BAM blaast IAB Belgium nieuw leven in

30 januari 2025, Brussel. Een mooi nieuwjaarsgeschenk voor de digitale marketing community in België: IAB Belgium treedt opnieuw op de voorgrond. In deze uitdagende digitale tijden wil BAM de community zo nog beter informeren en begeleiden.

IAB By BAM_400-258

In 2017 was IAB Belgium een van de drie vakverenigingen die fuseerden tot BAM, de Belgian Association of Marketing. Hoewel de focus op digital sindsdien allerminst verdwenen is, werd toen voor IAB besloten om van de IAB MIXX Awards het enige expliciete speerpunt te maken. Daar komt vandaag verandering in. “Na een strategische reflectie hebben we beslist om in te spelen op de behoeften van de markt en opnieuw een sterk ankerpunt voor de Belgische digitale community te creëren”, kondigt Benjamin Sekkai, voorzitter van de MIXX Awards en lid van het ExCo van BAM, de revival van IAB Belgium aan.

Nood aan begeleiding en informatie

“Het doel is om het merk IAB en zijn community in België weer meer op de voorgrond te plaatsen”, aldus Benjamin Sekkai. “Bij BAM gebeurden er nog altijd activiteiten rond digitale thema’s, denk maar aan de Think Tank MarTech. Er was echter geen one-stop-merk meer zoals vroeger, waardoor mensen niet altijd wisten waar ze terechtkonden.” 

De context van de relaunch is duidelijk. Digital wordt steeds complexer, steeds meer gesegmenteerd en met alsmaar meer categorieën. Terwijl marketeers hun rol zien veranderen en uitbreiden, groeit ook bij bureaus de nood aan standaarden en begeleiding.

En dan is er nog de explosie aan tools. “Op het recente BAM Marketing Congress zei een spreker dat er wereldwijd maar liefst 14.000 digitale tools beschikbaar zijn voor marketeers”, vertelt BAM-CEO Fleur Parnet. “Het spreekt vanzelf dat ze daar goed over geïnformeerd moeten worden.” “Iedereen kent de tools van grote bedrijven als Amazon en Meta, maar niet altijd die van de lokale Belgische spelers”, pikt Sekkai in. “Die kunnen nochtans uitermate relevant zijn.” 

Herlancering op 11 februari

De initiatieven onder de paraplu van IAB Belgium 2.0 vallen uiteen in drie luiken: events, content en opleidingen. Binnen die eerste pijler staan in de eerste plaats evenementen om de community nieuw leven in te blazen op het programma, zoals het IAB café, dat IAB 5@7 gaat heten. Het startpunt wordt een keynote van Daniel Knapp (IAB Europe) en een paneldiscussie rond retail media op 11 februari. Dat lanceringsevent gaat door bij Publicis Groupe in Tour & Taxis. De IAB MIXX Awards, die vorig jaar een zeer succesvolle editie kenden, verdwijnen uiteraard niet.

Op vlak van content is de ambitie een curerende rol. “Door begeleidende artikels en standaarden te verzamelen op een centrale plek, creëren we een leidraad voor onze leden”, licht Fleur Parnet de plannen toe. “Zo maken we duidelijk wat er bestaat op de markt en waaraan prioriteit moet worden gegeven.” Met het oog op het delen van inzichten over en toegespitst op de erg innovatieve Belgische markt, is ook lokale content op termijn niet uitgesloten.

Qua opleidingen tot slot is het de bedoeling om het ruime aanbod van IAB Europe beschikbaar te stellen voor de leden. Een mooie aanvulling en verrijking van de opleidingen rond technologie, data en digital die BAM zelf al organiseerde.

Over BAM

BAM, kort voor de Belgian Association of Marketing, is dé vereniging voor marketing inspiratie & innovatie in België. BAM heeft als missie om waarde te creëren en duurzame relaties op te bouwen. Dat geloof in meaningful marketing wil de vereniging doorgeven aan iedereen die haar pad kruist. Een focus op sustainability, inclusion & diversity, technology en privacy & ethics geeft dit geloof extra invulling.

Enkel zo is BAM in staat om betekenis te geven aan marketing. Enkel zo helpt BAM professionals om marketing in het hart van hun organisatie te plaatsen.

 

Om deze missie te vervullen is BAM een open community en zoekt het actief naar partnerships. In het BAM-netwerk kunnen professionals terecht voor inspiratie, kennis en kruisbestuiving.

 

Meer info op www.marketing.be

 

https://twitter.com/we_are_BAM

https://www.facebook.com/BAMbelgium/

https://www.linkedin.com/company/bam-belgian-association-of-marketing/ https://www.youtube.com/channel/UCu9nRDehw12vlni09GGD4Tg