2023 Deloitte Global Marketing Trends Report schetst kansen in onzekere tijden

Ondanks economische onzekerheden voorspelt Deloitte dat marketeers in 2023 doorbraken zullen kennen in technologie, meer aandacht van consumenten voor duurzaamheid kunnen verwachten en nog veel meer.

Deloitte

 

Een nieuw jaar brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, maar ook kansen als bedrijfsleiders en marketeers zich richten op het omarmen van trends en oplossingen die hen kunnen voorbereiden op succes. Het "2023 Global Marketing Trends" rapport van Deloitte werd samengesteld op basis van enquêtes en diepgaande gesprekken met meer dan 1.000 C-suite executives. Het rapport geeft richting bij onzekerheden waarmee bedrijfsleiders te maken kunnen krijgen, terwijl het doelgerichte benaderingen presenteert die bedrijven vooruit kunnen helpen. Het rapport richt zich op vier onderwerpen: financiële onzekerheid, duurzaamheid, creativiteit en technologische trends om in de gaten te houden. Hieronder volgen enkele belangrijke aanbevelingen waarmee marketeers in 2023 aan de slag kunnen gaan:

  • Investeren in digitale technologieën, platforms, nieuwe markten en klantpersonalisatie.
  • De duurzaamheidsinspanningen binnen de interne marketingpraktijken verbeteren en langetermijnverbintenissen aangaan.
  • Creëer meer ruimte voor creativiteit door de rest van de organisatie te betrekken.
  • Overweeg het leggen van de basis voor metaverse of blockchain adoptie.

Waarom dit van belang is

Tijdens de fluctuerende en onzekere economische indicatoren van 2023 richten marketeers zich op investeringen die hun organisaties kunnen helpen veerkrachtig te zijn bij snelle veranderingen. Nieuwe platforms ontwrichten bestaande digitale marketingmodellen en het afnemende consumentenvertrouwen vraagt om gerichte aandacht voor klantentrouw en het innoveren van nieuwe groeikansen. Het "2023 Global Marketing Trends" rapport biedt inspiratie en motivatie om aanzienlijke, creatieve en blijvende impact te bewerkstelligen. Marketeers, bedrijfsleiders en C-suite executives kunnen inzichten uit het rapport halen wanneer ze hun blik richten op wat 2023 voor het bedrijf in petto heeft. Het rapport schetst oplossingen die rechtstreeks afkomstig zijn van leiders en CMO's die hun gedachten, voorspellingen en richtlijnen hebben samengebracht om merken vooruit te helpen in een steeds veranderende wereld.

Belangrijkste opmerkingen

Merken beantwoorden economische instabiliteit met investeringen: De ondervraagde merken blijven economische instabiliteit en inflatie als grootste zorg zien vanaf 2023. Maar in plaats van zich in te dekken en kosten te besparen, zijn merken goed voorbereid om op deze instabiliteit en onzekerheid te reageren met een investeringsmentaliteit die de capaciteiten en het vermogen van hun organisatie vergroot om veerkrachtig te zijn bij snel veranderende economische omstandigheden.

 Door middel van interviews identificeerden de CMO's hun top drie prioriteiten in het licht van een mogelijke economische terugval:

  • Versnelde overstap naar nieuwe digitale technologieën of platforms (Metaverse, AI, sociale platforms, AR en digitale munten).
  • Uitbreiden naar nieuwe markten, segmenten of regio's.
  • Systemen of algoritmen implementeren om de personalisering van de klant te verbeteren.

CMO's stimuleren groei door interne duurzaamheidsinspanningen: Nu de bezorgdheid van de consument over duurzaamheid toeneemt, concentreren de onderzochte merken hun inspanningen op het versterken van hun eigen interne duurzaamheidspraktijken. Deze interne focus is een sterk teken dat merken op zoek zijn naar een meer authentieke impact op de langere termijn om vertrouwen op te bouwen bij de consument.

