Het Belgische marketinglandschap eindelijk verenigd

Breng de Founding Architects van BAM samen, en het wordt interessant. Met deze filosofie in het achterhoofd organiseerden we een rondetafelgesprek. De relevantie en meerwaarde van BAM, kort voor Belgian Association of Marketing, werd kristalhelder uitgelegd. Alsof dat niet genoeg was, werden ook nog heel wat concrete initiatieven uit de doeken gedaan. Dat BAM vanaf september zal knallen, is nu wel duidelijk.

BAM

De Founding Architects zijn de organisaties die een sterke band voelen met BAM als initiatief, en er nauw mee betrokken willen zijn. Het was een gevulde tafel, met vertegenwoordigers van 4P Square, Carrefour, Bisnode, bpost, Google, IBM, Proximus, Roularta, Serviceplan en &KOO, de voorzitter van BAM, Koen Van Impe, vicevoorzitters Hans Van Eemeren (Mosquito), Annie Courbet (Brocom) en Bart Swimberghe (Proximus).

Meer dan een fusie

“BAM is een echte synergie, dat merk je nu al”, steekt Koen Van Impe van wal. “We hebben een heldere missie om marketeers te inspireren om meaningful marketing te voeren. Dat betekent echte toegevoegde waarde creëren en duurzame relaties aangaan met klanten.”

“De echte troef van BAM is volgens mij dat alle marketingdisciplines nu eindelijk verenigd zijn in één organisatie”, vult Raf Van Puyvelde, CEO van 4P Square, aan. “Die ambitie was er al heel lang. BAM is eindelijk een organisatie voor adverteerders, agencies, ondernemers en iedereen die beroepsmatig met marketing in aanraking komt. BAM biedt een gigantisch platform en het netwerk, de kennis en de expertise om in je beroep steeds beter te worden.”

“Klopt helemaal”, vertelt Burt Riské, General Manager van Roularta Business Information. “BAM is een totaal nieuwe dynamiek. Ik ben tevreden dat het nu eindelijk realiteit wordt. En het voelt ook als een nieuwe start, waarvan heel wat verwacht wordt. Die verwachtingen moeten we natuurlijk inlossen. Met een sterk en waardevol netwerk, met goede content en manieren om actief deel te nemen.”

“BAM verenigt eindelijk de brand-vertisers en de performance marketeers, die het digitale als nieuwe normaal zien in hun marketingmix”, aldus Anthony Belpaire, Industry Head bij Google. “Laat dit nu net de toekomst van moderne marketing zijn: de consument bereiken met relevante inhoud op het moment dat hij ervoor openstaat, en dat doorheen de volledige marketing funnel. Dat vergt uiteraard een sterke samenwerking tussen alle marketingdisciplines. De geboorte van BAM is dan ook een belangrijk signaal.”

Bart Swimberghe, Head of Smart Advertising Solutions bij Proximus: “We starten met een goede basis: een duidelijke missie en een heldere structuur. Maar we zijn ambitieus om met vereende krachten met innovatie te komen. Niet meer van hetzelfde, maar een sterke organisatie waarin iedereen zijn gading vindt.”

“Openheid is voor mij het belangrijkste”, stelt Peter Vande Graveele, CEO van Serviceplan. “Vroeger kon je de organisaties niet bepaald als open clubs omschrijven. BAM moet dat wel zijn. Dat betekent ook dat het niet alleen voor marketeers open moet staan, maar voor iedereen die een raakvlak heeft met marketing. Juist daarom vind ik de url marketing.be spot on. Wil je iets weten over marketing in België? Er is maar één organisatie: BAM.”

Digitaal is normaal

“We moeten de brug bouwen tussen digital natives en analogue natives. Dat is geen kwestie van leeftijd, maar van cultuur”, weet Patrick Steinfort, CEO van BAM. “We weten al tien jaar dat data het nieuwe goud is. We beseffen ook dat digitale media talrijker worden, en dat de technologie steeds performanter wordt. Marketing wordt alsmaar complexer, maar ook interessanter. Juist daarom is de wisselwerking binnen BAM zo sterk. Mensen die digitaal hun mannetje staan, zijn niet per se sterk in het ontwikkelen van marketingplannen. Voor alle doelgroepen – jonge en ervaren marketeers, en zelfs niet-marketeers – moeten we een aanbod hebben. Iedereen heeft iets te leren aan de ander. En dat kan perfect binnen een platform als BAM.”

“We zitten in België met een paradox”, stelt Anthony Belpaire. “Hoewel de consument digitaal al heel ver staat, gebruikt de bedrijfsmarkt nog niet het volledige digitale potentieel. Nochtans liggen de opportuniteiten voor het grijpen. BAM moet een ecosysteem vormen met partners, om de marketeer te steunen in zijn zoektocht naar een modernere manier van marketing voeren.”

