The great Belgian CMO marketing survey … part 2

Belang privacy bezorgt de Belgische top marketeer het meest.

De impact van 10 sociale trends op de Belgische top marketeer.

Voor de tweede keer op rij peilde het marketingadviesbureau 4P square naar belangrijke trends in marketing bij de top marketeers van België. De doelstelling van de laatste enquête is om inzicht te werven over welke sociale trend het meest impact geeft op de marketing activiteiten van een CMO. Sociale trends zetten bedrijven en top marketeers onder druk om juiste keuzes te maken en strategieën aan te passen. Welke keuzes dringen er zich op? En hoe ver staan Belgische bedrijven met de uitvoering?

4P 600-250

 

Resultaten openen weg naar nieuwe inzichten

De resultaten van de CMO-enquête werden op 7 december voorgesteld op het jaarlijkse marketing congres in Brussel. Welke waren de Top 3 sociale trends gekozen door de CMO?

Op nummer 1 prijkt ‘belang van privacy’. Niet verwonderlijk in een jaar waar de nieuwe GDPR van kracht werd. Bedrijven werden door Europa opgelegd om vanaf 28 mei 2018 strenge maatregelen toe te passen om de privacy beter te beschermen en te respecteren. Uit de enquête blijkt dat voor meer dan 50% van de bedrijven, de investering om in orde te zijn met de Europese regelgeving, minimum 10.000 euro en meer bedraagt. 1 op 5 bedrijven geeft openlijk toe nog niet in orde te zijn met GDPR.

Industriële Revolutie 4.0. is sociale trend n°2 in de top 3. De Industriële Revolutie 4.0. staat voor de actuele transformatie van economieën , jobs en maatschappij als gevolg van de opkomst van digitaal gecombineerd met artificiële intelligentie, cognitieve technologie, Internet of Things. Vandaag is de top marketeer een top manager. Zijn of haar grootste uitdaging is om de complexiteit van de Industriële Revolutie 4.0 te kunnen domineren, bijvoorbeeld met marketing automatisatie (marketing automation). Volgens de enquête wordt marketing automatisatie onmisbaar: dataverzameling laat toe om producten en diensten beter af te stemmen op de wensen van de klant, zodat je ‘automatisch’ ook de betrokkenheid kan verhogen.

Derde in rij was ‘Opwarming van de aarde’. Bedrijven zijn zich bewust van deze trend: 88% van de CMO’s overweegt of gebruikt al materiaal met lage impact op milieu. Toch is maar 40% overtuigd dat dit juist de klant zal overhalen om je dienst of product te kopen. Dit is opmerkelijk want bij 17% van de klanten speelt het milieuvriendelijk aspect, wel degelijk een doorslaggevende rol bij de aankoop van het product.

 

De 7 andere sociale trends met impact op marketing zijn:

Vergrijzing – Deeleconomie – online reputatie – Diversiteit en gelijkheid – Video – Blockchain – Generatie Z.

Download the ”Belgian CMO marketing survey 2018"

Over The Great Belgian CMO marketing survey …

De enquête onderscheidt zich duidelijk met andere marketing enquêtes door de beoogde doelgroep. Enkel de resultaten van de ‘CMO’ (Chief Marketing Officer) werden in rekening gebracht voor de analyse en de slotconclusies.

Bij de start van de enquête werd gevraagd om 3 sociale trends aan te duiden waarover dan marketing gerelateerde vragen werden gesteld.

Een ‘CMO’ voor deze bevraging is 

  • een top marketeer in een leidinggevende rol.
  • werkend voor een Belgisch Top 1500 bedrijf

De enquête is een initiatief van 4P square in samenwerking met de Belgian Association of Marketing – en Trends Business Solution. De enquête liep van 20/9 tot 6/11/2018 en meer dan 100 respondenten beantwoordden aan de beoogde doelgroep.

 

Wie is 4P square:

4P square is een marketingadviesbureau in Mechelen voor bedrijven en kmo’s in de BeNelux die op zoek zijn naar enerzijds advies in marketing en anderzijds interim managers in marketing en sales.