De podcast in het coronatijdperk

Luisteren we nu meer of minder naar podcasts in deze corona-tijden? En wat voor soort content wil de luisteraar dan graag horen? En hoe zal de podcast evolueren eens we uit de lockdown zijn? Marvin Jacobs, creatief directeur van het Nederlandse audio-agency Airborne, legt uit.

podcasts_600-250

 

Nu mensen de godganse dag thuis zitten, zou je denken dat de luister- en downloadcijfers van podcasts exploderen. Dat klopt echter niet helemaal. Het hangt er een beetje van af welke bron je consulteert, maar heel wat podcastmakers melden dat hun cijfers net achteruitgaan. Dat heeft er onder andere mee te maken dat veel podcasts tijdens de file op weg naar het werk of naar huis beluisterd worden. En die files zijn er momenteel niet.

De coronapodcast

Marvin Jacobs kent het fenomeen. “Sommige grote podcastnetwerken, zoals Acast, melden dat er meer gedownload wordt, maar er zijn ook meldingen van dalende cijfers”, zegt hij. “Wat we in elk geval in Nederland zien, is dat het totale aantal downloads stijgt. Maar je mag het ook niet zomaar één op één vergelijken. Er is bijvoorbeeld ook een duidelijke verschuiving in het soort content. Zeker in het begin van de crisis, toen er een beetje een paniekstemming was, gingen populaire genres zoals true crime er op achteruit. Ik denk dat dat kwam omdat mensen al met genoeg narigheid geconfronteerd werden. Tegelijk zag je ook een duidelijk stijging van nieuws- en duidingspodcasts. En die trend lijkt zich nu voort te zetten.”

Het lijkt er ook een beetje op dat podcastmakers inspelen op de nieuwsbehoefte die er is ontstaan in de huidige pandemie. Het aantal podcasts met het woord “corona” of “COVID-19” in de titel is niet meer bij te houden. “Ja, dat is een wereldwijd fenomeen”, lacht Jacobs. “Zeker de makers van actualiteitspodcasts, die vaak tot grote mediahuizen behoren, weten natuurlijk dat mensen actief naar informatie over corona zoeken. Wat dat betreft moet je hen niks leren.”

ANWB en BankGiro Loterij

Maar ook op andere manieren is de invloed van de coronacrisis op het podcastlandschap te zien. Een genre dat sterk komt opzetten, zijn bijvoorbeeld de fitness- en workout-podcasts. Mensen willen immers toch hun dagelijkse portie beweging hebben. “Bij Airborne hebben we ook al een paar podcasts uitgebracht die inspelen op de huidige omstandigheden”, vertelt Jacobs. “Nu alle grote natuurgebieden in Nederland zijn afgesloten, hebben we voor de ANWB (de Nederlandse variant van Touring Wegenhulp, red.) een reeks gemaakt die een uur lang geluiden uit specifieke gebieden laat horen, bijvoorbeeld uit de Veluwe of de Waddeneilanden. Heel simpel, enkel maar natuurgeluid, maar mensen zijn er dol op. Voor de BankGiro Loterij ontwikkelen we een format waarin experts van musea vertellen over hun favoriete objecten. In afwachting dat de musea terug opengaan, kunnen luisteraars op die manier toch nog een portie cultuur tot zich nemen.”

Het is prima dat bedrijven zulke initiatieven nemen, maar tegelijk moet je er ook wel voorzichtig mee omgaan, waarschuwt de podcast-expert. “Wat je maakt, moet natuurlijk wel relevant zijn voor je merk. Nu als verffabrikant of worstenfabriek plots met een corona-podcast voor de dag komen, dat werkt niet. De BankGiro Loterij bijvoorbeeld steunt de cultuursector sowieso al structureel, dus als zij dat doen, is het wel geloofwaardig.”

Na de lockdown

Net als ongeveer de rest van de wereldbevolking kijkt ook Jacobs uit naar het einde van de corona-pandemie. Hoe zullen de podcasts er tegen die tijd dan uitzien? Welke invloed zullen ze ondergaan hebben? “De absolute overheersing van duiding en actua zal onvermijdelijk weer afnemen, denk ik. Op een gegeven moment is de lockdown voorbij en zullen mensen denken: ‘OK, nu wil ik ook wel eens wat anders horen dan nieuws over ziektes en besmettingen’ (lacht). Op die manier zullen entertainment en verstrooiing weer hun plaats krijgen, misschien zelfs nog meer dan voor de crisis. Wat de podcast in het algemeen betreft, zitten we nog lang niet aan de piek, volgens mij en daar heeft corona niks aan veranderd. Podcasts zijn ongeveer het enige medium dat je kan consumeren zonder scherm, het is een heel intiem genre, dat een heel ander soort verhalen kan vertellen dan pakweg televisie of kranten. Dat is een enorm voordeel dat nog lang niet uitgespeeld is.”

Meer over de podcast van de BankGiro Loterij vind je op bankgiroloterij.nl/podcast, de podcast van de ANWB met natuurgebieden is te vinden op anwb.nl/podcast.

 

Over dit artikel:

Publicatiedatum: 5 mei 2020

Redacteur: Frederic Petitjean