Master Marketers: een nieuwe kijk op de marketing van morgen
Een prijsuitreiking is altijd een bijzonder moment. Het Master Marketeers-event was er geen uitzondering op. De laureaten van dit jaar waren uiteraard tevreden Lees meer...
De laureaten van dit jaar waren uiteraard tevreden dat hun werk erkend werd.
En twee sprekers gaven een inkijk in de toekomst van marketing en de uitdagingen voor de voor de marketeer van vandaag en morgen.
Tijdens een smakelijke lunch in de prestigieuze tapijtenzaal van de hoofdzetel van BNP Paribas Fortis kregen de laureaten van de Master Marketeers hun kleine maar waardevolle beeldje. De laureaten van 2017 zijn:
- Kristof Dewulf, Co-Founder & CEO bij Insites
- Bob Verbeeck, CEO bij Golazo
- Gert Ysebaert, CEO bij Mediahuis
- Patrick Depelsmacker, Professor Marketing bij de Universiteit Antwerpen
- Gérard Damsky, Regional General Manager bij Belron
- Franciska Decuypere, Head of Retail & SME Business Line bij BNP Paribas International Retail Banking
De twee sprekers, Paul Bulcke, CEO van Nestlé, en Dominique Vercraeye, Managing Director van het onderzoeksbureau Kantar, werden beide in het verleden gelauwerd als Master Marketeer. Zij verrijkten de namiddag met hun visie over de marketing van morgen. In de toedracht van beide heren vinden we een duidelijke rode draad: de digitale innovatie zet de manier waarop we marketing aanpakken, helemaal op z’n kop.
Laten we consistent blijven
Paul Bulcke, CEO van Nestlé, weet dat dingen veranderen meer vergt dat een simpele zwaai met een magische toverstaf. “We moeten onze manier van communiceren heruitvinden”, begint hij. “De verwachtingen van de consumenten zijn steeds strenger. Ons referentiekader wordt in twijfel getrokken. We moeten onze acties baseren op tastbare parameters. Ik ben ervan overtuigd dat twee dingen van een onderneming niet kunnen veranderen: haar beloftes en haar waarden.”
Paul Bulcke laat enkele video’s afspelen. Zij onderstrepen de waarden en beloftes van Nestlé. “We moeten een beter leven mogelijk maken voor toekomstige generaties, maar we moeten ook leren van onze ervaringen door elke dag opnieuw te proberen ons te verbeteren. Om alles in het werk te stellen om niet van onze basismissie af te wijken, zijn we in staat om een belangrijke troef in onze marketinginspanningen te brengen: het vertrouwen.”
Maar de wereld is veranderd en het volstaat niet meer om de bedrijfswaarden te bevestigen. Om het nodige vertrouwen te creëren, laat Paul Bulcke geen compromissen toe: “We kunnen niet over onze waarden onderhandelen. Om dat voor consumenten duidelijk te maken, moeten we in gesprek gaan met hen. Goed zijn in communicatie volstaat niet meer. We moeten empathisch zijn tegenover de consument. Een voorbeeld? Stop als groot bedrijf met praten over sociale netwerken. We moeten vooral transparant, menselijk en innovatief zijn.”
De klant centraal
Dominique Vercraeye, Managing Director van het agentschap Kantar, laat geen ruimte voor twijfel: “Bedrijven die de consument centraal stellen in alles wat ze doen, zijn de bedrijven die het snelst groeien.” Maar de expert maakt zich zorgen, omdat hij niet ziet dat marketeers dingen echt in beweging zetten. “Pas wanneer marketeers hun klanten kennen, kunnen ze waarde toevoegen. Het volstaat simpelweg niet meer om een product te verkopen. De marketeer moet ervaringen creëren.”
Het standpunt van Dominique Vercraeye is niet ver verwijderd van dat van Paul Bulcke. “We moeten een belofte maken en ons daaraan houden, en ons mengen in het maatschappelijke universum van onze producten. We moeten weten wie onze klanten zijn, maar ook wie onze klanten niet zijn. Er is geen enkele manier om de dingen te standaardiseren. Om vandaag te groeien, moeten we een aanbod op maat bieden. Denk maar aan de verzekeringsmaatschappij die een app ontwikkelt waarin klanten kunnen kiezen wat ze willen verzekeren, wanneer en voor hoelang. Allemaal met een simpele swipe.”
Dominique Vercraeye haalt ook een boutade aan: “Marketing is te belangrijk om alleen aan marketeers over te laten. Iedereen in de onderneming moet begrijpen dat de klant in alles centraal staat. U moet uw klanten een totaalervaring bieden waarin uw product en uw dienst hun plaats gaan vinden. Waarin de consument dingen ervaart en minder risico-avers is. Maar om ons vakgebied te redden, hebben we een serieuze portie innovatie nodig.”