BeeCom: voor wie praktisch aan de slag wil met duurzame communicatie

Communicatiebureaus, merken en organisaties helpen bij het verduurzamen van hun communicatie, op verschillende niveaus: met die doelstelling – en met de steun van de Europese Unie – zag BeeCom het levenslicht. Het e-learningplatform geldt als een overzichtelijke, stapsgewijze gids die communicatieprofessionals bij de hand neemt en op weg zet naar verantwoordelijke communicatie.

Sustainability_Beecom

Een introductie door de Think Tank Sustainability:

Ik stel je graag voor aan het BeeCom e-learning platform

BeeCom is een Europees partnerschapsproject ontwikkeld door ESSTEAM (Tourcoing, Frankrijk), Springtime (Brussel, België), Creative Concern (Manchester, VK), Ecoavantis (Cordoba, Spanje) en de IHECS Academy (Brussel, België) en medegefinancierd door de Europese Unie.

Interessante lessen over hoe greenwashing te vermijden... van A tot Z.

Want verantwoorde communicatie begint natuurlijk bij jezelf! Jij op kantoor, jij telewerkend. Sluit jij regelmatig de internettabbladen die je niet meer gebruikt (ik niet, tot nu toe :-)) of gebruik je de meest energiezuinige videoconferentieplatformen?

En dan je werknemers. Motiveer ze!

Tot slot kun je je communicatie ontwikkelen. Over concrete acties, op een positieve en inclusieve manier, en verspreid die op een verantwoorde manier.

Het risico om beschuldigd te worden van greenwashing is groot, zoals de duurzaamheidssectorindex van Kantar laat zien. Gemiddeld beschuldigt 50% van onze medeburgers een sector van greenwashing! Boodschappen en hun uitvoering moeten worden getest. De ervaring leert dat het verkeerde woord of het verkeerde cijfer rampzalig kan zijn. Maar dat hoeft niet te leiden tot verlamming, en dat is de kracht van dit platform: ons herinneren aan wat voor sommigen de basis lijkt, maar ons geruststellen, dubbel controleren.

Het risico? Er te veel tijd aan besteden (oeps, mijn koolstofvoetafdruk), maar de architectuur is duidelijk.

De toekomst is ook interessant: een open-source project. Kennis delen is de basis van partnerschappen voor duurzame transformatie en we weten dat we het niet alleen kunnen. De grenzen van concurrentie vervagen en grote veranderingen moeten door meerdere mensen worden doorgevoerd, zoals het recyclen van koffiecapsules.

Alexandre Frederick, directeur van de IHECS Academy, en Christophe Koninckx, communicatiedeskundige en Lead Strategist bij Springtime, vertellen je meer in het onderstaande interview.

Veel leesplezier en, vooral, bezoek en deel: https://beecom-responsible.com/en/the-project/

Corinne

Corinne Mostaert

BAM sustainability Think Tank

Innovation & Sustainability director - Kantar

BeeCom is een Europees initiatief van Creative Concern (VK), Ecoavantis (Spanje), ESSTEAM (Frankrijk) en de Belgische partners IHECS Academy en Springtime. Het is een platform rond verantwoordelijke communicatie, boordevol praktische inzichten en nuttige tools, dat de sector voor het eerst een eenduidige leidraad biedt. “Heel wat communicatiebureaus werkten los van elkaar aan monitoringtools en een verzameling best practices”, duidt IHECS Academy-directeur Alexandre Frederick het belang van het initiatief. “Daarnaast ontbrak het voorheen nog aan tastbare, concrete richtlijnen”, vult communicatie-expert en Lead Strategist bij Springtime Christophe Koninckx aan.

Onderbouwde gids

Het basisdocument van het BeeCom-project is een gids in pdf-vorm, 101 ways to practice sustainable communicationDe essentie van het initiatief is echter een online platform, waar alle content  vertaald werd in een behapbaar lessenpakket met telkens ook een kennistest. Het platform is onderverdeeld in drie grote thema’s (Strategy, Conception en Diffusion) en negen welomlijnde hoofdstukken. In het luik resources vinden communicatieprofessionals naast de toolbox een inspirerende bibliografie. 

