BAM roept op tot steun aan Sign for my future

Brussel, 6 februari 2019. Een nieuw burgerinitiatief wil de politici bij de verkiezingen van 2019 een mandaat geven om ambitieuzer te zijn in de klimaatdoelstellingen. Daarvoor wil het honderdduizenden handtekeningen inzamelen. BAM zet mee zijn schouders onder dit initiatief.

 

SFMF_website 520x254

 

In aanloop naar de regionale, federale en Europese verkiezingen van mei 2019 hebben een aantal burgers, met een achtergrond in wetenschap, marketing en media, de krachten gebundeld. Daarbij bekende marketeers als Guy Weyns (De Lijn), Koen Verwee (ex-De Persgroep Publishing) en Sylvie Irzi (Mediabrands). Hun doel? Een groot deel van de Belgische burgers en bedrijven overtuigen om politici officieel een mandaat te geven om ambitieuzere klimaatdoelstellingen in het regeringsakkoord op te nemen. Burgers kijken immers naar de overheid voor een oplossing. Politici weten welke maatregelen er moeten genomen worden, maar hebben schrik voor de electorale gevolgen. Een mandaat is dus nodig…

Past in BAM-missie

BAM schaart zich achter de initiatiefnemers en roept bedrijven op om ook hun steun toe te zeggen. De link tussen marketing en samenleving is voor BAM immers een belangrijk thema. Want het klimaat raakt onze klanten, consumenten en dus onze marketingplannen. Daarnaast past het ook in de missie van de Expert Hub Marketing & Society binnen BAM. Die wil inspiratie bieden en tools aanreiken zodat marketeers met hun merk aan purpose marketing gaan doen. Hierbij kan ‘Sign for my future’ een toegankelijke tool zijn om maatschappelijke actie te ondernemen. Ze kunnen hun consumenten en klanten immers oproepen om bij te dragen aan deze actie door de petitie online te ondertekenen. Met hun bereik versnellen ze zo het bereik van de actie en kunnen marketeers bijdragen aan het massaal verzamelen van handtekeningen.

“Zo kunnen we ‘Klimaat’ onder de aandacht te brengen bij marketeers en hen vertrouwd te maken met het thema”, zegt Astrid Leyssens (DoGoodmarketing.eu), co-voorzitter van de Expert Hub Marketing & Society. “Het kan voor sommigen marketeers een startpunt zijn en tot het nodige debat in hun organisatie leiden.” ‘Purpose-denken’ en de rol bepalen die merken en bedrijven willen opnemen in maatschappelijke thema’s wordt elke dag belangrijker en BAM wil marketeers helpen om met hun merk of bedrijf deze stap te maken.

“Tot slot biedt deze actie marketeers een hulpmiddel om ‘Klimaat’ – dat op C-level op de agenda staat – tastbaar te maken binnen de organisatie”, besluit Olivier Van Cauwelaert (Scale Up Fund), de andere co-voorzitter van de Expert Hub. “Dat geeft hen de kans een strategische rol te vervullen.”

Ambassadeur, mediaruimte of budget

Om de actie en de petitie bekend te maken plannen de initiatiefnemers een grootschalige campagne. Zowat alle mediapartners hebben al hun medewerking toegezegd, en ook heel wat middenveldorganisaties (zoals WWF, Bond Beter Leefmilieu en The Shift) en gerenommeerde CEO’s (waaronder Christian Van Thillo, Jef Colruyt, Thomas Leysen en Wouter Torfs)  steunen de campagne actief.

BAM-leden die zich achter dit initiatief willen scharen, kunnen contact opnemen met Patrick Steinfort van BAM. Op 20 februari stelt de Expert Hub Marketing & Society de campagne en de mogelijkheden voor merken voor. Afspraak tussen 12 en 14u bij BAM in Zellik. Klik hier voor meer info en inschrijven.

Inschrijven voor XPH sessie van 20/02