BAM ten strijde voor 5G
Marketing Technology dringt zich steeds meer op met heel concrete marketingtoepassingen zoals social media, mobiele apps, video, personalisering, de cloud, ... Elke dag zie je hoe mobiele reclame en advertenties op social media in opmars zijn. De 4P’s van de marketing kunnen niet meer zonder technologie toegepast worden. De smartphone dient niet meer om te bellen maar vooral om via apps toegang te krijgen tot de digitale maatschappij. De technologische omgeving moet gevrijwaard worden. De kansen van de 5G moeten gegrepen worden.
Er wordt dagelijks gebruik gemaakt van searches en programma’s. Via apps, video’s, e-mailings wordt de relatie met de consument onderhouden. SEO, CRM, CMS, marketing automation, influencers, consumer experience sales automation, e-commerce, behoren tot de dagelijkse marketing parktijken. De data-tsunami blijft waaien in de zoektocht naar inzicht in de doelgroep met analytics, data science, predictieve analyse. En producten worden bij manier van spreken op verzoek vervaardigd, gepersonaliseerd.
Onze sector moet technologisch verder meekunnen. Daar moet ook 5G toe bijdragen. 5G is tot 200 maal sneller dan 4G, een zegen voor devices van het type zelfrijdende voertuigen, smart cities, bouwwerven, fabrieken, luchthavens, havens en smartphones waarmee de burger toegang krijgt tot de digitale maatschappij. Wie er geen heeft, valt gewoonweg in onze maatschappij uit de boot. En de ontwikkeling van Marketing Technologie zit op hetzelfde spoor. Zoals Bill Gates zei: “Information technology and business are becoming inextricably interwoven. I don't think anybody can talk meaningfully about one without the talking about the other”.
Onze Belgische bedrijven moeten verder meekunnen op een moment dat de Verenigde Staten en China al aan een ononderbroken 5G-dekking werken en Europa vanaf 2020 bijna overal een optimale 5G-dekking met een grote downloadsnelheid wenst. Dat België de laatste van de klas zou blijven is voor onze sector geen optie. Het is zeker geen optie voor de maatschappij. Het is een kwestie van een wissel te nemen op een goedwerkende economie voor de toekomst. De 5G veiling gebeurt best onverwijld nu!
Daarom deed BAM de ronde van de studiediensten van de democratische politieke partijen. Er werd geluisterd. Bij het Centre Jean Gol werd er vrij vlug een tweede kopje koffie ingeschonken en duurde de discussie wat langer. Onder andere de veiligheid voor de burger is een belangrijke bezorgdheid. Meteen heb ik voorgesteld eveneens beroep te doen op de expertise van Mathieu Maes, Secretaris-Generaal van de International Chamber of Commerce (ICC). Kansen om je boodschap verder te verspreiden moet je grijpen. Kennis overdragen is een goede praktijk inzake belangenbehartiging. Het document vind je hier.
De MR heeft besloten, met deze nota voor ogen, de problematiek in het federale en Brusselse parlement op tafel te gooien. In de federale kamer zal het parlementslid Michel De Maegd een ontwerpresolutie indienen in de Kamer. In het Brusselse parlement zal het parlementslid David Weytsman dit eveneens doen. De economische actoren vinden dat de problematiek dringend moet opgelost worden.
Concreet moet binnen de federale regering snel een oplossing worden gevonden voor de patstelling rond de veiling van de frequentiebanden noodzakelijk voor de 5G. Die is geblokkeerd door het gebrek aan akkoord over de verdeelsleutel van de verwachte opbrengsten over de federale, regionale en gemeenschappelijk niveaus. Het gaat om een orde van grootte van 700 miljoen euro voor de 5G die moet worden opgelost.
Wat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreft, zal de herziening van de emissienormen voor gsm-antennes - die tot nu toe 50 keer strenger waren dan de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie- gevraagd worden.
Dit is het doel van de besluiten die door de MR zullen worden ingevoerd.
Hopelijk kan men over de partijgrenzen heen snel een vergelijk vinden voor de G-licentie veiling. Het gaat gewoonweg om de economie in zijn geheel. Want op een economisch kerkhof, veroorzaakt door tecnologische achterstand, kan je geen sociaal paradijs bouwen. Het gaat gewoon weg om het algemeen belang. “Coming together is the beginning. Keeping together is progress. Working together is success.” Henry Ford.
Wie is Ivan Vandermeersch
Ivan Vandermeersch is sinds juni 2017 secretaris-generaal van BAM (Belgian Association of Marketing) en focust zich in die rol op de lobbying van BAM, op de diverse beleidsniveaus. Hij maakt deel uit van de BAM Expert Hub Legal en is tevens betrokken bij de Expert Hub Marketing & Technology. Parallel is hij ook actief bij FEDMA, de Federatie van Europese Direct en Interactive Marketing (www.fedma.org) als lid van de raad van bestuur (voorheen vice-president en secretaris-generaal). Hij is lid van de commissie Digital Economy en Marketing & Advertising van het ICC, International Chamber of Commerce (https://iccwbo.org/). Hij blogt op The Ivan Vandermeersch Daily (https://paper.li/ivandermeersch#/) en verdiept zich onder andere in de relatie tussen privacy en AI.
Download het document (FR)