De stromaesering van de MIVB en de congruentie van Colruyt

Met David Favest (Marketing Director van de MIVB) en Guy Elewaut (Marketing Director van Colruyt Laagste Prijzen) werden wat atypische vakmensen eind vorig jaar verkozen tot Marketeer van het Jaar. Tijdens een exclusieve sessie begin februari gaven ze wat uitleg bij hun aanpak. Wij pikten er een aantal learnings uit.

moty breakfast

 

De stromaesering van de MIVB

Om de MIVB een dynamischer uitstraling te geven, spiegelden David Favest en zijn team zich aan Stromae. Ze waren het erover eens dat de openbare vervoersmaatschappij een ‘stromaesering’ moest ondergaan.

Dat bestond uit verschillende elementen:

  • Kleur: MIVB had een grijs imago en kleur moest zorgen voor een nieuwe dynamiek. Dat gebeurde via de advertenties en huisstijl, maar ook via bv. de sponsoring van de Colour Run. En binnenkort krijgen de medewerkers een kleurrijker uniform.
  • Multicultureel: De MIVB is er voor elke Brusselaar en daar legt de maatschappij steeds meer de nadruk op.
  • Goed georganiseerd: Wie een concert van Stromae bezoekt, merkt dat alles tot in de puntjes is voorbereid. Dat moest de MIVB ook leren. Intussen is ze de tweede meest stipte openbare vervoersmaatschappij in Europa.
  • Hedendaags: Een co-branding met Starbucks, getekende advertenties, een beter gamma aan winkels in de metrostations, samenwerkingen met Ed Sheeran en Ozark Henry… Elke marketingactie moet bijdragen tot een hedendaagser imago.
  • Brussel: het enige element waar de MIVB al helemaal op het juiste spoor zat…

 

De congruentie van Colruyt

De filosofie van Colruyt Group, de koepel boven o.a. Colruyt Laagste Prijzen, bestaat uit drie pijlers: relevantie, consistentie en congruentie. Waar de eerste twee eenvoudig uit te leggen zijn, ligt dat bij de derde moeilijker. En toch maakt net deze pijler het verschil.

Congruentie vertalen de medewerkers van Colruyt Group naar: ‘wat je intern doet, moet in lijn zijn met wat je extern doet’. Met andere woorden: zorg dat je doet wat je zegt en dat zowel intern als extern. Net dat maakt een bedrijf en een merk authentiek.

Wanneer Colruyt Group zegt dat duurzaamheid centraal staat, worden ook de medewerkers van dit doel doordrongen. Door hen aan te moedigen om sober om te gaan met grondstoffen, producten en dergelijke, wordt het een mindset. En wanneer de moslimgemeenschap een nieuwe doelgroep wordt, impliceert dit ook dat er extra aandacht gaat naar moslimmedewerkers.