Sprekers met een missie
Dreigde de stralende zon de nog steeds talrijke aanwezigen gezapig het weekend in te sturen, dan zette de bevlogen sprekers zaal B van de Nekkerhal op scherp. Postpurpose, het gebrek aan diversiteit of een naar opportunisme neigende woke-industrie: de laatste namiddag van het BAM Marketing Congress bewees dat het venijn in de staart zat met scherpe lezingen die schipperden tussen individualisme, (politiek) engagement en zingeving. Een overzicht.
“Pay your taxes.” “An increasingly out of touch advertising industry has stopped selling and started saving the world but how genuine is our commitment to social justice?” “We are dominated by self interest.” Wie na de gezellige middaglunch nog even een tukje dacht te doen, werd door Steve Harrison meteen stevig wakker geschud.
Niet vies van een controversieel statement en gepakt met een rugzak vol rake slagzinnen, duwde de tegendraadse marketing director op de zere plekken van de advertising industrie. Onze politiek dicteert de advertenties die we maken en verwijdert ons van ons publiek. De doorsnee bevolking krijgt commerciële campagnes met een vooraf bepaalde woke-agenda door de strot geduwd en vindt zich niet meer terug in de bedrijven. En diezelfde bedrijven betalen hun belastingen niet. Provocateur, politiek incorrecte marketinggoeroe en rebel without a cause: Harrison zette de talrijk opgekomen marketeers voor de spiegel en genoot zichtbaar van de controverse die zijn discours teweegbracht.
“Ik ga niet akkoord met u”, sputterde een vrouw enigszins voorzichtig tegen in het vragenrondje achteraf. “Dat is perfect”, grijnsde een zichtbaar nagenietende Harrison. Hate him or love him.
Hero trap
Ook de Deense marketing expert Thomas Kolster trok van leer tegen een door opportunistische purpose gedreven industrie en waarschuwde voor de zogeheten hero trap: als je probeert te vliegen als Superman, val je recht op je gezicht. Het was volgens de Deen dan ook hoog tijd voor een nieuwe marketingaanpak die veel meer gaat over het centraal stellen van mensen en het mogelijk maken van een beter leven. “Verandering begint niet bij Waarom, verandering begint bij Wie. Merken die mensen inspireren en transformeren, stellen zich de vraag: wie kun je mensen helpen worden?”
Recruitment marketing
Enter wat jeugdige branie. 22 lentes jong maar met de bravoure van een doorleefde spreker beklom Hassan Al Hilou vervolgens het podium voor een geëngageerde talk over diversiteit. “Ik ben absoluut geen marketeer” stelde de Brusselse ondernemer en oprichter van Capital vzw aan het begin van zijn betoog: of dat verontschuldigend al dan niet als trotse slagzin was bedoeld, laten we hier in het midden. Wat er ook van zij: Al Hilou bracht een sereen maar broodnodige speech over het belang van diversiteit op de werkvloer. “In België alleen al heeft 20% van de bevolking een cultureel diverse achtergrond maar bedrijven worstelen ermee om die groep te bereiken. Wil je écht meer diversiteit in je team krijgen, dan moet je recruitment marketing doen aan de hand van de bestaande diversiteit in je bedrijf.”
Afsluiten deed het BAM Marketing Congress tot slot in schoonheid. Letterlijk, want met buitenbeentje Arne Quinze kreeg de Mechelse congreszaal een man met een bijzonder oog voor esthetiek voorgeschoteld. Die esthetische schoonheid haalt de kunstenaar zowel uit de urbane grootstad als de ongerepte natuur. Maar: we moeten die schoonheid willen zien. “Mensen zijn helemaal onthecht van de natuur. Nochtans moet je niet ver reizen om schoonheid te ontdekken. Te beginnen met je eigen tuin.”
De laatste namiddag van het BAM Marketing Congress stuurde het publiek naar huis met meer vragen dan antwoorden en bewees eens te meer dat de enige zekerheid in marketingland anno 2022 de onzekerheid is. Geanimeerd, beladen en gevarieerd: de laatste namiddag van het BAM Marketing Congress zocht en kreeg een constructief debat rond globalisering, collectivisme vs. individualisme en purpose dat ongetwijfeld nog lang zal nazinderen.