De Belgian Association of Marketing ondersteunt Do Not Call Me door de marketingcommunity op de hoogte te brengen van dit initiatief. Marketeers kunnen zich zo in regel stellen met de wettelijke verplichtingen en aan meaningful marketing doen.

De Belgian Association of Marketing ondersteunt Do

"Bel me niet meer" - lijst

Zegt het cijfer 1.268.249 u iets ?

 

Wel, zoveel nummers staan er ondertussen op de zogenaamde Bel-me-niet-meer-lijst. En het aantal neemt nog elke dag toe. Wie niet meer voor direct marketing doeleinden gebeld wil worden, kan zijn nummer sinds 31 mei 2014 namelijk eenvoudig op die lijst laten registreren. 


Doet u regelmatig of sporadisch aan telemarketing? Dan weet u ongetwijfeld hoeveel telefoons u jaarlijks doet en hebt u geen hogere wiskunde nodig om af te leiden hoe groot de kans is dat u een klant of prospect contacteert die dat eigenlijk niet meer wil. 

Bij die berekening houdt u best in het achterhoofd dat een twintigtal bedrijven recent nog boetes opgelegd kregen. Dat waren trouwens lang niet allemaal callcenters maar ook kmo’s en zelfstandigen uit verschillende sectoren. De boetes voor het niet respecteren van de Bel-me-niet-meer-lijst kunnen oplopen tot € 80.000 en uw bedrijfsresultaat een flinke knauw geven. 

Hoe u boetes vermijdt? 

Via een Koninklijk Besluit van 28 juni 2015 werd de vzw Do Not Call Me (DNCM) als centrale beheerder van de Bel-me-niet-meer-lijst aangeduid. DNCM staat meteen ook in voor het beheer van de toegang tot de lijst en de bescherming van de respectieve persoonsgegevens. 

Bedrijven die aan telemarketing doen, zelfs indien sporadisch, moeten vooraf van DNCM een licentie krijgen om de lijst te raadplegen. De prijzen van de licenties variëren naargelang het type en de grootte van de onderneming. Meer informatie hierover vindt u op www.dncm.be in de rubriek ‘Producten & Tarieven’. 

Specifieke vragen? 

Op dncm.be in de rubriek ‘Veel gestelde vragen’ hebben we voor u alvast de antwoorden op de meest gestelde vragen gebundeld. Voor een analyse van uw specifieke situatie of een licentie contacteert u Viviane Eeckman via viviane@dncm.be

P.S.: Vergis u niet. De Bel-me-niet-meer-lijst bevat niet enkel privénummers. Ondertussen registreerden zich al 12% ondernemingen. Dus ook indien u enkel in B2B actief bent, houdt u er in uw campagnes best rekening mee. 

Naar de website van de "Bel me niet meer" - lijst

Speciale campagne

Er loopt momenteel een campagne "Fraud Prevention Month", gelanceerd door de FOD Economie, waar de Bel-me-niet-meer lijst een rol in speelt.

Vice-eersteminister en minister van consumenten Kris Peeters lanceert de Fraud Prevention Month, een jaarlijkse sensibiliseringscampagne tegen consumentenbedrog. Dit jaar staat de campagne in het teken van frauduleuze telefoontjes.

 

Lees meer over de Fraud Prevention Month