marketing_sales_3.0

Opleiding - Marketing & Sales 3.0

Wat na de C-crisis? Wat zijn de commerciële werkpunten nà de pandemie?

Sales ‘revisited’ ….

# 5 sessies

Never waste a good crisis ….

Dit unieke BAM-programma richt zich tot sales én marketing verantwoordelijken die met een snel evoluerende salescontext geconfronteerd worden.

  • Hoe omgaan met de nieuwe communicatietechnieken in een sales & marketing context?
  • Dient het business model herzien te worden naar aanleiding van de huidige ontwikkelingen?
  • Zijn er andere sales-processen noodzakelijk?
  • Is er nood aan andere competenties voor sales & marketing managers?

Er wordt een ‘state of the art’ gegeven van cruciale topics in de takendomeinen van marketing- en sales functies. Ook de organisatorische impact wordt hierbij behandeld en toegelicht.

Marketeers hebben meer en meer nood aan salescompetenties, of dienen minstens het de verkooptaken, activiteiten, doelstellingen, .... goed te begrijpen.

Account Managers, Sales Managers, Customer Service medewerkers, ... hebben er baat bij om een intensere samenwerking met communicatieverantwoordelijken, marketing-medewerkers, marktonderzoek, informatietechnologie, ... te ontwikkelen.

De deelnemers worden aangespoord om hun werkpraktijk te evalueren, bij te sturen en inspiratie te verwerven.

Wat leer je uit deze opleiding:

  • Marketing en sales organisatie vandaag en morgen.
  • De samenwerking tussen sales en marketing veel beter begrijpen.
  • Van marketingplanning naar salesplanning werken.
  • Sales Management 3.0.
  • De recente inzichten in sales en sales management in de praktijk toepassen.
  • Begrippen zoals SPIN-selling, TOC, sales script, ...
  • Een waardepropositie uit te werken die ook sales kan concretiseren.
  • Hoe een werkbare value proposition
  • Hoe de samenwerking tussen marketing en sales concretiseren in jouw organisatie 

Recente inzichten in sales en marketing worden praktijkgericht aangebracht. De deelnemer maakt kennis met een resem instrumenten om marketing & sales efficiënt en effectief te laten samenwerken.

Programma

Sessie 1 - Overtuigen van lens tot lens - 27/04/21 - 13u30-17u

Hoewel sales- en marketingmeetings traditioneel een sterk sociaal gebeuren zijn, ontsnappen ook deze niet aan het nieuwe normaal. Dit nieuw gegeven vraagt ook een nieuwe aanpak. Als professional moet je in staat zijn om de lens-tot-lens barrière te ontmantelen. En laat dat nu zijn wat je zal leren tijdens deze sessie. 

  • De voorbereiding
  • Setting the stage (en jezelf) voor maximale impact.
  • Structuur & facilitatieskills
  • Ontwikkel een duidelijk game plan
  • Virtuele sales & overtuigingstechnieken
  • Stimuleer interactie en betekenisvolle gesprekken
  • Call to action

Sessie 2 - Marketing & Sales Organisatie - 04/05/21 - 13u30-17u

Deel 1 - Marketing 3.0: what’s going on in marketing?

  • Strategische marketing wendingen
    • ‘we leven in verandering van tijdperk’
    • Hoe omgaan met onzekerheid en onvoorspelbaarheid
    • ‘3 Horizons Framework’-toegepast
    • Het zandloper organisatiemodel: méér dan actueel!
  • Tactische marketing wendingen
    • Het Scitovsky-theorema: een vergeten inzicht?
    • Klant Empathie Canvas
    • Bouwen aan de ‘customer life journey’

Sessie 3 - Marketing & Sales Organisatie - 11/05/21 -13u30-17u

Deel 2 - Sales 3.0: what’s going on in sales?

  • Operationele sales wendingen: BtoC
    • Klantengedrag: sleutel tot succes?
    • Positionering (STP): startpunt voor ‘customer centricity’
    • 5 A’s in de geconnecteerde wereld
    • S*.P. revisited
  • Operationele sales wendingen: BtoB
    • De DMU versus de PSU
    • Het inkoopportfolio van de Chief Procurement Officer
    • De toekomst van de CMO
    • Het belang van transitiekunde

Sessie 4 - Sales Management 3.0 - 18/05/21 13u30-17u

  • HET REC-concept: Results, Efforts, Competenties.
  • Sales leadership gebaseerd op Sales effectiveness (volgend op optie 1).
    • Rol van CRM
    • Het sales manager dashboard & deal management: customer portfolio, sales funnel, opportunity assessment, KPI’s
    • Coaching, the hard & the soft skills...

Sessie 5 - value proposition bouwen & kwantificeren - 25/05/21 - 13u30-17u

Hoe value proposition bouwen

  • De driehoek marketing - sales – klant
  • Wat is een goeie ‘value proposition’
    • Rol van marketing, product management, general management
    • Rol van sales management, key account managers
    • Competition : the best Value Proposition of the day
    • Value proposition vertaalt naar de rol van sales - Sales toolkit gebaseerd op Value Selling

Hoe value proposition kwantificeren

  • Ontwerp een sales script
  • Méérwaarde betekenen voor de klant
  • Show me the money
    • TCO, ROI, QOS
    • Business case: kostenbesparingen

Vragen?

Wil je detailinformatie over de opleidingen of workshops en welke het beste passen bij jouw profiel en toekomstplannen?

Pascale Cambie – Director BAM=LEARN

(02)234 54 03 - pascale.cambie@marketing.be