BAM_MMA (2) bam_meaningful_1920x500_EN

Opleiding: Meaningful Marketing Academy @ Kortrijk

Data: 13 mei, 27 mei en 10 juni 2025

Uur: 09u15 - 13u30

Locatie: Focus Advertising - Gullegemsestraat 44, 8501 Kortrijk

Tarieven:

BAM Lid: € 990 excl. BTW

BAM Niet-lid / Friend+: € 1490 excl. BTW

Registreer nu >

Bij BAM creëerden we 4 jaar geleden het Meaningful Marketing Framework met als doel marketingpraktijken en marketeers te helpen evolueren en hun aanpak continu te verbeteren naar een "betere" marketing.


Deze training is een unieke formule op basis van een samengesteld programma, van professional tot professional. De trainers geven elk jaar een update van de praktijk, dus elke module wordt elk jaar herzien. De training duurt 3 dagen. De principes zijn een evolutie in de vraag die een marketeer heeft: beginnend bij de merkpositionering tot de go to market, steeds vanuit de lens van het Meaningful Marketing Framework.

Registreer nu >

Programma

  • Dag 1. Meaningful Brand & Customer strategy (13/05/2025)

    Doel van de dag:

    Je zult in staat zijn om je merk & klantstrategie, missie en visie te definiëren, een checklist te hebben over je communicatie met betrekking tot D&I en ethische kwesties waarvoor je een risicobeoordeling zult moeten uitvoeren. Je zult ook in staat zijn om je eigen waardepropositie te ontwikkelen met de klant in het middelpunt.

    Sessie 1. De klant centraal stellen bij innovatie

    Het woord “innovatie” is zowel fascinerend als ambitieus voor alle bedrijven. Het kan ook beangstigend zijn voor wat het vraagt aan technologie en investeringen. We zullen proberen het woord zelf te demystificeren en kijken naar de enige innovatie die zinvol is voor jouw organisatie: de innovatie die waarde oplevert voor de klant (of collega). We bespreken tools, tips en goede en minder goede praktijken. En we zullen experimenteren met enkele eenvoudige co-creatietechnieken die je op een heel eenvoudige manier op weg kunnen helpen.

    Na deze sessie ben je in staat om:
    1. het type innovatie te definiëren dat het meest nodig is voor jouw organisatie
    2. de basisstappen van een innovatieproces en enkele do's en don'ts begrijpen
    3. een startpakket met tools en technieken samenstellen waarmee u kunt beginnen

    Docent: TBC

    Sessie 2. Brand Purpose en Brand Value creëren in een versnellende wereld

    Het opbouwen van een brand purpose of positionering in deze versnellende tijden, waar het consumentengedrag elke seconde verandert, is alleen mogelijk als je bovenop de veranderende behoeften van consumenten van vandaag en morgen zit. Het is belangrijker dan ooit om de tijdgeest en culturele signalen te begrijpen die ervoor zorgen dat je merk beklijft bij een nieuw en bestaand publiek. Onze workshop begint hier met het helpen definiëren van de signalen die kunnen helpen bij het opbouwen van een duurzame merkpositionering. Vervolgens zullen we je de tools en het raamwerk uitleggen (en trainen) om een sterk - en intern ondersteund - merkdoel te bouwen voor de komende jaren; aanpasbaar en flexibel, voor kleine en grote merken.

    • de ins en outs van een sterke merkpositionering en best cases
    • hoe menselijke en maatschappelijke trendsignalen te analyseren en te onderzoeken als startpunt van een sterke merkpositionering
    • hoe je een sterke brand purpose & strategie bouwt in deze versnellende tijden (voor kleine en grote merken)
    • hoe je een intern draagvlak krijgt om het na te leven
    • Hoe merkloyaliteit versterken bij nieuwe en bestaande klanten

    Docent: Kristel Vanderlinden

    Sessie 3. Inclusief Marketing leiderschap

    • Wees je bewust van vooroordelen, identificeer de valkuilen en de impact op je team.
    • Leer waarom D&I een cruciaal onderdeel is van je marketingproces.
    • Hoe u kunt voorkomen dat uw merk terugslaat of inclusiviteit wast.
    • Hoe u een inclusieve leider in I&D kunt worden en hoe u uw organisatie en marketing kunt inspireren om ook I&D leiders te worden.
    • Assessment tools gebruiken om uw ideeën te testen, een gezonde werkomgeving te creëren en verschillen in uw team aan te pakken.

    Docent: Hamza Ouamari

  • Dag 2. Meaningful Brand engagement (27/05/2025)

    Doel van de dag:

    Je zult in staat zijn om Meaningful Brand Engagement-strategieën te ontwikkelen en te implementeren, authentieke connecties te stimuleren en positieve gedragsverandering teweeg te brengen, customer journeys te identificeren en te optimaliseren, content effectief in te zetten en samenwerking aan te moedigen voor duurzaam merksucces, en dat allemaal in één dag!

