Overlijden Jan Callebaut dompelt marketingwereld in rouw

1 september 2022. De Belgische marketingcommunity reageert met verslagenheid op het overlijden van Jan Callebaut. De marktonderzoeker en oprichter van bedrijven als Censydiam, WHY5Research en Callebaut Collective overleed gisteren op 66-jarige leeftijd. “Hij zei niet wat hij dacht, hij zei wat onderzoek aantoonde.”

jan callebaut 600-314

 

Het overlijden van Jan Callebaut laat diepe sporen na in de Belgische marketingwereld. Dat is het gevolg van de grote impact die hij als marketingprofessional heeft gehad, maar ook door de persoon die hij was. “Zijn hele carrière lang heeft hij ernaar gestreefd om de rol van beïnvloeder te hebben, om altijd onafhankelijk te zijn en in alle vrijheid te kunnen spreken”, aldus Marc Michils (Kom op tegen Kanker). “Hij was een man van de ‘parler-vrai’. Daarvoor heeft hij trouwens meerdere keren de functie van CEO in gerenommeerde bedrijven geweigerd.”

Callebaut was een marktonderzoeker, die bekend raakte met het Censydiam-model. Samen met vennoot wijlen Hendrik Hendrickx startte Callebaut in 1987 het marktonderzoeksbureau Censydiam, na enkele jaren als assistent aan UGent en bij onderzoeksbureau Imadi. Dominique Vercraeye (Chosen Group): “Jan geloofde in de kracht van merken als het middel bij uitstek om ambities en strategieën van bedrijven en organisaties te verbinden met mensen. In die zin was hij een Meaningful Marketeer ‘avant la lettre’. Samen met wijlen Hendrik Hendrickx ontwikkelde hij het Censydiam model dat hij als basis gebruikte om te begrijpen hoe mensen beslissingen nemen. Daarmee behaalde hij successen in binnen- en buitenland.” “Hoeveel Effie-cases zouden er niet op basis van het Censydiam-model geschreven zijn”, vraagt Marc Michils zich af.

Marketing nationaal én internationaal naar hoger niveau getild

Censydiam groeide uit tot een bedrijf met afdelingen in 13 landen, waardoor de manier om naar marktonderzoek en marketing te kijken ook internationaal weerklank vond. “Op een bepaald moment werden we uitgenodigd door de CEO van Coca-Cola in Atlanta”, vertelt Madeleine Janssens (WHY5Research), die 36 jaar met Jan Callebaut samenwerkte. “Ons boek ‘The Naked Consumer’ was op zijn radar gekomen. Jan heeft marketing in België, maar ook internationaal, naar een hoger niveau getild. Hij is erin geslaagd duidelijk te maken dat marketing geen manipulatie, maar wel harmonisatie is, dat marketing een maatschappelijke relevantie heeft.”

Ze omschrijft Callebaut als iemand die enorm veel respect had voor de mensen waarmee hij werkte: “Hij had een onvoorwaardelijk vertrouwen in mensen, maar was ook niet naïef.” “Jan wilde delen, hij was een soort missionaris”, vult Erik van Vooren (Abbey Road Creations) aan. “Er brandde in hem een vuur, hij had het goed voor met de mens en de mensheid, zowel kleine als grootse dingen”, besluit Dirk Vandekerckhove (Ads&Data Brand Studio). “Dat uitte zich in zijn maatschappelijke betrokkenheid.”

1 van de 8 to-marketeers met Lifetime Achievement Award

Jan Callebaut was ook nauw betrokken bij Stichting Marketing, een van de vakverenigingen die aan de oorsprong ligt van BAM. Georges Van Nevel (Calidat): “Hij was enorm belangrijk op momenten waarop de organisatie aan zelfreflectie deed. Hij kwam toen met haarfijne analyses, maar was ook pragmatisch en besefte wat haalbaar was en wat niet. Daarnaast was hij een steunpilaar bij het opstellen van het congresprogramma en moedigde hij marketeers aan om lid te worden van Stichting Marketing.” Callebaut was Master Marketeer en was een van de 8 topmarketeers die een Lifetime Achievement Award ontvingen van Stichting Marketing.

Dominique Vercraeye besluit: “De enorme impact die Jan heeft gehad, ligt niet enkel binnen de wereld van het marktonderzoek maar vooral in de wijze waarop hij onderzoek kon vertalen in het beslissingscentrum van bedrijven en organisaties.  Dat had voornamelijk te maken met zijn persoonlijkheid gekenmerkt door generositeit, leiderschap en creativiteit.”

BAM onderzoekt hoe het in zijn werking de nalatenschap van Jan Callebaut verder kan laten leven. De organisatie wenst de familie en vrienden alle steun toe bij dit te vroege overlijden.