“We zitten als marketeer ook vaker samen met de CIO en de CTO”, stelt Inge Vander Velpen, COO bij &KOO. “Het gaat breder dan de 4P’s alleen. Marketeers zijn steeds meer betrokken bij innovaties en de ontwikkeling van digitale producten.”

Koen Van Impe: “Het is een kwestie van connecting the dots. We moeten alles samenbrengen. Het is belangrijk om adverteerders duidelijk te maken dat ze niet al hun centen moeten inzetten op de vijf grote platformen. Er zijn zoveel goede lokale platformen. De kern van goede communicatie is juist die spreiding over verschillende platformen. Om nog beter, nog geïntegreerder en minder intrusief te zijn.”

Meer toegevoegde waarde voor leden

Burt Riské: “Ik had vroeger soms de indruk dat bedrijven of mensen bang waren om lid te worden van een van de drie verenigingen, omdat ze dachten dat het té specifiek was. Vandaag is het helemaal anders. Die diepgaande expertise zit in BAM, maar dan wel in alle domeinen waarmee de marketeer in aanraking komt.”

“De rol van de marketeer is snel aan het veranderen”, weet Maureen Soenen, External Relations Manager bij IBM. “Als lid van BAM ben je op de hoogte van de belangrijkste evoluties in het marketinglandschap en blijf je mee met de nieuwste technologie. Belangrijk is ook dat je ervaringen kunt uitwisselen, niet alleen met gelijkgestemden, maar ook met mensen van wie je kunt leren. En vice versa.”

Annie Courbet: “Dat is de kern van wat we doen. De marketeer helpen om zich aan te passen aan een snel veranderende omgeving. De marketeer helpen om te groeien, van junior naar senior, van analoog naar digitaal, en van data-driven naar een breder perspectief.”

“Je zal als lid ook veel meer inbreng hebben”, stelt Inge Vander Velpen. “Zit je met vragen? Lanceer ze. Wil je bijdragen? Graag. BAM wordt een echte community die relevanter is dan ooit voor de marketeer van vandaag.”

“Er zijn bestaande zaken die goed zijn, en die we nu samenbrengen in één organisatie”, aldus Peter Vande Graveele. “Maar we willen ook dingen verbeteren. Dat zal niet van de ene dag op de andere gebeuren. We hebben tijd nodig om te evalueren. Een belangrijke meerwaarde zijn de marketing hubs, waarin marketeers kunnen samenkomen rond een bepaald marketingthema, en hun knowhow, inspiratie en vragen actief op tafel kunnen gooien.”

Raf Van Puyvelde: “Iedereen wil wat anders. De grote toegevoegde waarde van BAM is dat je zoveel keuzemogelijkheden hebt. Netwerken of luisteren naar interessante presentaties. De opleidingen, de congressen, de netwerkevents, de marketing hubs, … Ik denk niet dat die verscheidenheid ergens anders bestaat. Dat is net onze kracht. En dat is ook de reden waarom we ook voor niet-marketeers interessant zullen zijn. Toch moeten we nog inspanningen doen om de CEO van de Belgische kmo aan te spreken.”

“Ik ben blij dat dit ter sprake komt”, pikt Bart Swimberghe in. “Want eigenlijk is iedereen marketeer. Of zou dat toch moeten zijn. Elk lid van de organisatie is op zijn eigen manier verantwoordelijk voor een stukje marketing. De tijd dat marketing puur in de besloten kring van de marketingafdeling werd gevoerd, is gelukkig aan het verdwijnen. Ook die openheid willen we prediken.”

“Toch hebben we niet de pretentie om op te leggen wat goede marketing is”, aldus Koen Van Impe. “Meaningful marketing is een constante zoektocht, samen met onze leden, de overheid, de burgers en andere organisaties. Er komen steeds nieuwere dingen op ons af. Juist daarom moeten we ook durven samenwerken met andere organisaties, zoals ACC, UBA en UMA.”

Marketing waardevoller maken

“There is no Bible”, weet Peter Vande Graveele. “Marketing wordt pas meaningful als wij erin slagen om mensen samen te brengen, relevante dingen te tonen en samen dingen te realiseren. Relevantie en duurzaamheid zijn heilige woorden, maar de interpretatie durft al eens evolueren.”

“We zien ons zeker niet als de 12 apostelen”, stelt Bart Swimberghe. “Maar we geloven wel dat we iedereen kunnen overtuigen om mee te bouwen aan meaningful marketing. Enkel de positieve manier zal werken. Ons zal je dus nooit met het vingertje zien zwaaien.”

“Onze rol als founding architect is volgens mij om enthousiasme te tonen. En om letterlijk actief bij te dragen aan de realisatie van onze visie”, aldus Burt Riské. “We moeten zelf aan de kar trekken. En onze leden activeren. De creatie van de marketing hubs is daarbij een belangrijke stap. Het is aan ons om erover te waken dat ze relevant en boeiend blijven.”

“Uiteindelijk maken de mensen het verschil”, besluit Bart Swimberghe. “BAM moet gedragen worden door iedereen. Alleen zo heeft het kans op slagen.”