BAM Legal Line: eerstelijnsadvies voor marketeers
Mag ik een foto zomaar gebruiken voor een affiche? Mag ik zomaar een e-mail sturen naar een database verkregen bij een overname? Het zijn vragen die marketeers zich elke dag stellen. Maar kennen ze ook het juiste antwoord? De Legal Line, opgericht door BAM LEG, helpt marketeers van deze onzekerheid af.
Met vier zijn ze bij BAM LEG, de groep die vorm geeft aan de Legal Line, actief sinds een drietal maanden: Bart Van den Brande (Sirius Legal), Gerrit Vandendriessche (ALTIUS), Jan Decorte (EY Law) en Charlotte De Raef (AdaStone Law). Samen vormen zij een directe hulplijn die BAM-leden gratis bijstaat bij veelvoorkomende vragen in de marketingsector. De legal line komt naast en boven op de Legal FAQ die voor alle BAM leden toegankelijk is via de BAM website.
Ontstaan uit een noodzaak
“Het is de realiteit dat in veel bedrijven in legal ofwel niemand voorhanden is ofwel deze zich bezighoudt met andere zaken, zoals het organiseren van overnames bijvoorbeeld”, vangt Jan Decorte aan. “Dat is jammer, want marketeers worden daardoor vaak aan hun lot overgelaten. Als zij geen antwoord vinden in de Legal FAQ op de BAM website, kunnen zij ons via de Legal Line ook echt een vraag stellen.”
“Daarnaast is er ook de materie waarmee marketeers aan de slag moeten. Die wordt steeds complexer”, vult Charlotte de Raef aan. “Hoe moeten ze bijvoorbeeld omgaan met persoonsgegevens? Bij dat soort vragen is het handig als er iemand bereikbaar is en heel pragmatisch een eerste antwoord kan geven waarmee ze verder kunnen. Een soort van hulplijn dus.”
Eerstelijnsadvies
De BAM Legal Line focust dan ook voornamelijk op eerstelijnsadviezen. “De vragen die wij beantwoorden, zijn vaak heel algemeen. Het gaat dan om vragen waar we, op basis van onze ervaring in de dagdagelijkse praktijk, in principe onmiddellijk een antwoord op kunnen geven”, gaat Bart Van den Brande verder. “Wij geven een antwoord waar je als marketeer mee verder kan, waarmee we een interne blokkade gaan oplossen zodat je je werk verder kan zetten. Als het om complexe zaken gaat, zoals bijvoorbeeld problemen met een leverancier, dan heeft het echter geen zin om via de BAM Legal Line te doen. Dan heb je echt individueel advies nodig.”
Roteren
Ook de manier waarop het BAM Legal team werkt, draagt bij tot de meerwaarde van de BAM Legal Line. “Als vierkoppig team hebben we veel ervaring in de sector”, legt Gerrit Vandendriessche uit. “Hoewel we allemaal een andere achtergrond hebben, is wat we doen inhoudelijk vergelijkbaar. Precies daarom kunnen we met een interne beurtrol werken. Wanneer er een vraag via de BAM Legal Line binnenkomt, is het dus altijd ‘de advocaat van wacht’ die het antwoord zal geven.” “Maar onze antwoorden moeten uiteraard in lijn liggen met elkaar. We kunnen niet de ene dag ‘wit’ zeggen en de andere dag ‘zwart’”, concludeert Bart Van den Brande.
Op zoek naar een lijst van veel gestelde legal vragen en antwoorden? Raadpleeg dan zeker de BAM FAQ.
Wil je een antwoord op je specifieke vraag? Contacteer de BAM Legal Line voor een eerstelijns advies.
Elke 2 maanden organiseren we een BAM LEG webinar. Ziet u graag een specifiek thema behandeld? Aarzel dan zeker niet om ons legal team te contacteren