2022 voorspeld met 5 trends uit 5 trendrapporten

Het jaar zit al even in gang, maar toch vliegen de trendrapporten ons nog steeds rond de oren. Ze allemaal doorploegen is een heel karwei. Daarom selecteerden wij voor jou de 5 belangrijkste trends uit evenveel verslagen.

trends_2022_250-145

 

Authentically inclusive marketing (Deloitte – Global Marketing Trends 2022)

“Win toekomstige klanten met diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit.” Dat is volgens het Global Marketing Trends 2022 rapport dat Deloitte publiceerde één van de meest prominente trends waar we ons in 2022 mogen verwachten. Waarom? Omdat thema’s als diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit meer dan ooit opduiken in alle lagen van de maatschappij. Ook in marketing is de invloed hiervan sterk voelbaar en dat heeft volgens het rapport van Deloitte alles te maken met de jongste generatie van consumenten. Zij nemen geen genoegen meer met standaard communicatie over de volgende kortingperiode. Integendeel, de nieuwe generatie van consumenten eist van een merk dat het diversiteit en inclusiviteit steunt. Opgelet, als merk is het in 2022 echter niet meer voldoende om inclusiviteit en diversiteit eenvoudigweg te steunen. Onderzoek van Deloitte bij 11.500 globale consumenten toont aan dat 57% van de consumenten meer loyaal zal zijn aan je merk als je sociale ongelijkheid ook effectief aankaart, bijvoorbeeld met acties. Doe je dit succesvol, dan doe je volgens Deloitte aan ‘authentieke inclusieve marketing’.

Download het Global Marketing Trends 2022 Rapport van Deloitte

Virtual words (We are social – Digital 2022)

Metaverse. Je hebt er waarschijnlijk al van gehoord, maar toch blijft de term wat vaag. An sich is metaverse geen nieuw concept, het bestaat al sinds de jaren ’90 en verwijst naar een parallelle, digitale wereld waar je met een avatar kan ‘rondlopen’. Denk bijvoorbeeld aan Fortnite of aan een digitale winkel waarin je je kan ‘voortbewegen’ en producten kan bekijken in de rekken. Momenteel is het voor velen nog een ver-weg-van-je-bed-show, slechts 13% van sociale mediagebruikers begrijpt wat een metaverse is. Maar toch zullen volgens het Digital 2022 rapport van We are social merken in 2022 moeten onderzoeken hoe ze hun producten en diensten in een zo’n metaverse kunnen aanbieden. Tech giganten als Facebook zetten er trouwens al sterk op in. Zo is het bijvoorbeeld de natte droom van Mark Zuckerberg dat sociale en digitale interacties zich in de toekomst zullen afspelen in en tussen een netwerk van verschillende metaversen.

Raadpleeg het Digital 2022 rapport van We are social

Human capital is precious and scarce (IBM – 5 trends for 2022 and beyond)

Bij IBM viel ons oog op wat we vandaag kennen als ‘The Great Resignation’, een recordaantal – 4,4 miljoen – Amerikanen dat in september 2021 ontslag nam. Ondertussen heeft ook de rest van de wereld de smaak te pakken. En dat heeft alles te maken met het feit dat bedrijven nog te vaak het belang en de waarde van het menselijk kapitaal onderschatten. Bedrijven die niet, of onvoldoende, tegemoetkomen aan de noden van hun werknemers zullen zich in 2022 mogen verwachten aan een lange lijst van openstaande vacatures. Hierbij heeft IBM het niet enkel over een correcte financiële vergoeding, het heeft ook te maken met aandacht voor psychologisch welzijn. Door de coronapandemie zijn medewerkers meer dan ooit herinnerd aan wat voor hen belangrijk is. We willen steeds meer werken volgens onze eigen regels en we willen ons daarbij goed voelen. Met andere woorden: bedrijven die hun medewerkers op de eerste plaats zetten, zullen worden beloond. Zorgen dat mensen zich goed voelen in jouw bedrijf, zal lonen. Dat kan bijvoorbeeld door het intern uitdragen van je purpose om verbondenheid te creëren tussen jouw bedrijf en jouw medewerkers, maar ook door het bouwen van bruggen tussen de verschillende afdelingen binnen het bedrijf. Maak komaf met silostructuur. Zet ook in op interne communicatie om de band met je medewerkers te versterken.

Ontdek de 4 overige trends in het volledige rapport

The end of abundance thinking (Accenture – Fjord Trends 2022)

Vandaag bestellen, morgen in huis; winkelrekken volgeladen met producten. We zijn het gewend om alles wat we willen te krijgen met minimale inspanning. Komt er een einde aan ‘abundance thinking’? Volgens het Fjord Trends 2022 rapport van Accenture wel. De coronacrisis verstoorde de supply chain van bedrijven over de hele wereld. Combineer dat met een groeiend tekort aan werkkrachten, gooi daar nog een portie klimaatverandering bij en het plaatje is compleet. We willen te veel, te snel en op elk mogelijk moment. Gelukkig beginnen we dit te beseffen. Onderzoek voor het Fjord Trends 2022 rapport toont aan dat steeds meer mensen bereid zijn minder kleding, schoenen en meubels te willen kopen in de naam van duurzaamheid. Het einde van abundance thinking is ook voor jouw bedrijf relevant want marketing, customer services en de supply chain zullen meer dan ooit op elkaar afgestemd moeten worden om jouw merk te beschermen. En dus moeten merken radicaal anders denken. “As we question the role of abundance thinking in business, “less” doesn’t have to mean “loss””.

Lees hier het volledige Fjord Trends 2022 rapport van Accenture

Brandalism (Wunderman Thompson – The Future 100)

Duurzaamheid, milieubewust leven en zorg dragen voor onze planeet. Dat is zonder meer hét topic dat 2022 zal domineren in bedrijven. Volgens het trendrapport The Future 100 van Wunderman Thompson zal dit hand in hand gaan met ‘brandalism’, een vorm van activisme waarbij klimaatactivisten niet enkel meer hun pijlen richten op de grote internationals, maar ook op overheden en advertising en marketing agencies. Brandalism is eigenlijk zoveel als vandalisme voor het goede waarbij advertenties worden gekaapt in een poging merken het vuur aan de schenen te leggen. Zo werden agencies als Ogilvy en MediaCom in oktober 2021 nog beschuldigd klanten als Shell en BP te helpen bij ‘greenwashing’. Het is dus ook voor marketingbureaus opletten geblazen.

Ontdek The Future 100 hier

Over het artikel:

Publicatie: 22 februari 2022

Redacteur: Bart Lombaerts