De job van… Digital Marketeer
De meest gevraagde marketingfunctie anno 2018? Dat is die van Digital Marketeer. En dat is duidelijk een profiel dat van vele markten thuis moet zijn. Getuige het verhaal van Marivic Helssen, marketing consultant bij 4P square en als Digital Marketeer uitgestuurd naar BinckBank.
“Eigenlijk is mijn functie bij BinckBank zeer breed”, begint Marivic haar verhaal, waar haar missie intussen al 10 maanden loopt. “Er is een klein marketingteam onder leiding van de marketing manager en dat zorgt ervoor dat ik met heel veel verschillende aspecten van het marketingvak in aanraking kom.”
Het lijstje taken van Marivic Helssen is dan ook uitgebreid. Ze vertelt: “Ik sta in voor het onderhouden van de website, het maken van landing pages en het optimaliseren van de pagina’s. Daarnaast werk ik mee aan de digitale campagnes en sta ik in voor social, nieuwsbrieven en het bijhouden van de analytics en de dashboards. En verder ben ik business representative in het internationaal team. Daar werk ik mee aan het verbeteren van de lead generation via de website. En tot slot ga ik af en toe wat verder dan het digitale en ben ik ook betrokken bij de printcampagnes, beurzen en klantenevents. Dat soort zaken is in samenwerking met het hele team en dat vind ik net het fijne aan de job.”
Job ziet er binnen vijf jaar helemaal anders uit
De afwisseling blijkt inderdaad het meest attractieve aan de functie van digital marketeer. Marivic Helssen: “Ik weet immers dat mijn job er binnen vijf jaar helemaal anders zal uitzien. Het evolueert op alle vlakken zo snel.”
Minder leuke kantjes zijn er natuurlijk ook. Naast het af en toe afscheid nemen (ook dat hoort bij een rol als consultant) vindt Marivic Helssen het moeilijk om de deur op vrijdagavond mentaal dicht te slaan. “Je blijft nieuwsbrieven lezen, kijkt naar campagnes van andere merken. Eigenlijk ben je continu met de job bezig.”
Studies niet belangrijk, willen bijleren wel
Op de vraag waarom de functie van digital marketeer zo ‘hot’ is, is ze duidelijk: “De digitale touchpoints zijn er al even, maar je voelt dat merken ze nu uitbreiden en optimaliseren. Het aanbod aan kwalitatieve profielen blijft nog beperkt. Toen ik in 2012 afstudeerde, werd in het vak ‘advanced marketing’ met geen woord gerept over digital en social.”
Marivic Helssen heeft een diploma handelsingenieur, maar blijkt daarmee de uitzondering op de regel. De meeste van haar collega’s binnen het team van BinckBank hebben immers marketing of communicatiewetenschappen gevolgd. “Al maakt het an sich niet veel uit”, besluit ze. “Je moet vooral willen bijleren. Net omdat onze job nooit stilstaat. Je merkt ook dat werkgevers dergelijke profielen zoeken, die out-of-the-box kunnen denken.”
Over "De job van... "
In de rubriek “De job van….” wil BAM graag de marketing community kennis laten maken met de brede waaier aan functies die er binnen marketing zijn. Hiervoor zoeken we leden die ons hun verhaal doen van de mens die achter de (soms ronkende) functietitel zit. Als Founding Architect van BAM was 4P square de aangewezen partner om te rade bij te gaan en na te gaan welke functies het meest gevraagd zijn.