Merken meldden dat hun top-drie prioriteiten voor duurzaamheidsinspanningen dit jaar omvatten:

  • Verbetering van de duurzaamheid van interne marketingpraktijken (51%).
  • Bevordering van een duurzamer product- en dienstenaanbod (47%).
  • Vastleggen van duurzaamheidsverbintenissen op lange termijn (bv. "... tegen 2030 zal onze organisatie ...") (45%).

Creativiteit als kracht voor groei: Zoals opgemerkt in de studie "Creative Business Transformation" van 2022, ontwikkeld in samenwerking met Deloitte Digital en Cannes LIONS, is er een groeiende creativiteitskloof door afnemend creatief leiderschap in de C-suite en afnemende creativiteitsvaardigheden bij CMO's en hun marketingtalent. 2023 kan een kans zijn voor individuele merken om boven de concurrentie uit te stijgen door meer ruimte te maken voor creativiteit. Uit onderzoek blijkt dat snelgroeiende merken (gedefinieerd als merken met een jaarlijkse omzetgroei van 10% of meer) vaker dan hun collega's met een negatieve groei beschikken over een mentaliteit en processen die creativiteit mogelijk maken.

CMO's zouden de volgende strategieën kunnen overwegen om de creatieve leider in hun eigen organisaties te zijn:

  • Herdefinieer wat creativiteit kan bieden.
  • Neem de rest van de organisatie mee voor de rit.
  • De organisatie inspireren om anders te denken.

Opkomende technologieën om in de gaten te houden: Marketeers worden nu geconfronteerd met grote beslissingen over wanneer en hoe te investeren in de invoering van geavanceerde marketingpraktijken nu nieuwe technologieën centraal staan als toptrends voor marketeers om in de gaten te houden.

Marketeers zetten 2023 toptrends voorop aan de hand van cijfers:

  • Metaverse: Ongeveer 80% van de onderzochte marketing executives in de energie, grondstoffen en industrie (ER&I) en biowetenschappen en gezondheidszorg (LS&HC) industrieën neigen naar de metaverse in de komende twee jaar.
  • Digitale valuta: 41% van de ondervraagde CMO's is van plan om in de komende 12 maanden hun reclamestrategie te ondersteunen met blockchain

 Belangrijke citaten

"2023 wordt een jaar van disruptie met zowel obstakels als kansen die bedrijven kunnen gebruiken om nieuwe hefbomen voor groei te identificeren. Gezien de huidige economische druk zal CMO's worden gevraagd meer te doen met minder. De uitdaging is om recht op het pad naar optimalisatie en resultaten te blijven. Het '2023 Global Marketing Trends' rapport van Deloitte presenteert een uitgebreide gids om bedrijven te helpen zich te positioneren voor succes in dit dynamische jaar en de jaren daarna, geïnformeerd door strategische inzichten van zowel bedrijfsleiders als marketeers."

 

"Merken die in 2023 willen overleven en gedijen, zullen doelgerichte investeringen moeten doen om creativiteit te koppelen aan merk- en marketingprestaties. Wij verwachten dat degenen die voortdurend investeren in marketingactiviteiten en creativiteit, zowel binnen als buiten de marketingorganisatie, kansen zullen benutten. Anderen die de ruimte verlaten, zullen waarschijnlijk een tienvoudige inhaalslag moeten maken om terug te komen waar ze eerder waren, laat staan op hetzelfde niveau komen als degenen die vanaf het begin in creativiteit hebben geïnvesteerd."

  • Mark Singer, S. chief marketing officer, Deloitte Digital

 

"In 2023 staan focus en integriteit centraal. Consumenten doorzien niet-authentieke merken en dwingen merken om hun doel te leven. Daarom richten marketeers zich dit jaar op interne acties op het gebied van duurzaamheid en inclusie die een tastbare impact hebben. Investeren in hun organisatie en zorgen voor de integriteit van wie ze zijn, wat ze zeggen en wat ze doen is goed voor het bedrijfsleven, goed voor onze gemeenschappen en goed voor onze planeet."

  • Stacy Kemp, principal, Deloitte Consulting LLP, hoofd van Ethos en executive lead van het CMO-programma van Deloitte.

