BAM_education_inc_1862x500

Opleiding - Inclusieve Marketing & Communicatie

Data van de sessies: 25 april, 9 mei, 16 mei 2023

Uur: 09u30 - 13u00

Locatie: Roularta BMC, Raketstraat 50 - 1130 Evere

Prijs:

BAM Leden: € 465 excl. BTW

BAM Niet-leden / Friend of BAM: € 635 excl. BTW

# 3 sessies

Acht hefbomen voor inclusieve marketing en communicatie

Ben je op zoek naar nieuwe doelgroepen? Wil je je positioneren in de diverse samenleving? Heb je behoefte aan professionele feedback op je marketing & communicatie?

Klanten en consumenten aanspreken, vraagt heel wat van marketeers & (communicatie)medewerkers in bedrijven en organisaties. Deze opleiding biedt je nieuwe inzichten in hoe je zo toegankelijk, zo begrijpelijk en zo inclusief mogelijk kan communiceren met een divers publiek in de kleurrijke samenleving van nu.

LEARNING OUTCOMES

  • Meer kennis en affiniteit met de hyperdiverse samenleving.
  • Meer vaardigheden en technieken om inclusief te communiceren en een diversiteitsbewust woord- en beeldgebruik in te zetten.
  • Technieken om zelf aan laagdrempelig methodisch veldonderzoek te doen.
  • Extra inspiratie om je team gevoelig te maken voor diversiteit.
  • Gefundeerde feedback over je eigen marketingstrategie, campagnes en materialen.

PROGRAMMA

  • Sessie 1 - Het abc van inclusieve marketing en communicatie - 25/04/2023 (09u30 - 13u00)

    We leven in een hyperdiverse samenleving. Deze diversiteit daagt iedereen uit. Het prikkelt marketeers en communicatiemedewerkers om na te denken over de eigen communicatieprocessen en hoe inclusief ze al dan niet zijn. Tijdens deze sessie bespreken we de impact van het eigen referentiekader, van de tendensen in de samenleving en van het diversiteitsbeleid van de eigen organisatie op marketing- en communicatiestrategieën. Wat is inclusieve marketing? Hoe  kan je toch een breed divers publiek gericht aanspreken ? Zowel het beleid, marketingonderzoek als de marketing- en communicatiepraktijk komen aan bod.

    Persoonlijke oefening : de deelnemers gaan zelf een veldonderzoek doen. Ze kiezen zelf het onderwerp. Afhankelijk van de moeilijkheid van het project kan dit van 1u tot 4u in beslag nemen. De resultaten worden tijdens de derde sessie gezamenlijk besproken.

     

     

  • Sessie 2 - Praktijk workshop – Helder, herkenbaar en sensitief schrijven en verbeelden - 09/05/2023 (09u30 - 13u00)

    In de samenleving groeit het besef dat taal en beelden mensen of groepen kunnen uitsluiten of kwetsen. De toenemende gevoeligheid is niet alleen een zaak van voorvechters, maar wordt druk bediscussieerd. In het Burgerlijk Wetboek wordt weldra het woord ‘goede huisvader’ vervangen door een ‘voorzichtig en redelijk persoon’. Kleine nuances kunnen een wereld van verschil maken. Hoe houden we rekening met de toenemende maatschappelijke gevoeligheid rond woord- en beeldgebruik? Tijdens deze praktische workshop verwerven de deelnemers een nieuw taalregister, oefenen met sensitief schrijven en met de beeldtest.

  • Sessie 3 - Praktijk workshop – Methodisch veldonderzoek – Bespreking van de persoonlijke oefeningen- 16/05/2023 (09u30 - 13u00)

    NIVEA? Nooit Invullen Voor Een Ander!

    Alle communicatie begint en eindigt met connectie maken met de doelgroep. Als we de doelgroep niet begrijpen, bereiken we hen niet. Begrijpen en aanvaarden mensen jouw communicatieboodschap?

    Welke betekenis wordt er aan beelden gegeven? Culturele, sociale en persoonlijke codes beïnvloeden de manier van lezen en kijken. Laagdrempelig methodisch onderzoek biedt een unieke kans om het eigen referentiekader te overstijgen en aansluiting te vinden bij een diverse doelgroep. Tijdens deze workshop wordt met het communicatiemateriaal van de deelnemers zelf geoefend. 

Indien u nog geen lid bent van BAM, kunt u met deze registratie een gratis lidmaatschap als Friend of BAM verkrijgen. Hier vindt u meer informatie over de voordelen van het lidmaatschap.

VRAGEN OVER DEZE OPLEIDING?

Wil je detailinformatie over de opleidingen of workshops en welke het beste passen bij jouw profiel en toekomstplannen?

Nathalie Prieto - Event Manager

+32 472 10 20 85 - nathalie.prieto@marketing.be