Trendrapport "De nieuwe moslimconsument: inzichten in een snel evoluerende consumentenlandschap in de Lage Landen"

Het trendrapport "De nieuwe moslimconsument: inzichten in een snel evoluerende consumentenlandschap in de Lage Landen" is een samenwerking tussen toekomst-consultancy FutureKind en het dataplatform rond diversiteit in marketing, No-Kno. Samen gingen ze luisteren naar jonge hoogopgeleide praktiserende moslimconsumenten en onderzochten ze specifiek de impact van moslim-zijn op het consumentengedrag in 4 categorieën: voeding & voedingretail, mode & beauty, reizen en bankieren. Daarnaast werd ook representatie in marketingcommunicatie bevraagd.

connect_No kno-Future Kind (800 x 512 px)

 

Hoewel moslimconsumenten een aantal gemeenschappelijke behoeften hebben die hen onderscheiden van niet-moslimconsumenten, mogen marketeers hen niet als een homogene groep beschouwen. “In onze gesprekken zagen we stuk voor stuk zelfbewuste, attente, wereldse moslims die een individuele invulling geven aan hun moslim-zijn en aan hun consument-zijn.” vertelt Soraya Hayani, trendonderzoeker van FutureKind.

De doelgroep van moslimconsumenten biedt grote kansen volgens Kristel Vanderlinden, oprichter van FutureKind: “Het creatieve potentieel van nieuwe halal-producten en -diensten biedt veel groeikansen voor marketeers, innovators en ondernemers die inclusiviteit omarmen. Die kansen zijn niet gering. We spreken over een groep consumenten met toenemende koopkracht, die vaak op hun honger blijven zitten bij (lokale) merken.”

De mate waarin een merk etnische diversiteit in brede zin - en niet enkel moslimrepresentatie - toont in hun marketing, beïnvloed de merkperceptie bij de respondenten. De social media posts van zes merken werden geanalyseerd op vlak van etnische diversiteit. De resultaten bevestigen dat merken die meer etnische diversiteit tonen, populairder zijn bij de respondenten. Terwijl merken die weinig diversiteit tonen als “niet voor ons” gezien werden.

Johan van Mol, oprichter van No-Kno, benadrukt: "Deze bevindingen bevestigen duidelijk dat merken die diversiteit in brede zin representeren in hun marketing, bloeien in een super-diverse regio als de Lage Landen. Terwijl merken die deze diversiteit negeren, aan relevantie zullen verliezen in onze snel veranderende samenleving."

Het rapport concludeert dat moslimconsumenten zich erkend en gerepresenteerd willen voelen door merken, niet enkel in woorden maar ook in daden, doorheen de hele waardeketen. Moslimconsumenten willen zich kunnen herkennen in merkcommunicatie, in productaanbod, in het winkelpunt én op de werkvloer. De nieuwe moslimconsument voor zich winnen vraagt een integrale benadering die het domein van marketing overstijgt. Maar daartegenover staat een doelgroep van bijna 2 miljoen mensen met toenemende koopkracht in Nederland en België.

Het volledige trendrapport is te downloaden op futurekind.be en kost 149€.

—-----

Contact:

Kristel Vanderlinden

kristel@futurekind.be

+32 (0)475 680 679

 

Johan van Mol

johan@nokno.co

+32 (0)476 33 86 92

 

Over FutureKind

FutureKind is een toekomst marketing, innovatie en business lab. Wij brengen opkomende en toekomstige wereldwijde trends, consumentenveranderingen en innovatiepatronen in kaart en vertalen deze naar inzichten en langetermijn strategieën voor merken.

Wij helpen bedrijven en merken klaar te stomen voor de toekomst met strategische trajecten, workshops, inspiratie en concept creatie.

Meer info: futurekind.be

Hello@futurekind.be

Over No-Kno

In de marketingsector zijn er veel goede intenties met betrekking tot diversiteit en inclusie, maar er ontbreekt data om deze intenties in concrete resultaten om te zetten. Als tech-startup richten we ons op het meten van diversiteit en stereotypen in marketing. We doen dit door advertenties, video's en sociale media posts op grote schaal te analyseren en de verkregen inzichten overzichtelijk en actionable te maken.

Meer info: Nokno.co

info@nokno.co

Over het artikel

Publicatie: 18 januari 2024

Bron: No-Kno & FutureKind