 

Methodologie

Om een wereldwijd relevant, themaoverschrijdend begrip van marketing en de klantervaring te garanderen, heeft Deloitte twee wereldwijde enquêtes en 23 diepte-interviews met wereldwijde executives gehouden.

De "2023 Global Marketing Trends" executive survey peilde 1.015 C-suite executives van wereldwijde bedrijven gevestigd in de Verenigde Staten (50%), het Verenigd Koninkrijk (10%), Zwitserland (10%), Japan (10%), het Midden-Oosten (10%) en Australië (10%)i in juli 2022. Tot de respondenten behoorden marketingexecutives met functies als chief marketing officer, chief customer officer, chief revenue officer, chief digital officer, chief growth officer en andere verwante titels. Elke respondent gaf zijn visie op verschillende onderwerpen die verband houden met de toekomst van marketing in de komende één tot twee jaar.

Los daarvan werden in september en oktober 2022 23 interviews met leidinggevenden gehouden. Deze leidinggevenden bekleden momenteel uitvoerende marketingfuncties en hun inzichten waren een belangrijk onderdeel van de totstandkoming van dit rapport.

Ga voor meer informatie over Global Marketing Trends naar www.deloitte.com/globalmarketingtrends.

 

Deloitte Digital helpt bedrijven nieuwe groei te creëren door de menselijke ervaring te verheffen - met verbonden ideeën, technologie en talent. Onze ambitie is om de beste klantgerichte organisaties ter wereld te maken. Samen met heel Deloitte bevorderen we de verbindingen die nodig zijn om een betere toekomst vorm te geven voor onze klanten, onze cultuur, onze samenleving en onze planeet. Bezoek www.deloittedigital.com of volg Deloitte Digital op LinkedIn of Twitter voor meer informatie.

 

Over Deloitte

Deloitte levert toonaangevende diensten op het gebied van audit, consulting, belastingen en advies aan veel van 's werelds meest bewonderde merken, waaronder bijna 90% van de Fortune 500® en meer dan 7.000 particuliere bedrijven. Onze mensen komen samen voor het grotere goed en werken in de industriesectoren die de markt van vandaag aansturen en vormgeven - en leveren meetbare en duurzame resultaten die het vertrouwen van het publiek in onze kapitaalmarkten helpen versterken, klanten inspireren om uitdagingen te zien als kansen om te transformeren en te gedijen, en helpen de weg te wijzen naar een sterkere economie en een gezondere samenleving. Deloitte is er trots op deel uit te maken van het grootste wereldwijde netwerk van professionele dienstverleners dat onze klanten bedient op de markten die voor hen het belangrijkst zijn. Met meer dan 175 jaar dienstverlening omspant ons netwerk van lidfirma's meer dan 150 landen en gebieden. Ontdek hoe de meer dan 415.000 mensen van Deloitte wereldwijd zich verbinden voor impact op www.deloitte.com.

 

###

 

Contacten

 

Kori A. Green

Patty Bloom

Public Relations

Public Relations

Deloitte Services LP

Deloitte Digital

+1 617 763 9593

+1 312 771 9179

kogreen@deloitte.com

pbloom@deloitte.com  

 

 

Deloitte verwijst naar een of meer van Deloitte Touche Tohmatsu Limited, een Britse besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid ("DTTL"), haar netwerk van lidfirma's en de daarmee verbonden entiteiten. DTTL en elk van haar ledenfirma's zijn juridisch gescheiden en onafhankelijke entiteiten. DTTL (ook "Deloitte Global" genoemd) verleent geen diensten aan cliënten. In de Verenigde Staten verwijst Deloitte naar een of meer van de Amerikaanse memberfirms van DTTL, hun verbonden entiteiten die in de Verenigde Staten de naam "Deloitte" gebruiken en hun respectieve filialen. Het is mogelijk dat bepaalde diensten niet beschikbaar zijn voor attestklanten onder de regels en voorschriften van de openbare boekhouding. Zie www.deloitte.com/about voor meer informatie over ons wereldwijde netwerk van lidfirma's.

Over het artikel:

Publicatie: 1 februari 2023

Bron: Deloitte 

BAM is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.