BAM - Behind the association and the marketers: Nicolas Lambert
Achter BAM staan heel wat sterke mensen. Met hun tomeloze inzet voor het vak en hun collega’s vormen ze de dragende kracht van de marketingcommunity. Eén van de absolute sterkhouders van BAM luistert naar de naam Nicolas Lambert, captain van de Think Tank Sustainability. Dat de drijfveren van de auteur van 'Le marketing peut-il sauver le monde' te maken hebben met duurzame ontwikkeling en Meaningful Marketing, hoeft niet te verbazen.
Waarom bent u actief bij BAM?
“Ik ben al lange tijd actief bij BAM en maakte eerder deel uit van STIMA, één van haar voorgangers. Momenteel coördineer ik de activiteiten van de Think Tank Sustainability. Mijn engagement spruit voort uit een grote passie voor het marketingvak en uit de bevinding dat de thematiek rond de link tussen marketing en duurzame ontwikkeling vandaag essentieel is. Aangezien het nog steeds een vrij nieuw thema is, valt er onderling nog heel wat kennis uit te wisselen. Daar is deze Think Tank het geknipte platform voor.
We timmeren aan een sterk communitygevoel door mensen samen te brengen die over dit onderwerp reflecteren én actie ondernemen. Mede doordat de meningen soms verschillen, leren we ontzettend veel van elkaar. BAM is geen corporatistische organisatie die het vak koste wat het kost verdedigt, BAM is een promotor van een bepaalde visie rond het vak: Meaningful Marketing. We helpen marketingprofessionals door het debat te voeden, inspirerende cases te delen en praktische methodologieën aan te reiken.”
Vanwaar komt uw interesse in marketing?
“Die interesse gaat ver terug en vertrekt bij een nieuwsgierigheid over hoe bepaalde dingen functioneren. Marketing draait in de eerste plaats om het menselijke, om begrijpen wat mensen bezighoudt en hoe je daar als merk een impact op kan uitoefenen. Met name in B2C hoop je deel te worden van het dagelijks leven van de consument.
Het feit dat marketing een samenspel is van allerlei verschillende disciplines, weet me ook geweldig te boeien. We puren uit zowel de sociale als de exacte wetenschappen, met psychologie, sociologie en zelfs antropologie aan de ene en onder meer statistiek aan de andere kant. Alles rond finance situeert zich ergens tussen beide uiteinden, en dan zijn er nog de minder tastbare maar eveneens cruciale elementen als creativiteit, vernieuwing en vakmanschap.
Wat me vandaag echt drijft, is duurzame ontwikkeling. Het is hierbij belangrijk dat iedereen de hand in eigen boezem steekt, en dan stel ik vast dat wij marketeers niet altijd de juiste keuzes hebben gemaakt in het verleden. Tegelijk vormt marketing het snijpunt van consumptie en productie en is het een onmisbaar middel om consumptiepatronen ingrijpend te transformeren. Er ligt kortom een essentiële uitdaging op de plank, die we niet uit de weg mogen gaan.”
Wat is voor u de belangrijkste marketingtrend van het moment?
“Ook hier noem ik graag de actieve rol die marketing vandaag moet spelen op vlak van duurzaamheid, al benadruk ik meteen dat het hierbij níét om een vluchtige trend gaat. We mogen de toekomst van onze samenleving niet laten afhangen van tendensen die komen en gaan of van stemmingswisselingen van de consument. Ik pleit ervoor om steeds, bij alle knopen die we als marketeer doorhakken, rekening te houden met duurzaamheid.”