Opleiding_product_Innovationmanagement in digitale wereld

Opleiding - Product & Innovatiemanagement in een digitale wereld

# 5 sessies

  • Ontwikkel een visie op product- & innovatiemanagement
  • Leer op korte tijd welke stappen je moet zetten om jouw organisatie te laten groeien door succesvol te innoveren.
  • Met veel praktische voorbeelden

De opleiding “Product & innovatiemanagement in een digitale wereld” is bedoeld voor professionals op middle management niveau die inzicht willen verwerven over de meest recente concepten en praktijken op vlak van product- en innovatiemanagement.  De eerste 2 modules van de opleiding zijn basismodules.  Ze zijn zowel relevant voor professionals die een brede marketingopleiding nastreven als voor marketeers die zich willen verdiepen op vlak van product- en innovatiemanagement.  De 3 daaropvolgende modules zoomen verder in op telkens één welbepaald topic binnen innovatiemanagement.

In 5 sessies leer je uit deze opleiding:

  • Ontdek hoe je als product manager waarde kan creëren voor je bedrijf en hoe de rol van product manager is veranderd in deze digitale, customer experience wereld.
  • Verbreed je marketingkennis en -inzichten en leer hoe je kan inspelen op veranderingen van binnen en buiten jouw sector en hoe je op basis hiervan nieuwe, innovatieve producten kan bedenken.
  • Leer processen ontwikkelen om de innovatie in jouw bedrijf in goede banen te leiden. Vind een balans tussen interne innovatie, corporate venturing, co-creatie en open innovatie.
  • Leer met de combinatie van creatief en analytisch denken tot innovatieve resultaten te komen door gebruik te maken van ‘Design Thinking’.
  • Inovatievermogen is sterk afhankelijk van leiderschap. Hoe kan je een innovatiecultuur tot stand brengen en welke vaardigheden worden er verwacht van een innovatieleider?

Programma

DEEL 1 – Fundamenten voor succesvol product- en innovatiemanagement

Sessie 1 - Product Management - 10/05/2021 (18u - 21u30)

Deze basismodule geeft een overzicht van wat product management is en hoe de rol van product manager in het digitale tijdperk grondig is veranderd. 

  • Wat is de rol van een product manager?
    • Product management in Agile organisaties
    • Brand vs product management
    • Product vs klantenervaring
  • Welke strategieën zijn er om waarde te creëren?
  • Hoe stel ik een waardepropositie op?
  • Veelgebruikte prijsstrategieën in een digitale wereld
  • Waarde communiceren

Sessie 2 - Innovatiemanagement - 17/05/2021 (18u - 21u30)

Deze basismodule geeft je de inzichten en tools die nodig zijn om zelf doeltreffende innovatieprocessen te ontwikkelen, uit te rollen of bij te sturen.  Daarnaast kom je te weten waarom innovatie zo moeilijk is en wat je kan doen om de kans op succes zo groot mogelijk te maken.  

  • Waarom innoveren we?
  • Welke dynamieken kunnen disruptie veroorzaken en volledige sectoren op hun kop zetten? Hoe reageer je op transformaties in jouw sector?
  • Waarom is innovatie zo moeilijk? Het innovatiedilemma en mogelijke oplossingen
  • Stapsgewijs verbeteren of radicale innovatie: de 70-20-10 regel
  • Je eigen innovatieproces organiseren

DEEL 2 – Trends in bedrijfsinnovatie

Sessie 3 - Design Thinking - 25/05/2021 (18u - 21u30)

Design thinking is een methode die vanuit probleemoplossend leren mensen in staat stelt om vaardigheden te ontwikkelen om te innoveren.  De methode is overgewaaid uit de VS en wordt gebruikt door bedrijven zoals Apple, IBM en Pepsi.

  • Wat is design thinking en waarom is het zo populair?
  • Wat zijn de verschillende stappen in design thinking?
  • Prototyping
  • Voorbeelden van Belgische bedrijven die succesvol design thinking hebben gebruikt om te innoveren

Sessie 4 - Corporate Venturing - 01/06/2021 (18u - 21u30)

Deze module geeft een no-nonsense overzicht van de verschillende strategieën en tactieken om innovatie en groei in grote bedrijven te versnellen door slim samen te werken met beloftevolle start-ups.  Aan de hand van het boek “Corporate Venturing” van Dado Van Peteghem en Omar Mohout, bespreekt Omar wat er werkt en niet werkt, en hoe je Corporate Venturing het best aanpakt in jouw bedrijf.

  • Corporate venture capital
  • Samenwerken met startups (incubatoren, acceleratoren, hackatons)
  • Welke aanpak werkt best in welke situatie?

De deelnemers ontvangen het management boek: ‘Corporate Venturing’, Dado Van Petteghem & Omar Mohout, Die Keure.

Sessie 5 - Een cultuur bouwen voor co-creatie en innovatie - 08/06/2021 (18u - 21u30)

  • Welke eigenschappen zijn cruciaal voor een innovatieleider
  • Hoe creëer je een innovatiecultuur in jouw bedrijf
  • Inspirerende voorbeelden

Vragen?

Wil je detailinformatie over de opleidingen of workshops en welke het beste passen bij jouw profiel en toekomstplannen?

Pascale Cambie – Director BAM=LEARN

(02)234 54 03 - pascale.cambie@marketing.be