Hoe innovatie tot meaningful marketing leidt

De Yearly Marketing Survey van The House of Marketing is al jaren dé barometer van het marketeersheir. Wij vroegen ons af of de resultaten van de editie 2019 konden gelinkt worden aan meaningful marketing. Managing Director Gregory Delens geeft het antwoord.

thom 600 250

 

Het is intussen al de 16de editie van de Yearly Marketing Survey. Wat leert zo’n jaarlijkse barometer jullie?

We meten inderdaad jaarlijks waar marketeers mee bezig zijn en wat hun voornaamste uitdagingen zijn. Daarbij proberen we wat dieper te graven. Elk jaar bouwen we verder op een van de topics die het jaar ervoor als belangrijk werd aangegeven. Zo merkten we in 2018 dat ‘driving growth’ een van de belangrijkste uitdagingen werd. In 2019 hebben we erop verdergebouwd en hebben we ons afgevraagd hoe marketeers omgaan met innovatie en hoe hen dat helpt bij hun groei.

Hoe sterk is innovatie al doorgedrongen bij de marketeer?

Heel wat marketeers zijn er duidelijk al mee bezig. 71% van de respondenten geeft aan actief betrokken te zijn bij innovatieprojecten in het bedrijf en in 68% van de gevallen blijkt senior management deze initiatieven ook te ondersteunen. Gemiddeld 39% van het marketingbudget wordt vandaag in innovatie-initiatieven (zowel incrementele innovaties als disruptieve innovaties) geïnvesteerd. Het is duidelijk een belangrijk element om terug een centralere plek in het directiecomité in te nemen.

Maar het blijkt moeilijk om dankzij innovatie groei te realiseren. Marketeers hebben nog tal van uitdagingen: de doelstellingen van innovatie in het bedrijf zijn vaak niet duidelijk, het marketingdepartement heeft het moeilijk om z’n plek te vinden in zo’n proces, vaak duurt het proces zeer lang en even vaak missen de juiste tools en methodologieën.

Helpt innovatie ook om aan meaningful marketing te doen?

Absoluut. We identificeren drie methodologieën om meer groei te realiseren dankzij innovatie. Twee ervan dragen uitstekend bij aan meaningful marketing: door aan design thinking te doen zetten marketeers de klant automatisch centraal en brengen ze hem waardevolle proposities. En door hyperpersonalisatie dankzij data krijgen consumenten relevantere boodschappen. Dit element wordt sterk uitgespeeld bij communicatie, maar je kan er heel wat verder mee gaan: bijvoorbeeld door persoonlijke aanbiedingen voor te stellen.

62% van de Belgische marketers gelooft trouwens dat customer centricity de meest relevante innovatie ompetentie is die een marketer zou moeten bezitten. Ook hier is de link met meaningful marketing snel gelegd.

Een van de elementen binnen meaningful marketing is duurzaamheid. Is ook dit een manier om groei te realiseren?

Meer en meer marketeers zijn met duurzaamheid bezig. Wat opvalt, is dat deze projecten vaak ook door hen getrokken worden. Zij merken dat klanten erom vragen (bijvoorbeeld door de Business Design Thinking approach toe te passen) en zien het als een opportuniteit om relevant te blijven (via bijvoorbeeld personalized experiences). Dit alles leidt tot sustainable growth. Dat biedt de marketeers dan weer de kans om hun positie in de board room te versterken.

Benieuwd naar het rapport? 

Vraag je download aan