9 manieren om aan gender equality te werken
Op 12 maart zou BAM FAM een groots seminarie houden naar aanleiding van de Internationale Dag van de Rechten van de Vrouw. Zou, want corona gooide toen al roet in het eten. Het event zal in het najaar plaatsvinden. We maken dan ook graag van de gelegenheid gebruik om alvast wat tips te delen, die we kregen na een gesprek (telefonisch uiteraard) met moderator Suyin Aerts, die met de meeste sprekers al een voorbereidende vergadering had gehad. Onze take-aways, maar dan op voorhand. Onze ‘take-befores’ dus…
1. Het gaat niet enkel om gender
“Eigenlijk is gender equality een te beperkte term. Het gaat om inclusie. Niet enkel vrouwen moet je gelijk behandelen, ook mensen met een handicap, ook oudere mensen, ook jonge mensen.”
2. Het gaat om cultuur
“’Culture trumps strategy.’ Zo denken ze erover bij Telenet. Equality moet geen rekensommetje zijn om te zorgen dat het aantal directieleden of leden van de raad van bestuur gelijk verdeeld is, het moet een manier van denken zijn die in het bedrijf zit ingebed. Wist je trouwens dat de moeder van Telenet CEO-John Porter nog op de barricades heeft gestaan om inclusie te versnellen? Het heeft ongetwijfeld bijgedragen tot de cultuur bij Telenet.”
3. Schrijf niemand af
“Als equality geldt voor iedereen, betekent dit ook dat je niemand mag afschrijven. Neen, indien nodig moet je mensen omvormen en laten bijleren. Saskia Van Uffelen (Gfi) is daar een groot pleitbezorger van. Ze vindt dat bedrijven die stap moeten durven zetten, in plaats van mensen te ontslaan en andere profielen aan te trekken. Telenet van zijn kant gelooft ook heel sterk in lifelong learning.”
4. Gebruik rolmodellen
“Hoe je het ook draait of keert, rolmodellen zijn belangrijk. Vaak vinden vrouwen die een of ander glazen plafond hebben doorbroken, dat evident en willen ze niet op de barricades staan, maar toch is het belangrijk. Zelf word ik als ondernemer en moeder van jonge kinderen ook soms als rolmodel gezien. Ik vind het zelf geen uitzonderlijke prestatie, maar wil gerust die rol opnemen als het anderen kan helpen.”
5. Denk niet dat je als KMO niets kan doen
“Multinationals en grote bedrijven hebben het in deze wat gemakkelijker: ze hebben de schaalgrootte om bepaalde diensten (denk aan een kinderopvang) op te richten en zo mensen taken uit handen te nemen zodat ze zich meer op hun carrière kunnen focussen. Maar hoe doe je dat als KMO? Dat was de vraag die ik Maha Karim-Gosselet wilde stellen. Zij heeft een social media bureau, samen met haar partner dan nog. Ook die situatie zorgt ongetwijfeld voor extra uitdagingen.”
6. Zorg dat je als ondernemer in de driver’s seat blijft zitten
“Heel wat vrouwen richten als solopreneur een bedrijf op, net om flexibel te kunnen opspringen met de eigen tijd. Maar wat als het bedrijf groeit en je neemt mensen aan. Hoe zorg je er dan voor dat je in de driver’s seat blijft zitten? Dat is een cruciale vraag.”
7. Wees consequent
“Als je equality belangrijk vindt, kan je dat ook vertalen in je communicatie. Belangrijk is echter om via elk kanaal of elke uiting consequent te blijven. Je kan niet in je communicatie verhaal x vertellen, terwijl de situatie intern y is. Dat wordt meteen doorprikt.”
8. Het begint met kleine dingen
“De term ‘cultuur’ schrikt sommige mensen misschien af. Maar cultuur hoeft niet noodzakelijk iets ‘groots’ te zijn. Je kan door kleine dingen de cultuur doen evolueren. Door een bepaalde aanwerving net wel of net niet te doen, bijvoorbeeld.”
9. Het is een never-ending process
“Als je inclusie wil omarmen, moet je eraan beginnen. Maar je moet ook beseffen dat het nooit afgelopen is. Het is een never-ending process, je moet eraan blijven werken. Dat betekent ook dat we niets als verworven mogen beschouwen. We moeten erover blijven waken dat de situatie alleen maar de goede richting uitgaat.
Over dit artikel:
Publicatiedatum: 31 maart 2020
Redacteur: Bart Lombaerts