De 6 beste quotes uit Marketing België

In onze Facebook community passeren heel wat interessante posts de revue. Sommige serieus, andere wat luchtiger of aangrijpend, maar allemaal over de toekomst van ons vak. Dat lokt vaak heel wat reactie uit. Een greep uit de leukste posts van Marketing België/Belgique waar elke marketeer iets kan uit leren.

BAM_MarketeersforMeaningfulMarkrting_Web_header_1860x500px_avec logos_no VBO

 

“So, would you prefer to be a Brian or a Harvey?”

Deze reactie kwam er op een post over de populaire Amerikaanse advocatenserie Suits. In de serie wordt advocaat Brian, een atypische maar hoog presterende advocaat, ontslagen. Dat in tegenstelling tot Harvey, ook hoog presterend maar hij voldoet exact aan wat je van een advocaat kan verwachten. Vreemd, aangezien Brian tot de beste advocaten behoorde. Blijkt dat hij enorm waardevol is, maar dat zijn waarde voor het bedrijf maar moeilijk te meten valt. En dat doet denken aan ‘dood door KPI’: zelfs met alle metrics in het groen, is het nog steeds niets genoeg. Laat KPI’s dus dus geen doel zijn, maar wel een middel. En hoe zit het dan met ons? Ben jij in jouw bedrijf een Brian of een Harvey? Een leuke vraag met best een moeilijk antwoord.

“Opportunisme onder slechte omstandigheden?”

Nog zo’n post die tot plezier in de comments leidde was er eentje van een camionette met het opschrift “Vous pouvez tous crever!!!”. Voor sommigen misschien wat ongepast, maar gezien de campagne van een bandenhersteldienst uitgaat, beseften onze marketeers ook dat het een vorm van slim opportunisme was. Want aangezien we ons allen zo goed mogelijk proberen te beschermen tegen het coronavirus, kunnen we een ongeluk door een kapotte band best missen.

“Voor dit jurylid 12 punten voor Portugal”

Onze marketinggroep werd even omgetoverd tot een virtuele versie van het Eurovisiesongfestival toen er een post verscheen over de beste toerisme campagnes tijdens COVID-19. Zo verwierf Ijsland 12 punten met haar “looks like you need to let it out” campagne, terwijl ook Portugal met 12 punten aan de haal ging voor haar “It’s time to stop” campagne. Een leuke manier om te tonen hoe slim deze campagnes in realiteit zijn.

“Een CMO die zijn cijfers kent”

Als je marketeers om hun mening vraagt, dan kunnen ze ook best recht voor hun raap zijn. Zo ook wanneer we ons dilemma “Door wie vervang je een CEO? Een CMO of een CFO?”  stelden. Terwijl de meesten overgingen tot een diepgaande analyse en discussie, toonde de reactie “een CMO die zijn cijfers kent” dat het antwoord ook simpel kan zijn.

“11 sea creatures that deserve to die – by Shell”

Hoe leg je uit wat native advertising precies is? De Britse talkshow host John Oliver, legde het uit in één van zijn video’s. Zo haalde hij het voorbeeld van Buzzfeed “9 manieren om slimmer te kuisen – gesponsord door Swiffer” aan, om uit te leggen hoe native advertising precies is elkaar zit. Het voorbeeld “11 zeedieren die verdienen te sterven – gesponsord door Shell”, zorgde voor hilariteit in de comments, maar bleek meteen ook een effectieve manier om uit te leggen hoe bedrijven aan native advertising werken.

“Het is nooit te laat om beter te doen”

De nieuwste campagne van KitKat kon in onze Facebookgroep op veel reactie rekenen. Het merk verenigde haar slogan ‘have a break’ met de boodschap ‘ask R U OK?’ om de conversatie over zelfmoord meer naar voren te laten komen. Want een gesprek kan een leven redden. Veel marketeers stelden zich de vraag of dit wel aansluit bij de core values van het bedrijf. Want als dat niet het geval is, kan dat voor een merk zeer slecht uitdraaien. De reactie “het is nooit te laat om beter te doen”, springt dan ook meteen in het oog. Want is het echt te laat om te veranderen? Verdient een bedrijf niet de kans om schoon schip te maken? En is deze campagne dan niet een goed startpunt?

 

Over dit artikel:

Publicatiedatum: 26 augustus 2020

Redacteur: Erlijn Mostinckx