De Belgian Association of Marketing en Mediahub Brussel slaan de handen in elkaar.

Mediahub Brussel en de Belgian Association of Marketing (BAM) gaan een samenwerking aan. Hierdoor zijn niet alleen media- maar ook marketingbedrijven vertegenwoordigd in het initiatief om Brusselse bedrijven in de mediasector extra kansen te bieden.

 

Visual partner logos Mediahub Brussel

Voortaan werken de Belgian Association of Marketing (BAM) en Mediahub Brussel samen. Mediahub Brussel is een platform dat Brusselse bedrijven in de mediasector helpt om te gaan met de verschillende uitdagingen van ons snel veranderend en internationaler wordend medialandschap. Het platform biedt deze bedrijven de kans kennis en ervaringen uit te wisselen, internationale opportuniteiten te grijpen en geeft eveneens start- en scale-ups de nodige ondersteuning.

Mediahub Brussel wil mediabedrijven, interdisciplinaire onderzoekers en beleidsmakers op alle niveaus dichter bij elkaar brengen in cross-disciplinaire en cross-industriële initiatieven die de media-industrie versterken. Het platform wordt gesteund door Vlaamse minister Media en Brussel Sven Gatz via het Vlaams Brusselfonds.

BAM van haar kant groepeert als vakvereniging de brede media- en marketingsector en zal binnen Mediahub Brussel de bedrijven vertegenwoordigen actief in media, mediatech en ICT, net als de adverteerders en de aan communicatie gelinkte actoren. Media en marketing zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden.

“Ik ben verheugd over de samenwerking tussen de Belgian Association of Marketing en Mediahub Brussel”, klinkt het bij Vlaams minister van Media en Brussel Sven Gatz. “BAM kan de nodige injectie vanuit de bedrijfswereld aan het initiatief geven en Mediahub Brussel helpen om de cross-industriële en cross-disciplinaire ambities waar te maken, met het oog op verdere innovatie, groei en internationalisering van de mediasector in Brussel en Vlaanderen.”

BAM wil via de samenwerking haar leden toegang geven tot dit overlegplatform en het project actief ondersteunen. Bovendien kan het door zijn Belgische scope een nationale dimensie toevoegen. Tot slot haalt BAM via deze samenwerking de banden aan met de academische wereld. Mediahub Brussel wordt immers ondersteund door de VUB en haar onderzoeksgroep SMIT.

 “De relaties tussen consumenten, klanten en merken kennen een grondige verschuiving in een landschap waar ook de media en technologie hand in hand snel evolueren en marketingprofessionals zichzelf constant moeten heruitvinden. Samen met Mediahub Brussel wil BAM de marketeers, in hun zoektocht naar meer zinvolle marketing, begeleiden om de mediasector de beste slaagkansen te bieden. Industry and academics: it takes two to tango”, stelt BAM-voorzitter Koen Van Impe, waarbij hij eraan toevoegt dat BAM door zijn brede draagvlak binnen de ruime mediasector de ideale partner is bij een dergelijk initiatief. Die ruime mediasector omvat onder andere specialisaties als advertising, audiovisual, boeken, digital, muziek, nieuwsagentschappen, print, radio, sales en videogames. 

Olivier Braet, hoofd van de Mediahub Brussel, ziet de samenwerking als volkomen logisch, “aangezien de advertentiezijde van de mediamarkt de strategische beslissingen van mediaondernemingen sterk stuurt. Begrijpen waarom en wanneer marketingbudgetten verschuiven naar bepaalde mediasegmenten maakt een integraal deel uit van een beter begrip van de mediasector en de uitdagingen waar zij voor staat.”

Dankzij de samenwerking is BAM via Ivan Vandermeersch (Secretaris-Generaal van BAM) vertegenwoordigd in de Centrale Stuurgroep van Mediahub Brussel (als externe vertegenwoordiger) en in de Advisory Council (als sectorvereniging).