The BIG Marketing Quiz lost verwachtingen in: “Het plezantste reclame-event dat ik al meemaakte”
The BIG Marketing Quiz voelde aan als een groot familiefeest. Uit alle hoeken van de sector tekenden 23 vierkoppige teams present in de thuishaven van Publicis Groupe in Gare Maritime. Het fijne gezelschap, de voortreffelijke catering en natuurlijk de vele boeiende vragen bleken de perfecte ingrediënten voor een geslaagd event. Slechts één team kon de hoofdprijs in de wacht slepen, maar eigenlijk was het een avond zonder verliezers.
Een aperitief nuttigen op een van de balkons van Gare Maritime in Tour & Taxis, uiteraard was dat een goed begin van een gezellig samenzijn. Terwijl de deelnemers een voor een kwamen binnendruppelen, kon zelfs “Het eten staat in de file, even geduld!” de sfeer niet drukken. Uiteindelijk bood het ook wat extra tijd om bij te praten en de andere teams bij voorbaat te feliciteren met hun welverdiende tweede plaats…
Na een heerlijk orientaals buffet mochten de 92 bollebozen zich naar de grote zaal begeven, daar waar het allemaal zou gebeuren. Zodra iedereen z’n tafeltje had gevonden, volgde de officiële verwelkoming door Publicis Groupe-CEO en quizmaster Karel Vinck en werden ook de andere partners van het event, AG Insurance, bpost, Google en Trends Business Information, op een meer dan terecht voetstuk geplaatst.
Tien rondes
De quiz bestond uit tien veelzijdige rondes. Eerst waren de muziekkenners aan zet, want allerlei advertentiesoundtracks moesten gelinkt worden aan de juiste artiest. Daarna ging het achtereenvolgens over de grootheden uit het vakgebied, het marketingjargon en enkele bekende baselines. Die laatste ronde legde voor velen het verschil tussen herkenning en attributie bloot.
Na een actieve doe-opdracht met veel enveloppen en nog meer papier verschoof de aandacht naar een reeks marketingmythes. Aansluitend volgden de rondes die partners AG Insurance (‘Meaningful marketing’), Google (‘When the f*ck?’) en Trends Business Information (‘Family’) vakkundig hadden samengesteld. Tot slot mochten de deelnemers hun kennis over befaamde auteurs en hun quotes etaleren. Tussendoor moesten ze zich trouwens ook nog bezighouden met twee bladen vol op merken zinspelende emoji’s.
Verenigde strategen stomen naar overwinning
Als één team vooraf getipt werd om de hoofdprijs binnen te rijven, was het wel dat van strategen Floris Adriaenssens (Strategic Director LDV United), Fiona Boyle (Strategist & Connection Planner DDB Brussels), Berten Peremans (Chief Strategy Officer Publicis Groupe) en Philippe Gerin (Senior Brand Strategist TBWA). En jawel, ze maakten hun favorietenrol waar. Vertegenwoordigers van respectievelijk Carrefour en Proximus vervolledigden het podium.
“Dit bewijst toch dat de reclamebureaus slimmer zijn dan hun klanten”, klonk het lachend aan de winnende tafel. Toch dichtten ze hun eerste plaats vooral toe aan toeval, en aan hun creatieve teamnaam – ‘Strategisch directeur zoekt werk: [telefoonnummer]’ – die een bonuspunt opleverde. “De overwinning kwam echt als een verrassing, want in de eerste rondes bakten we er weinig van”, aldus Floris Adriaenssens. “Het was alleszins een geweldige avond, het plezantste reclame-event dat ik al meemaakte.”
De winnaars mochten als eerste een prijs uitkiezen en kozen voor de fijne cadeaus van Google: tweemaal een Google Nest, een Google Pixel Phone en Google Earbuds. Daarna was het de beurt aan de andere teams, in de volgorde van het resultaat van de quiz. Dankzij cadeausponsors Wonderbox, Jet Import, Eastpak, Marketing Congress, Edgard & Cooper, Duvel, Signify, Brauzz en Spadel keerde iedereen met leuke prijzen huiswaarts.
Gemoedelijke sfeer
“Ik vond het eigenlijk heel tof”, zei Steven Verbruggen (Managing Director AdSomeNoise) na afloop. “Het was een goede mix van vragen, uitdagend maar niet té moeilijk. En uiteraard waren ook de locatie en de aankleding top.” Ook quizmaster Karel Vinck beleefde een fijne avond. “De sfeer was los en gemoedelijk, precies zoals we wilden. En met het opstellen van de vragen heb ik mij eveneens goed geamuseerd. Ik wou vooral dat het niet te competitief was. Iedereen moest wel iets weten vanuit z’n domein, en omgekeerd mocht niemand elke vraag kunnen beantwoorden.”
Op het einde van de avond peilde Vinck nog even naar de mening van de deelnemers: wat was goed, wat kon beter? Hoewel er altijd verbeterpunten zijn, was de teneur bijzonder positief. Zowel de BIG Marketing Quiz zelf als dat onbevangen feedbackmoment erna maakten in ieder geval duidelijk dat teamwork en onderling gepingpong betere resultaten opleveren. Een mooie metafoor voor de werking van BAM.
Volgend jaar opnieuw?
Toen de zaal langzaam leegliep, blikten de organisatoren tevreden terug op het event. “De sfeer was top, ik denk dat iedereen ervan genoten heeft”, zei Joke De Nul (Punchline). “Dat de quiz twee weken geleden al uitverkocht was, bewijst dat de mensen toch zaten te wachten op een plezante marketingbijeenkomst. Het hoeft niet altijd zo serieus te zijn.” “Zo’n event is wat luchtiger, maar tegelijk ben je ook bezig met het vak en kom je in contact met allemaal sectorgenoten”, aldus Ilse Van Dyck (up to 11). “De feedback van de deelnemers was alleszins erg positief.”
De ogen zijn nu al gericht op volgend jaar. Iedereen droomt van een tweede editie, misschien wel met nog meer volk. Dat is ook de ambitie van Joke De Nul. “Het zal een uitdaging worden om opnieuw zo’n leuke quiz samen te stellen, maar we gaan ervoor. Een jaarlijkse quiz? Dat klinkt als een mooie traditie.”
Foto's van het evenement kan je terugvinden hier.