Behind the association and the marketers: Steven Verbruggen
Achter BAM staan heel wat sterke mensen. Met hun tomeloze inzet voor het vak en hun collega’s vormen ze de dragende kracht van de marketingcommunity. Neem nu Steven Verbruggen, al van bij de start lid van de raad van bestuur en sinds dit jaar congresvoorzitter.
Waarom bent u actief bij BAM?
“Ik ben erin gerold via het IAB, een van de drie verenigingen die aan de basis liggen van BAM. Daar was ik ook al lid van de raad van bestuur omdat ik mee wilde helpen die vereniging opnieuw groot te maken. Toen kwam het BAM-project op tafel. Onder invloed van Koen Van Impe kwam er een sterke visie op tafel, die ik ondersteunde. Ik zag wel wat in een grote associatie, die geen belangen verdedigt, maar wel mensen verbindt. Bovendien stond BAM voor een integratie van het digitale en zag het dit niet meer als iets aparts. Dat paste ook bij de visie die we bij AdSomeNoise (waar Steven Managing Director is, nvdr.) hebben.”
Vanwaar komt uw interesse in marketing?
“Tijdens mijn studies Politieke en Sociale Wetenschappen had ik les van professor Fauconnier (de vader van Marc en grootvader van Max, nvdr.), dé expert op het vlak van communicatiewetenschappen. Maar ik was er absoluut niet door gebeten. Dat begon pas toen ik als webmaster aan de slag was bij VTM. Daar stond ik onder andere in voor integraties van merken en zo kreeg ik de smaak te pakken. De digitalisering van het vak was voor mij een mooie bonus. Ik snap technologie nogal intuïtief en dat heeft me al vaak geholpen. En uiteraard speelt ook het feit dat ik in mijn kindertijd naar Loekie de Leeuw op de Nederlandse tv keek een rol…
In marketing probeer ik altijd te onderzoeken hoe zaken beter kunnen aangepakt worden. Neem nu de klassieke funnelaanpak van marketing. Daar wordt volgens mij niet goed over nagedacht. De funnel wordt vaak uit elkaar getrokken en door marketeers onderverdeeld in stukjes, mede door nieuwe hypes waar we zo graag opspringen. Dat terwijl je beter je eigen – volledige – funnel continu verbetert. Eigenlijk is er in marketing bitter weinig innovatie en dat vind ik jammer.”
Wat is voor u de belangrijkste marketingtrend van het moment?
“Ik heb meer dan twintig jaar geleden mijn thesis over AI gemaakt en ben dus blij met de vlucht die AI het afgelopen jaar genomen heeft. In welke industrie of rol je ook zit, dit moet je embedden. Je moet ervoor zorgen dat je dankzij AI jezelf overbodig kan maken. Zo krijg je tijd om met de volgende evolutie bezig te zijn. Wat die is? Geen idee. Maar ik ga ervan uit dat ook dan menselijke creativiteit zal nodig zijn.
In tussentijd mogen we ons verwachten aan een klassieke Gartner-hypecycle. We naderen stilaan het toppunt van de AI-piek, waarna we zullen beseffen dat ChatGPT, Midjourney en anderen ons werk toch niet meteen gaan overnemen. Pas dan kan de echte ontwikkeling beginnen.”