestemming impliciet verzameld, door deze bijvoorbeeld in algemene voorwaarden te zetten waardoor het niet altijd even duidelijk was of en waarvoor toestemming werd gegeven. Dit verandert onder de  GDPR: als je toestemming voor datagebruik wil verkrijgen, moet je een actieve, expliciete en heldere toestemming krijgen (zoals een handtekening, een muisklik), “gebrek aan, impliciete of verdoken toestemmingen” gelden niet meer.

De klant moet geïnformeerd zijn

De nieuwe GDPR-wetgeving bevestigt de voorwaardelijke mogelijkheid van bedrijven om hun klanten te contacteren voor commerciële doeleinden, zonder daarvoor dus hun expliciete toestemming gevraagd te hebben. Ze moeten uiteraard wel volledig en helder geïnformeerd worden bij het meedelen van hun gegevens, vaak bij het aankopen van een goed, of wanneer ze zich inschrijven voor een dienst, over mogelijke directmarketingacties in de toekomst op het gekozen kanaal. Het resultaat is dat binnenkort het gerechtvaardigd belang zal gebruikt worden om bestaande klanten op een wettelijk meer onderbouwde manier te hercontacteren.

De GDPR-whitepaper voor marketeers

Omdat helderheid over de wetgeving bedrijven zal helpen om zich voor te bereiden hierop, heeft bpost een whitepaper opgesteld om marketeers beter te helpen begrijpen hoe GDPR kan toegepast worden voor hun direct marketing activiteiten. Het dossier is een initiële interpretatie van de GDPR en gaat in op de impact ervan op direct marketing in België en bij uitbreiding de EU.

Wat houden  het gerechtvaardigd belang en de toestemming in detail in? Wat zijn de ‘GDPR vereisten’ voor uw direct marketing activiteiten? Ontdek hier alles over de twee meest relevante grondslagen voor direct marketing van de GDPR.

GDPR impact op CRM, mailings en Databases

GDPR mag er dan wel als een technische en legale aangelegenheid uitzien, om binnenkort niet onvoorbereid de GDPR-regels toe te passen, kunnen ook marketeers niet achterblijven. Niemand wil het aantal bestaande klantencontacten zien achteruitgaan vanaf de implementatie van de GDPR in mei 2018.

Vandaag zijn nog te weinig marketeers op de hoogte van de verandering die GDPR voor hen zal betekenen. Bereid uw marketing plannen goed voor: lees het volledige GDPR-dossier in onze whitepaper. Zo bent  u binnenkort helemaal klaar voor een succesvolle verderzetting van uw marketing activiteiten wanneer de GDPR in voege treedt.