BAM Marketing Congress mag label ‘duurzaam’ opspelden

De editie van het BAM Marketing Congress, die op 8 en 9 december plaatsvindt, zal een duurzame editie zijn. Het past in de visie van BAM om duurzaamheid centraal te zetten.

BANNER BAM WEBSITE  (3)

 

“Uiteraard is duurzaamheid voor BAM belangrijk”, zegt Yves Van Durme, CEO van de vereniging. “Net daarom wilden we dat ook het Marketing Congress duurzaam was.”

Het BAM Marketing Congress dat op 8 en 9 december 2022 plaatsvindt, zal voor het eerst het label duurzaam mogen dragen. “Daarvoor zorgen wij als organisator, maar vooral de 50 à 60 leveranciers en partners waarmee we samenwerken”, aldus Managing Director bij OFCORES Jean-Baptiste De Bock. “Met elk van hen hebben we bekeken hoe we de stap naar duurzaamheid konden zetten. Zo opteerden we dit keer voor Brussels Gate als nieuwe locatie. Bij heel wat venues ben je verplicht om met hun leveranciers samen te werken. Hier niet. Dat biedt ons meer flexibiliteit om er duurzame partners uit te kiezen, maar het maakt bepaalde zaken ook uitdagender. Je start in een leeg gebouw en staat dus zelf in voor werkelijk alles.”

Zes pijlers

Naast de locatie en het afval werd ook gekeken naar de set-up van het event, de catering, de goodie bag en de communicatie. Om het label ‘duurzaam’ te dragen moet een event immers aan een aantal voorwaarden voldoen. Een op maat gemaakte checklist van Duurzaam Kantoor in combinatie met een “ecoscan” door experten helpt hierbij.

Congresorganisator OFCORES liet zich verder bijstaan door Duurzaam Kantoor, een spin-off van Ecofest, dat organisaties helpt om werkplekken duurzamer in te richten. “Zij hielpen ons met de checklists en het bekijken van de mogelijkheden”, zegt Jean-Baptiste. “Tijdens het event zullen ze ook ter plaatse komen om alles te analyseren en verdere aanbevelingen te doen.”

Walk the talk

Voor BAM is het een verdere stap in het verduurzamen van al zijn activiteiten en van marketing in het algemeen. Zo werkt het mee aan het sectorinitiatief Commtozero, en zal het ervoor zorgen dat alle toekomstige events hetzelfde label kunnen dragen, te beginnen met het BAM Student Congress in maart 2023.

“Voor ons gaat het om walk the talk”, besluit Yves Van Durme. “Onze think tank sustainbility trekt al een tijdje aan de kar. Binnenkort komen de leden met een greenpaper waarin ze invalshoeken voor marketeers bieden. En volgend jaar willen we met deze groep nog verdere stappen zetten.”

Schrijf u hier in voor het BAM Marketing Congress

Over het artikel:

Publicatie: 24 november 2022

Redacteur: Bart Lombaerts