BAM zal voortaan de VDAB bijstaan als het gaat om actuele marketingfuncties en -competenties. De Vlaams overheidsdienst brengt vraag en aanbod op de arbeidsmarkt samen en wil continu up-to-date blijven over de ontwikkelingen in de markt. BAM wordt in dit kader als een belangrijke partner voor marketing gezien en komt in een prestigieus rijtje met o.a. Comeos en Agoria terecht.
Partner op vlak van marketing
BAM en VDAB werken samen om competenties en functiebeschrijvingen op het vlak van marketing compleet en actueel te houden, zowel in specifieke marketingprofielen als in profielen die sterke raakvlakken vertonen. Deze info wordt door VDAB gebruikt als input voor de beroependatabank Competent.
Competent is een databank waarin beroepen worden omschreven in termen van competenties. Het vormt zo de standaardtaal om informatie over beroepen en competenties uit te wisselen tussen verschillende partijen op de markt en om de matching tussen werkgevers en werkzoekenden te faciliteren.
Door deze samenwerking is BAM de partner voor VDAB als het gaat om het volledige marketingvak. BAM komt zo in een prestigieus rijtje met o.a. Comeos, Mediarte en Grafoc. Ook deze vakverenigingen leveren immers voor hun sector input aan de overheidsdienst.
BAM zelf werkt met o.a. Custo, Agoria en Customer Experience Forum samen om de informatie zo correct en verfijnd mogelijk te bezorgen.
Over Competent
Voor bijkomende achtergrondinformatie over Competent: vdab.be/competent.
Competent is een partnerschap tussen Pôle Emploi, de sociale partners en de vzw Synerjob, bestaande uit VDAB, Actiris, Bruxelles-Formation, Le Forem en ADG. De databank is in haar geheel erkend door de interprofessionele sociale partners. Via deze weg worden de arbeidsmarktsystemen in de verschillende Belgische landsdelen op elkaar afgestemd & wordt de oefening die BAM en de VDAB opzetten België-breed uitgedragen.
Bovendien worden de competenties van Competent geijkt op ESCO, de Europese standaard voor competenties en beroepen.
Alle competenties zijn vlot te raadplegen in Competent 2.0, maar kunnen eveneens via een API vrij gebruikt worden door VDAB partners.
Ga meteen naar Competent
Taskforce - Digital Reconversion
De missie van het Taskforce - Digital Reconversion is het in kaart brengen naar welke (digitale en niet-digitale) competenties gezocht wordt voor marketing, content marketing, communicatie, media-, customer experience & contact center rollen. Aanvullend worden – in de mate dat deze de werking van een marketingdepartement ondersteunen - ook de competenties van creatieve beroepen, technische functies, sales, legal & IT rollen meegenomen in deze oefening.
Samen met de VDAB lijst het Taskforce de competenties op die noodzakelijk zijn voor het uitoefenen van bovenstaande rollen. Op deze manier maakt het taskforce de gemeenschappelijke set aan competenties voor marketing- en marketing-gerelateerde beroepen transparant.
De opgelijste set competenties staat open voor alle gebruikers, m.a.w. zowel voor werkgevers, werknemers, schoolverlaters als studenten, via de Competent 2.0 tool van de VDAB.
Bezoek Competent