Corona doet e-commerce boomen, maar niet iedereen wint

We shoppen tegenwoordig allemaal vanuit ons kot. En dat doen we dus online, meer en meer bij Belgische e-shops. Een trend die zich al langer doorzet. Een focus op e-commere tijdens corona en daarvoor.

e-commerce

 

Het lijkt een open deur intrappen. E-commerce kende de afgelopen weken hoogdagen. Bij bpost was de druk hoger dan tijdens de afgelopen eindejaarsperiode, die de grootste piek tot dan optekende.

“Dit was en is een topperiode voor verkoop via internet”, weet ook Greet Decocker, Managing Director van Safeshops, de vereniging die online shoppen in ons land promoot. “Het aantal aankopen in de sector gaming/toys verdubbelde, terwijl pharma maal 3 ging.” Opvallend: volgens Decocker zijn die groeicijfers in bv. Nederland niet zo hoog.

Ze wil echter ook nuanceren: er zijn niet enkel winnaars. Greet Decocker: “Sectoren als travel en event tickets zien hun verkoop nagenoeg stilvallen. Uit een onderzoek bij onze leden blijkt dat zo’n 70% een stijging van de omzet ziet, bij 10% blijft die ongewijzigd en bij iets meer dan 20% daalt hij.” In een webinar van Gondola voegde Michel Defloor, Vice President Marketing bij bpost daaraan toe dat 12% van online consumenten van de afgelopen weken voor het eerst online shopte.

Gratis e-shop

Uit het cijfermateriaal blijkt ook dat een mature webshop nu in het voordeel speelt. Wie al enkele jaren ervaring heeft, kan de logistieke piek gemakkelijker opvolgen en klanten én het aanbod én de convenience bieden die ze verwachten.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat nieuwe webshops geen kans hebben. Heel wat retailers, maar ook restaurants, maakten van de nood een deugd en verlegden hun verkoop naar internet. Betaalpartner CCV speelde daar zelfs op in door getroffen klanten een gratis e-shop aan te bieden. Het kreeg daarvoor maar liefst 212 aanvragen, waarvan er na enkele weken al 33 waren opgeleverd.

Meer dan helft e-commerce via Belgische e-shops

Het zijn indicaties die aangeven dat e-commerce in België steeds belangrijker wordt en dat Belgische actoren dat ook inzien. Daarvan kan Greet Decocker getuigen: “Jaarlijks publiceren we de omzet die via Belgische e-shops gerealiseerd wordt. We doen daarvoor een beroep op de cijfers van de verschillende betaaloplossingen. Zo weten we dat Belgische handelaren zich lange tijd wat verzetten tegen nieuwe digitale technologie, maar dat we sinds enkele jaren een toch wel spectaculaire groei optekenen.”

In 2019 was e-commerce via Belgische e-shops goed voor zo’n 8 miljard euro, opnieuw een miljard meer dan een jaar eerder. Uit de cijfers van GfK – die meten hoeveel de Belgen online kopen – blijkt dan weer dat de online verkoop in ons land goed is voor 11 miljard euro. “Ondanks het feit dat van de 8 miljard 25% export is, zijn de Belgische webshops al goed voor meer dan de helft van de online aankopen in België. En dan tellen we de omzet via marketplaces (platformen waar Belgische winkels hun goederen of diensten kunnen verkopen, zoals Bol.com of Amazon) nog niet mee. In stilte halen we jaar na jaar meer marktaandeel binnen. Dat komt omdat er in andere landen verzadiging optreedt.”

De perceptie dat de Belg enkel bij Zalando, Bol.com en Coolblue aankoopt, mag dus definitief de prullenmand in.

Drie groeimarkten

Ook het exportcijfer begint stilaan indrukwekkend te ogen. “Hier zit nog enorm veel potentieel in”, zegt Greet Decocker. “We zijn nu al nummer 6 in Europa, maar de goederen gaan vooral richting buurlanden. We mogen gerust nog ambitieuzer zijn.”

Greet Decocker ziet de groei van de Belgische e-shops dan ook niet snel afnemen. Naast export bieden ook marketplaces nog heel wat opportuniteiten.  “Nauwelijks 3000 van de 27000 handelaren op Bol.com is Belgisch, terwijl 30% van de omzet van deze speler uit België komt.”

Tot slot ziet ze ook groei in B2B, een – zeer ruime – sector waar e-commerce nog niet steeds ingeburgerd is.  Misschien zijn de coronacrisis en de moeilijkheden die leveranciers en klanten ervaren hier ook een catalysator. “Je ziet dat we onze inhaalbeweging nu in versneld tempo verderzetten”, besluit Greet Decocker. “Het vertrouwen in online shops is er. Ze zijn in no time incontournable geworden.”

 

Over dit artikel:

Publicatiedatum: 6 mei 2020

Redacteur: Bart Lombaerts