    Sessie 1. Putting the customer in the centre of innovation

    Hoe kun je het gedrag van mensen (echt) veranderen voor duurzame resultaten? Veel mensen gaan ervan uit dat het creëren van emoties over of het stimuleren van bewustwording van duurzaamheidskwesties leidt tot gedragsverandering. Was het maar zo eenvoudig... Ondanks goede bedoelingen hebben mensen vaak te maken met contextuele, interne of sociale barrières, en het overwinnen van deze barrières is essentieel om mensen zich duurzaam te laten gedragen. In deze sessie krijgt u een overzicht van hoe gedragswetenschap u kan helpen het duurzame gedrag van mensen te begrijpen en te beïnvloeden - met voorbeelden uit verschillende sectoren, waaronder mobiliteit, energie en voeding.

    Aan het einde van de sessie zul je het volgende begrijpen:
    1. De psychologie van duurzaam gedrag
    2. Waarom er meer nodig is dan 'communicatie' om gedrag te veranderen
    3. Welke bredere, op feiten gebaseerde aanpak moet in plaats daarvan worden gebruikt?

    Docent:  TBC

    Sessie 2. De grote uitdaging: hoe help je consumenten bij het maken van bewuste keuzes en hoe realiseer je echte impact op consumentengedrag?

    Dit deel van de cursus gaat over het waarom en hoe van bewust consumeren en gedragsverandering. Aan de hand van een echte use case worden alle stappen, voorwaarden en middelen getoond die nodig zijn om dit te realiseren.

    In dit deel leer je:

    • Waarom samenwerking in de supply chain en tussen verschillende functies zo essentieel is?
    • De rol van marketing en marketeers om duurzaamheid relevant, tastbaar, begrijpelijk en impactvol te maken.
    • De rol van merkbewustzijn en merkactivatie.
    • De rol van het creëren van een hoge mate van vertrouwen.
    • En last but not least: waarom het veranderen van consumentengedrag hard werken is.

    Docent: Veerle Poppe

    Sessie 3. Content & Community Building

    • Wat is Content Marketing (en wat is het niet)?
    • Content creëren?
    • Hoe ontwerp je je eigen Content Marketing strategie?
    • Hoe begin je met Content Marketing?
    • Doelgroep / Buyer personae?

    Docent: Bart Lombaerts

  • Dag 3. Meaningful Digital & Go to Market (10/06/2025)

    Bepaal je behoeften

    • Identificeer de MarTech-actoren die u kunnen helpen
    • Begrijp de valkuilen bij het implementeren van MarTech oplossingen
    • Een succesvolle samenwerking met MarTech leveranciers opzetten
    • Prioriteiten stellen voor implementatie

    U zult ook weten welk kanaal u prioriteit moet geven, hoe u uw categorievisie kunt ontwikkelen en uw eigen verkoopverhaal kunt creëren.

    Sessie 1. MarTech gebruiken: vreugde of frustratie?

    Technologie kan helpen om de klant beter van dienst te zijn en om de relatie tussen klanten en merken op te bouwen en te versterken. Deze technologie staat algemeen bekend als MarTech. Ontdek de grondbeginselen van AI.

    In het digitale tijdperk explodeert het aantal MarTech-leveranciers, zowel internationaal als nationaal.
    U leert hoe u het MarTech-landschap kunt begrijpen voorbij de toespraken van de leveranciers; hoe u uw behoeften kunt bepalen, met behulp van een assessment tool, en hoe u de technologie kunt vinden die het beste aan deze behoeften voldoet.

    U leert waar u moet beginnen, welke valkuilen u moet vermijden en hoe u kunt samenwerken met deze MarTech-leveranciers.

    Docent: Ken Borremans

    Sessie 2. Cracking the code: Category Thinking inzetten voor succes

    Tijdens deze zeer interactieve trainingssessie ontdekt u de fundamentele principes van categoriegericht denken en ontketent u de kracht ervan om kansen binnen uw organisatie en bij klanten vorm te geven. Ontdek de strategische verschuiving naar Category-Based Persuasive Selling en revolutioneer uw verkoopaanpak voor ongekend succes.

    Opleidingsdoelen:

    • Begrijpen wat een Categorie Visie is en waarom het belangrijk is
    • Ken de basisstappen om een categorievisie op te bouwen
    • Geïnspireerd raken om de visie om te zetten in concrete acties
    • Categorie-denken gebruiken om te winnen bij klanten
    • De basisprincipes van Category Based Selling begrijpen

    Docent: Tijs Dujardin

    Sessie 3. Verkoopstrategie en het creëren van een verkoopverhaal

    Ons doel aan het einde van deze sessie is om je uit te rusten met de vaardigheden om verhalen te starten die weerklank vinden bij je publiek, zodat je overtuigend kunt communiceren in elke zakelijke interactie. Je zult weten hoe je een verkoopverhaal opbouwt en je zult de belangrijkste punten van de verkoopstrategie begrijpen.

    Docent: Mathieu Swine

Vragen?

Wil je gedetailleerde informatie over de opleidingen en welke het beste bij jouw profiel passen?

Nathalie Prieto

Contacteer Nathalie Prieto, Head of activities & sponsoring

+32 472 10 20 85 - nathalie.prieto@marketing.be

Inschrijven >