  • Strategy
    • Chapter 1: Responsible work organization
    • Chapter 2: Dialogue and engagement with external stakeholders
    • Chapter 3: Ethical messages and responsible storytelling
  • Conception
    • Chapter 4: Graphic eco-socio-design (print and web)
    • Chapter 5: Digital eco-design and responsible development
    • Chapter 6: Audiovisual eco-design
    • Chapter 7: Responsible event management
  • Diffusion
    • Chapter 8: Eco-responsible printing techniques
    • Chapter 9: Responsible media campaigns

“Wanneer het gaat over duurzaamheid, hebben we vaak de neiging om de grote strategische vraagstukken te behandelen”, zegt Christophe Koninckx. “Maar terzelfdertijd is het vaak niet duidelijk hoe we die op vlak van communicatie in de praktijk kunnen brengen. De behoefte aan concrete tips en tastbare hulpmiddelen was groot.” Een nood waarop BeeCom het ideale antwoord formuleert. En aangezien co-creatie een codewoord is in dit project, blijven de initiatiefnemers bureaus uitnodigen om hun tools te delen op het platform. “Op termijn moet het een echt open source-gegeven worden, dat zonder ons verder kan.”

De bibliografie bewijst dat de BeeCom-tips niet uit de lucht gegrepen zijn. Het platform heeft een sterke wetenschappelijke basis, legt Alexandre Frederick uit. “We hebben tal van betrouwbare bronnen gebruikt om de gids samen te stellen, en met Mathieu Jahnich en Thierry Libaert hebben twee absolute autoriteiten in de sector alle content nagelezen en gevalideerd.”

Gratis platform

De onderverdeling per topic zorgt ervoor dat iedereen, van communicatiestrategen tot grafici en social media managers, meteen vindt wat hij of zij zoekt. Met de nadruk op iedereen, want het platform is gratis toegankelijk voor de ruime marketing- en communicatiesector, inclusief studenten en afgestudeerden. “Een bewuste keuze, gezien een groot bereik erg belangrijk is om echt het verschil te maken”, aldus Alexandre. “Naast het praktisch maken van verantwoordelijke communicatie, was een brede verspreiding van onze handleiding een essentiële ambitie.“

De initiatiefnemers proberen die verspreiding op verschillende manieren te stimuleren. Zo was er enkele weken terug het openingsevent bij IHECS, dat de komende maanden herhaald zal worden in de andere deelnemende landen. “Nadien zullen we het platform onder de aandacht van onze doelgroepen brengen via gerichte publiciteit op de socialemediakanalen.”

Europese financiering

De Europese Unie ondersteunt het BeeCom-project als onderdeel van het Erasmus+-programma. De financiering loopt in eerste instantie tot augustus 2024, maar dat betekent niet dat het platform niet verder zal evolueren. De tweede subsidie-aanvraag werd reeds ingediend en moet vanaf de zomer opnieuw ondersteuning bieden voor een periode van drie jaar. “Het was vooral zaak om eerst een goede basis te creëren”, beschrijft Christophe de eerste fase van het project. “Daar kunnen we de komende tijd op bouwen.”

“Er komt sowieso een tweede versie van het project, waarbij we graag de Nordics-landen willen betrekken om de best practices uit te diepen. Dan zullen we ons communicatieplan verder uitbreiden, met ook opleidingstrajecten voor communicatieteams.”

Walk the talk

Om na verloop van tijd te kunnen uitgroeien tot een open source-platform waaraan iedereen kan bijdragen, was het noodzakelijk om het relatief zware – en ecologisch belastende – contentmanagementsysteem WordPress te gebruiken. “Maar we hebben alle overbodige elementen geschrapt en het design zo licht mogelijk gemaakt”, benadrukt Alexandre. “Er zijn amper kleuren, geen foto’s en geen video’s.” Het resultaat van die maatregelen is een meer dan behoorlijke eco-score van 64 op 100 en een bijhorend C-label. “Zoals steeds met duurzaamheid kan het altijd beter, maar het is een goed begin.” 

De IHECS Academy-directeur besluit met een bedankje voor BAM. “Heel blij dat ze snel mee aan boord zijn gestapt”, klinkt het. “Zoals ik zei: een groot bereik is enorm belangrijk. Dat BAM de volledige sector vertegenwoordigt, is dus een belangrijke steun.”

Over het artikel

Publicatie: 29 maart 2024

Bron: Wout Ectors - SPYKE